اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - 26 July 2023
بذرپاش:
وزیر راه و شهرسازی توجه به زیرساخت های حمل و نقلی شرق کشور را یکی از اولویت های دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: هر ماه یک پروژه حمل و نقل در کشور افتتاح می شود.
اولویت دولت توجه به زیرساخت های حمل و نقلی شرق کشور استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، مهرداد بذرپاش روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به تاخیرهای مکرر پروازهای برخی شرکت های هواپیمایی و اینکه گفته شده به دلیل کاهش پروازها بوده است، گفت: تعداد پروازهای داخلی کاهش نیافته است بلکه باید بساط سوداگری جمع شود.

وی شرکت های هواپیمایی را متضرر اصلی شرایط سوداگری در بازار بلیت پروازها دانست و تاکید کرد: مجوزهای چارتری به هر صورت تا اطلاع ثانوی لغو شده است و به جز پرواز به میادین نفتی که قرار شده با سازمان های متقاضی جزییات آن مشخص شود، بساط پروازهای چارتری به هر صورت متوقف شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: عدول از نرخ مصوب تخلف است و سازمان تعزیزات به گرانفروشی ورود می کند ولی در تعداد بلیت و پروازها نه تنها کاهش نداشتیم بلکه ۵ درصد رشد داشته ایم.

هیات اقتصادی سوریه به تهران می آید

رییس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و سوریه با اشاره به سفر معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به آستارا و برگزاری جلساتی برای پیگیری طرح های حمل و نقلی بین دو کشور گفت: یکی از تصمیمات مربوط به اتمام ساخت پل آستاراچای، ظرف ۴ ماه آینده بود تا پایانه جدید مرزی با جمهوری آذربایجان راه اندازی شو.

وی راه اندازی سد و نیروگاه مهرآفرین را یکی دیگر از توافق های تهران و باکو عنوان کرد و افزود: کمیسیون مشترک همکاری دو کشور رونق گرفته و به زودی توافقات را عملی می کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از تصویب موافقتنامه جامع بین ایران و سوریه در هیات دولت خبر داد و گفت: این موافقتنامه که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ارایه شده بود، چندسالی معطل مانده بود که در نهایت تصویب و به مجلس ارسال شد.

بذرپاش همچنین از سفر هیات اقتصادی سوریه به تهران با هدف پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور کشورمان به دمشق خبر داد.

افتتاح چند طرح راهبری در حوزه حمل و نقل 

وزیر راه و شهرسازی گفت: هفته گذشته با حضور رییس جمهور مسیر پاتاوه به دهدشت با طول ۱۳۶ کیلومتر که ۸۶ درصد آن کوهستانی است و مسیر صعب العبور بود و بندر امام را به مرکز کشور متصل می کرد، افتتاح شد؛ این مسیر ظرفیت اقتصادی خوبی برای منطقه جنوب غرب کشور رقم می زند این پروژه از مصوبات سفر رهبر انقلاب به این استان بود.

وی یادآور شد: روز گذشته - سوم مرداد - به همراه معاون اول رییس جمهور به بازدید قطعه ۲ آزادراه تهران شمال رفتیم؛ مسیر برگشت آن تا دهه فجر سال آینده افتتاح می شود، تکمیل این مسیر ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و همچنین قرار شد ساخت قطعه سوم این آزادراه هم آغاز شود و از همین کارگاه قطعه دوم، آماده سازی کارگاه قطعه سوم را هم فعال می کنیم؛ این مسیر یا تونل نیاز دارد یا پل که ۸۵ درصد مسیر است و زمان و هزینه ساخت را افزایش می دهد.

بذرپاش ادامه داد: پروژه آزادراه اصفهان - شیراز به طول ۲۳۰ کیلومتر در ایام ماه ربیع الاول امسال (اوایل مهر ماه ) به بهره برداری می رسد که افتتاح آن ۱۳۰ میلیون لیتر در سال صرفه جویی مصرف سوخت در پی دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین آزادراه رودبار  - منجیل به طول ۸ کیلومتر از دیگر طرح هایی است که تا آبان ماه امسال به بهره برداری می رسد و گره ترافیکی سنگین آزادراه قزوین - رشت را باز می کند.

وی از راه آهن رشت به کاسپین به عنوان طرح مهم دیگر حوزه حملو نقل یاد کرد و گفت:‌ با روسها برای ساخت خط آهن رشت - آستارا توافق کرده ایم ولی ساخت مسیر موازی آن که رشت به کاسپین است تا سه ماه آینده به بهره برداری می رسد.

آخرین اقدامات در حوزه مسکن

بذرپاش به تکمیل واحدهای مسکونی مهر باقی مانده از دولت های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: این طرح ها تا هفته دولت به بهره برداری می رسد که از جمله می توان به افتتاح ۱۰ هزار واحد مسکن مهر و ۲۸۰۰ واحد در پرند اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ۱۶ هزار قطعه زمین به مشمولان قانون جوانی جمعیت تقدیم شده است، گفت: امسال هدف گذاری کرده بودیم که ۴۰۰ هزار قطعه زمین در راستای این قانون بدهیم که تاکنون ۲۵۰ هزار قطعه زمین واگذار شده است. 

وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: پیگیری جدی مالیات خانه های خالی و ساماندهی مشاوران املاک و نیز مقابله با احتکار زمین در این ماه‌های اخیر انجام شد که به کاهش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها منجر شده است افزایش مسکن در سال های گذشته هیچ دلیل نداشته جز سوداگری.

بذرپاش تاکید کرد: مسکن یکی از رها شده ترین بازارها در کشور بود اما با وجود آنکه وظیفه وزارت راه نبود اما عزم جدی کردیم که نتیجه گرفتیم، بیش از ۲ هزار مشاور املاک متخلف یا غیر مجاز پلمب شده است.

عملیات بازگشت حجاج با موفقیت به اتمام رسید

وزیر راه و شهرسازی به موضوع اربعین اشاره کرد و گفت:‌ حمل و تقل یکی از اصلی ترین مسائل زائران است و دنبال آن هستیم تا سفر زائران کمترین مشکل را داشته باشد.

بذرپاش افزود: روز گذشته عملیات حج به اتمام رسید و همه زائران با رضایتمندی بازگشتند؛ مشکلاتی هم داشتیم برخی تأخیرها از طرف عربستان بود.

وی در خصوص قیمت بلیت پروازهای اربعین به خبرنگار ایرنا گفت: هنوز قیمت بلیت پروازهای اربعین معلوم نشده و تا یک هفته تا ۱۰ روز آینده مشخص می شود.

تلاش برای تکمیل کریدور شرق کشور

وزیر راه درباره راه‌آهن چابهار زاهدان گفت: قطعه خاش به زاهدان از راه اهن چابهار زاهدان به بهره برداری رسیده تا پایان دولت این کریدور ریلی شرق کشور که ۴۵۰ کیلومتر از قطعه چابهار تا زاهدان باقی مانده، به بهره برداری می رسد. برای ساخت راه اهن زاهدان به یونسی با مشارکت طرف خارجی توافق کرده ایم.

وی بیان کرد: راه‌آهن همدان به سنندج هم در دست تکمیل است و هر ماه یک پروژه برای افتتاح داریم. توسعه ریلی و جاده ای در شرق کشور متمرکز شده است به صدور مجوز ساخت فرودگاه هم بر شرق کشور تاکید شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: