اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۳۵۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - 01 August 2023
خاندوزی:
سخنگوی اقتصادی با بیان اینکه خالص بدهی دولت به بانک مرکزی ۱۲۵درصد کاهش یافت، گفت: این به معنای موفقیت انضباط بودجه ای دولت است. همانطور که گفته شد شاخص نقدینگی هم در خردادماه به زیر سی درصد کاهش یافته نشان می دهد که ترازنامه در بانک ها سیاست موثری است.
خالص بدهی دولت به بانک مرکزی ۱۲۵درصد کاهش یافتبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، سید احسان خاندوزی در نشست خبری با مروری بر آخرین آمار و تحولات اقتصادی تصریح کرد: در بخش اسمی و قیمتی اقتصاد ایران طبق آخرین گزارشات، تورم بعد از یک دوره ۱۴ ماهه مجدد به کانال ۳۰ درصد برگشت و نرخ تورم ماهانه تیر ماهه با ۱.۹۵ درصد کمترین‌میزان تورم در ۱۶ ماه اخیر است و تورم نقطه به نقطه با ۳.۲واحد درصد به ۳۹.۴درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه برای اکثریت مردم و سفره خانوارها تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی حایز اهمیت است، مطرح کرد: تورم این اقلام با کاهش ۰.۶درصدی مواجه بوده که ثبات قیمت خوراکی در تیرماه را می رساند و نسبت به ماه قبل یک واحد درصد کاهش یافته است و در تورم‌نقطه به نقطه با ۵.۵درصدی به عدد۳۷.۱درصدرسیده است.

به گفته وزیر اقتصاد تمامی اینها به معنای این است که تدابیر اتخاذ شده برای تغییر مسیر موثر واقع شده است و دولت برای رسیدن به وصع مطلوب خوداز هیج‌تلاشی دریغ نخواهد کرد.

خاندوزی با اشاره به انضباط پولی کشور و کاهش تدریجی نرخ رشد نقدینگی گفت: در خردادماه بعد از ۱۶ ماه نرخ رشد۱۲ ماهه نقدینگی به زیر سی درصد کاهش یافت و تلاش دولت این بود که با انضباط بخشی به بودجه خود وعملیات مالی و انضباط بخشی به شبکه بانکی کشور و کنترل مقداری ترازنامه بانکی رشدنقدینگی را به سطوح بلند مدت خود نزدیک‌کند.

سخنگوی اقتصادی با بیان اینکه خالص بدهی دولت به بانک مرکزی ۱۲۵درصد کاهش یافت، تصریح کرد: این به معنای موفقیت انضباط بودجه ای دولت است. همانطور که گفته شد شاخص نقدینگی هم در خردادماه به زیر سی درصد کاهش یافته نشان می دهد که ترازنامه در بانک ها سیاست موثری است.
خاندوزی در ادامه بیان‌ کرد: رشد پرداخت های عمرانی بیش از پرداخت های جاری است و عدد۱۰۳ درصد رشد در پرداخت عمرانی ۴ماه ۱۴۰۲ حاکی از این است که می توان امیدوار به رونق از محل تحریک بودجه های عمرانی و سرمایه گذاری های دولت باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: