اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۳۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 07 August 2023
بیست‌وسومین سفر استانی رئیس عدلیه؛
رئیس قوه قضاییه در بیست‌وسومین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، امروز دوشنبه (۱۶ مرداد) در سفری غیر رسمی وارد شیراز مرکز استان فارس شد.
بازدید اژه‌ای از کارخانه روغن‌ نباتی شیراز و کارخانه صنایع مخابراتی راه دور‌ ایران (ITI)به گزارش عصرپرس از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بیست‌وسومین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، امروز دوشنبه (۱۶ مرداد) در سفری غیر رسمی وارد شیراز مرکز استان فارس شد.

سفر امروز رئیس عدلیه به استان فارس دارای وجه و رویکردی مسئله‌محور و تخصص‌گرایانه در قبال برخی مسائل است که به نحوی از انحاء مرتبط با وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضا بویژه در حوزه صیانت از حقوق عامه و کمک به رشد تولید می‌شود؛ بر همین اساس، ریاست قوه قضاییه در جریان این سفر، رسیدگی‌ها، بازدید‌ها و سرکشی‌های مهمی را از برخی مراکز در دستور کار خواهد داشت.

شایان ذکر است حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا در دهم تیرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به صورت رسمی و در صدر هیئت‌عالی قضایی به استان‌های ایلام، قزوین، خوزستان، گلستان، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، قم، یزد، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، اصفهان، البرز وکردستان سفر کرده است.

ریاست دستگاه قضا در دوره جدید علاوه بر سفر‌های رسمی استانی که به همراه هیئت عالی قضایی انجام می‌شود، سفر‌هایی غیررسمی و بدون تشریفات را هم در برنامه کاری خود گنجانده است؛ استان‌های البرز، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و مازندران نیز استان‌هایی هستند که رئیس قوه قضاییه طی مدت اخیر بدون انجام تشریفات به آن مناطق سفر کرده است. 

سفر امروز به استان شیراز، نهمین سفر بدون تشریفات رئیس قوه قضاییه است.

نقطه اشتراک تمام سفر‌های استانی رئیس عدلیه در دوره جدید -اعم از سفر‌های رسمی همراه با هیئت عالی قضایی و سفر‌های غیررسمی و بدون تشریفات- انجام ملاقات‌ها و دیدار‌های مستقیم و بلاواسطه با متن مردم در سراسر ایران اسلامی و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها و همچنین اتخاذ رویکرد مسئله‌محور و تخصص‌گرایانه در قبال چالش‌ها و آسیب‌های موجود است که به نحوی از انحاء مرتبط با وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضا بویژه در حوزه صیانت از حقوق عامه می‌شوند.

اژه‌ای در جریان سفر به استان فارس، در راستای بازدید‌های میدانی خود از بنگاه‌های تولیدی در جهت حمایت از رشد تولید، در کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) در شیراز حضور یافت.

در جریان این بازدید مقدمات برای احیا کامل تولید و اشتغال در یکی از بزرگترین واحد‌های تولید فارس پس از تعطیلی ۱۷ ساله با حضور رییس قوه قضاییه انجام شد.

کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) از حدود ۱۷ سال پیش به‌دلیل واگذاری به افراد فاقد اهلیت و تخصص و در نتیجه سوءمدیریت، با مشکل عدم نقدینگی برای تأمین مواد اولیه و در نتیجه تعطیلی و رکود کامل مواجه شده بود؛ اکنون با مساعدت بخش‌های ذیربط از جمله دادگستری استان فارس، امکان تسویه بدهی کارخانه آی‌تی‌آی و تعیین مالکیت آن با مشارکت بانک عامل فراهم آمده است؛ امری که سبب تسهیل سرمایه‌گذاری و احیای کارخانه و بازگشت به کار بیش از ۲ هزار نفر به طور مستقیم به چرخه اشتغال خواهد شد. 

در نتیجه اقدامات دستگاه قضایی، از مزایده کارخانه آی‌تی‌آی جلوگیری به عمل آمد و همچنین روند واگذاری آن به سرمایه‌گذار دارای اهلیت و تخصص تسهیل شده است. 

رئیس قوه قضاییه در جریان بازدید از کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران در شیراز، ضمن گفتگو با دست‌اندرکاران این کارخانه و مسئولان مربوطه استان، طی سخنانی، با اشاره به اهتمام خود به بازدید‌های میدانی از مراکز مختلف از جمله بنگاه‌های تولیدی و صنعتی در راستای حمایت از رشد تولید و مهار تورم، گفت: ضرورت دارد اقداماتی که در راستای احیای واحد‌های تولیدی آغاز می‌شود، با قوت ادامه یابد و در این مسیر نباید هیچگونه عقب‌گردی داشته باشیم.

قاضی‌القضات تصریح کرد: باید همه قوا و دستگاه‌های کشور بر مقوله تحقق شعار سال ناظر بر مهار تورم و رشد تولید، متمرکز شوند؛ اگر رشد تولید و اشتغال محقق شود، بی‌گمان بسیاری از مشکلات اجتماعی و مشکلات حوزه‌های دیگر نیز مرتفع خواهد شد. 

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: باید از همه فعالان اقتصادی و همه فعالان بخش خصوصی که دارای اهلیت و توانایی و تخصص در حوزه‌های تولیدی و صنعتی هستند، حمایت همه‌جانبه را به عمل آوریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در جریان بازدید‌هایی که امروز از کارخانه روغن نباتی شیراز و کارخانه آی‌تی‌آی داشتم و همچنین گزارشاتی که از قبل به من واصل شده بود، به این نتیجه رسیدم که چنانچه همکاری و همدلی همه دستگاه‌ها با روحیه جهادی آمیخته شود، بخش عظیمی از مشکلات این واحد‌های تولیدی قابل رفع می‌باشد.

رئیس قوه قضاییه در جریان بازدید از کارخانه آی‌تی‌آی با کارکنان بخش‌های مختلف این کارخانه از جمله مهندسین و کارگران آن نیز به گفتگو پرداخت و در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گرفت.

رئیس عدلیه در همین راستا گفت: مهندسان و کارگران کارخانه آی‌تی‌آی نیرو‌هایی هستند که در میانه میدان رشد و رونق تولید قرار دارند؛ لذا حمایت همه‌جانبه از آن‌ها و استیفای تمام و کمال حقوق آنها، از ضروریات است. وقتی کارگری در جریان این بازدیدها، از مشکلات چندین ساله خود در دریافت حقوق سخن می‌گوید، من نسبت به او و همه قشر کارگر و کارکنان بخش‌های صنعتی، احساس مسئولیت می‌کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان فارس، در راستای کمک دستگاه قضایی به رشد تولید و رفع موانع تولید، از کارخانه روغن نباتی شیراز که طی سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است، بازدید به عمل آورد. 

کارخانه روغن نباتی شیراز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین واحد‌های تولیدی کشور، در جریان واگذاری‌های غیراصولی و خارج از ضابطه، به دلیل سوء مدیریت، با مشکلات اقتصادی و بدهی مواجه شد. 

با ورود دستگاه قضایی، اقدامات ناظر بر جلوگیری از ورشکستگی، رکود، تعطیلی و ارتقاء تولید و اشتغال در این کارخانه، در دستور کار قرار گرفت. 

مهمترین وجه ورود دستگاه قضایی به رفع مسائل و مشکلات کارخانه روغن‌نباتی شیراز، تمهید مقدمات حقوقی و قضایی جهت انتقال کارخانه مزبور به خارج از شهر و در منطقه ویژه اقتصادی، جهت صیانت از حقوق عامه و رفع مشکلات زیست‌محیطی است. 

در جریان بازدید رئیس عدلیه از کارخانه روغن نباتی شیراز، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با مالکان و سرمایه‌گذاران جدید این بنگاه تولیدی به گفتگو پرداخت و در جریان جزئیات مسائل و مشکلات آن‌ها به خصوص در حوزه‌های ناظر بر مسائل بانکی و همچنین انتقال و جابجایی کارخانه به خارج از شهر قرار گرفت. 

رئیس دستگاه قضا در این بازدید بیان داشت: حل و فصل کامل مشکلات کارخانه روغن نباتی شیراز، نیازمند همراهی و کمک همه بخش‌های ذی‌ربط است و در این مسیر، دستگاه قضایی همانگونه که تاکنون مساعدت‌های لازم را داشته است، همچنان سعی خواهد کرد بر اساس قوانین و مقررات، رفع مشکلات مربوط به حوزه بانکی و همچنین انتقال کارخانه به خارج از شهر جهت کاهش مشکلات زیست‌محیطی را در دستور کار قرار دهد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و تلاش‌های مالکان جدید کارخانه روغن نباتی شیراز، بیان داشت: احیای روند تولید در کارخانه روغن نباتی شیراز، بیش از همه مرهون تلاش‌ها و زحمات کارگران این کارخانه است. 

رئیس دستگاه قضا همچنین در این بازدید، در خصوص روند جابجایی مرحله به مرحله و فاز به فاز کارخانه روغن نباتی شیراز، مسئولان مربوطه را مورد سوال قرار داد و توصیه‌های مقتضی را در این راستا ارائه کرد.

مالکان جدید کارخانه روغن نباتی شیراز نیز که ظرف مدت شش ماه، مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان از ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی انباشته کارخانه را پرداخت کرده‌اند و خط تولید آن را با ۱۵۰ نفر راه انداخته‌اند، ضمن قدردانی از کمک‌های دستگاه قضایی در جهت احیاء تولید در این کارخانه، خواستار حل مشکلات بانکی کارخانه جهت افزایش روند تولید شدند.

شایان ذکر است در جریان بازدید امروز رئیس قوه قضاییه از کارخانه روغن‌نباتی شیراز، مالکان این بنگاه تولیدی به ذکر مشکلات و مسائل «کارخانه صنایع بسته‌بندی شیراز» که ذیل مجموعه آن‌ها فعالیت دارد نیز پرداختند؛ «بدهی به بانک و سازمان تعاونی روستایی» و همچنین «تملک بخشی از ملک، ماشین‌آلات و ادوات خط تولید توسط بانک»، از جمله مشکلات و مسائل کارخانه صنایع بسته‌بندی شیراز است؛ خط تولید این کارخانه که در گذشته بیش از ۳۰۰ نفر کارگر در آن مشغول بودند، امروز با ۱۲ نفر فعال است؛ رئیس قوه قضاییه پس از استماع مشکلات مربوط به کارخانه صنایع بسته‌بندی شیراز، بیان داشت که دستگاه قضا بر اساس قوانین و مقررات، تلاش می‌کند به مشکلات کارخانه مزبور رسیدگی کند.

گفتگوی صمیمانه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با کارگران و نیرو‌های کارخانه روغن نباتی شیراز و خداقوت‌گویی قاضی‌القضات به آنها، آخرین بخش بازدید حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از این کارخانه بود. 
نام:
ایمیل:
* نظر: