اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۴ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - 24 July 2023
معاون وزیر نیرو درمراسم افتتاح اولین مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی سیستم‌های تهویه مطبوع کشورمطرح کرد:
رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در کشور مصرف انرژی داریم، گفت: تدوین سند ملی هیدروژن با توجه به نیازهای جدید ضروری است.
سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار مصرف انرژی در کشور داریمبه گزارش عصرپرس،  در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی در سیستم‌های سرمایشی، امروز (۲ مرداد) مراسم آیین افتتاح اولین مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی سیستم‌های تهویه مطبوع کشور با حضور محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، حسن زمانیان معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی سیستم‌های تهویه مطبوع کشور با هدف کاهش مصرف انرژی در دستگاه‌های تهویه مطبوع و سیستم‌های سرمایشی مرکزی احداث شده و تنها مجتمع مستقل در کشور است که قابلیت اندازه‌گیری عملکرد و مصرف انرژی در کلیه تجهیزات تهویه مطبوع را در بخش های خانگی و صنعتی جهت تدوین استانداردهای مصرف و برچسب انرژی داراست.

بهینه‌سازی مصرف انرژی در سیستم‌های سرمایشی سالها مورد غفلت واقع شده است

کمانی گفت: موضوع اصلی مورد بررسی در این جلسه بهینه‌سازی انرژی است، ما مسأله ناترازی انرژی را در کشور داریم که این ناترازی در بخش خانگی به طور محسوس مشهود نیست، اما در بخش‌های دیگر نیاز به برنامه‌ریزی دارد. در سال گذشته پیک مصرف شبکه برق حدود 69500 مگاوات بوده است که این مقدار در سال ۱۴۰۲ به 72500 مگاوات در چندروز اخیر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از راهکارهای این مسئله موضوع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و احداث نیروگاه‌های جدید است اما راهکار مفیدتر که سرمایه‌گذاری کمتری را می‌طلبد پرداختن به موضوع بهینه‌سازی است. ما سالانه حدود 100 میلیارد دلار مصرف انرژی داریم که عدد قابل توجهی است، این در حالی است که حدود 30 میلیارد دلار امکان بهینه‌سازی در مصرف انرژی داریم که این مسئله از دید فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران دور بوده است.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: واقعیت این است که از لحاظ استاندارد‌سازی برای مصرف انرژی راهکارهای زیادی داریم که سال‌هاست مورد غفلت واقع شده است. به طور مثال در زمینه وسایل سرمایشی می‌توانستیم ارتقا بهره‌وری در حوزه کولرهای آبی را که ۵۰ سال رها شده بود، در مدت زمان کمتری حل کنیم. همچنین در حوزه روشنایی در سال گذشته 16 میلیون لامپ رشته‌ای با کمترین راندمان و بهره‌وری در کشور تولید شده است که متاسفانه این یک فاجعه است.

کمانی ضمن تشکر از راه اندازی آزمایشگاه سیستم‌های تهویه مطبوع کشور گفت: کار بزرگی در کشور انجام گرفته است زیرا اگر ما حدودا ۳۰ هزار مگاوات توان مصرفی در حوزه سرمایش را در نظر بگیریم حدود ۵ تا ۷ هزار مگاوات آن مصرف سیستم مرکزی سرمایشی است و اگر استاندارد گذاری شود، پیش بینی می‌کنیم حدود ۳۰ مگاوات از افزایش مصرف برق سالانه جلوگیری شود.

نقش فعالیت‌های پژوهشی در کاهش 30هزار مگاوات بار مصرف لوازم سرمایشی

حسن زمانیان نیز در این نشست بیان کرد: سازمان پژوهش‌ها سال ۱۳۵۹ با مصوبه شورای عالی انقلاب فعالیت خود را آغاز کرده و دو ماموریت رفع مشکلات و موانع فصلی کشور و تولید محصولات صنعتی مورد نیاز کشور را به عهده داشته است. این سازمان در حال حاضر دارای دو رکن اساسی است که سازمان پژوهش‌ها را از سایر نهادهای پژوهشی و آموزشی کشور متمایز می‌کند.

وی افزود: ما یک رکن اساسی به اسم پژوهشکده‌ها داریم که اکنون سازمان پژوهش‌ها دارای ۹ پژوهشکده است از طرفی دیگر ۱۵۰ واحد فناور در سازمان داریم که ۷۰ واحد آن بین‌المللی هستند و در خارج کشور شعبه دارند.

زمانیان از راه انداری دو مرکز ملی در سازمان پژوهش‌ها خبرداد و گفت: مرکز ملی گرافین و سوخت پاک هیدوژن در سازمان پژوهش‌ها در حال راه‌اندازی است، از آنجایی گرافین آینده صنعت دنیا را و سوخت پاک هیدروژن آینده انرژی دنیا را در بردارد، برای ما اهمیت زیادی دارد.

بنا بر این این گزارش بارهای سرمایشی در تابستان امسال، بیش از ۳۰ هزار مگاوات را به خود اختصاص داده، به همین دلیل ارتقایبهره‌وری انرژی تجهیزات سرمایشی خصوصا سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی از جمله چیلرها بسیار مهم است. در این خصوص مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی سیستم‌های تهویه مطبوع می‌تواند یک بازوی کمکی موثری در اجرای موفق این استانداردها باشد.

همچنین در کنار این افتتاحیه، تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت آموزشی، پژوهشی، ارائه خدمات علمی، مهندسی و مشاوره‌ای و استفاده از امکانات، ظرفیت‌ها و توانایی‌های طرفین، بین سازمان پژوهش‌ها و ساتبا توسط حسن زمانیان و محمود کمانی امضا شد.

این انعقاد تفاهم نامه به منظور تحقق مفاد مرتبط با ارتقاء بهره‌وری انرژی برق در خط مشی­‌های مصوب از جمله سیاست­‌های کلی اصلاح الگوی مصرف، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، و برنامه های وزارت نیرو برای کاهش تقاضای مصرف برق کشور طی چهار سال آتی به میزان ۳ هزار مگاوات از طریق ارتقای استانداردهای انرژی صورت گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر: