اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۳۵۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - 05 August 2023
وزیرخارجه اعلام کرد:
وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان سفر به پاکستان با بیان این که این سفر به منظور تسریع در روند اجرای توافقات گذشته و برنامه‌ریزی برای تحول در افق‌ آینده انجام شد؛ گفت که اگرچه حجم تبادلات تجاری دوجانبه در ۲۰ ماه اخیر به میزان خوبی رشد داشته است، اما رضایت‌بخش نیست و گام بعدی ما ارتقا به حجم پنج میلیارد یورو است.
افزایش مبادلات ایران و پاکستان به ۵ میلیارد یوروبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، در یادداشت اینستاگرامی وزیر خارجه آمده است: پس از پایان سفر به کشور دوست و برادر پاکستان، به تهران برگشتم.

این سفر به منظور تسریع در روند اجرای توافقات گذشته، تمرکز بر همکاری های اقتصادی و تجاری، برنامه‌ریزی برای تحول در افق‌ آینده، پیگیری اسناد همکاری امضا شده و بررسی دغدغه‌های مشترک سیاسی و امنیتی دو کشور، در چارچوب توسعه‌ی سیاست همسایگی انجام شد.

در اولین برنامه و قبل از آغاز گفتگوها با برادرم آقای بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان، نهالی به نشانه‌ی دوستی میان دو کشور غرس کردیم و توفیق و سربلندی ملت‌های ایران و پاکستان را از خداوند متعال مسئلت نمودیم.

اگرچه حجم تبادلات تجاری دوجانبه در ۲۰ ماه اخیر به میزان خوبی رشد داشته است، اما رضایت‌بخش نیست؛ و گام بعدی ما ارتقا به حجم پنج میلیارد یورو است. لذا به منظور افزایش و تعمیق همکاری‌ها، در پایان نشست هیئت‌های عالی اقصادی دو کشور، به ریاست معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه آقای دکتر صفری، سند برنامه راهبردی همکاری‌های تجاری پنج‌ساله میان ایران و پاکستان را به همراه وزیر امور خارجه این کشور، امضا کردیم.

جلسه‌ی ارزشمندی نیز با آقای شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان داشتم که در این ملاقات ضمن دریافت دعوت رسمی دولت پاکستان از آقای دکتر رئیسی، در خصوص مذاکرات هیئت‌های رسمی دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، گردشگری و مرزی گفتگو کردیم.

همچنین در اسلام‌آباد دیدارهای مفیدی با روسای مجالس ملی و سنا و فرمانده کل ارتش پاکستان داشتم.

روز جمعه نیز با تقدیم حلقه گل و احترام به آرامگاه محمدعلی جناح، بنیاگذار پاکستان و در ادامه ضمن سخنرانی در همایش فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان ایران و پاکستان، شاهد امضای سند همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان اتاق بازرگانی کشورمان و اتاق بازرگانی کراچی بودم.

در جریان حضور در کراچی، به ابتکار سروزیر ایالت سند و با حضور شهردار، وزرا و مقامات ارشد ایالت سند پاکستان از لوح یادبود نامگذاری بلوار جدیدالاحداث مزین به نام امام خمینی (ره) پرده‌برداری کردیم.

در پایان نیز بار دیگر با همتایم گفتگو کردم و نتایج سفر را مورد ارزیابی قرار دادیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: