اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۹ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - 24 July 2023
وزیر کشور:
وزیر کشور گفت: شیوه‌نامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی به زودی ابلاغ می‌شود و برای نظارت بر تبلیغات، کارگروهی تشکیل شده که بررسی آن را بر عهده خواهد داشت.
به زودی شیوه‌نامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی ابلاغ می‌شودبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، احمد وحیدی یکشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره قانون جدید انتخابات گفت: انتخابات در ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، انتخابات در ایران نماد مردمسالاری دینی است. بنابراین دقت، سلامت، امنیت، سرعت و صحت نکات مهمی است که در ۴۰ انتخابات گذشته در انقلاب اسلامی، مد نظر بوده و سلامت انتخابات ما بسیار زبانزد است.

وزیر کشور تأکید کرد: قانون جدید تلاش دارد همین مفهوم را تقویت کند.

وی درباره جزییات قانون جدید انتخابات ادامه داد: از نکات مهم این قانون و تفاوت آن با قانون قبل، موضوع پیش ثبت نام است که از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود. پیش ثبت نام یک فرصت طلایی برای اطراف قضیه ایجاد می‌کند تا مسائل انتخابات را دنبال کند.

وحیدی تصریح کرد: نکات دیگری که در این دوره از انتخابات داریم، بحث شفافیت مالی است که برای آن شیوه نامه تهیه و ابلاغ شده است.

وزیر کشور افزود: موضوع تبلیغات هم در قانون حدید انتخابات پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه فرصت و اختیار کافی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، از تخریب جلوگیری‌ می کند. همچنین مواعیدی را برای بررسی بیشتر در اختیار قرار می‌دهد.

وحیدی با تأکید بر اینکه اگر کسی در پیش ثبت نام شرکت نکند، فرصت را از دست داده است، یادآور شد: بنابراین، کسانی که تمایل دارند برای پیش ثبت نام اقدام کنند، باید اسناد و مدارک خود را آماده کنند.

وی تصریح کرد: در پیش ثبت نام مدارکی مانند مدارک تحصیلی، پایان خدمت برای آقایان، عدم دو تابعینی بودن و … مورد نیاز است که برای کسانی که داوطلب واقعی هستند کمک خواهد کرد.

وزیر کشور با اشاره به تبلیغات نامزدها در قانون جدید انتخابات گفت: شیوه‌نامه آن به زودی ابلاغ می‌شود. برای نظارت بر تبلیغات کارگروهی تشکیل شده که بررسی آن را بر عهده خواهند داشت.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: انتخابات دارای ۲۵ فرآیند است اما آنچه که مردم در انتخابات بیشتر درگیر آن خواهند بود، احرازهویت و شمارش آرا است که با هماهنگی شورای نگهبان به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

برگزاری انتخابات تناسبی برای این دوره حذف شد

وحیدی درباره حذف بند تناسبی شدن انتخابات برای تهران بیان داشت: تناسبی شدن انتخابات برای تهران پیش بینی شده بود که امروز در مجلس شورای اسلامی از قانون انتخابات با وجود مخالفان و موافقان برای این دوره از انتخابات حذف شد. البته این بند به طور کامل تناسبی نبود.

وزیر کشور با بیان اینکه مدت تبلیغات در قانون جدید تغییر چندانی نکرده و مطابق قانون قبل است، تصریح کرد: اما پیش‌ بینی شد، براساس آنچه که در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب بود که می‌توان از امکانات دولتی بین داوطلبان امکاناتی را فراهم کرد که از آن استفاده کنند، در این قانون هم مورد توجه قرار داده شده است.

وی با اشاره به تبلیغات داوطلبان در فضای مجازی گفت: فضای مجازی مسائل و مشکلات خاص خود را دارد؛ در قانون از یک ضابطه واحد پیروی می‌شود.

وحیدی تصریح کرد: عمده تغییرات وظایف وزارت کشور در قانون جدید انتخابات، مربوط به یک هیأت اجرایی است. قبلا برای انتخابات مجلس، هیأت اجرایی در سطح وزارت کشور نداشتیم.

وی با اشاره به نظارت و پایش استعفاها برای نامزدی در انتخابات مجلس گفت: براساس قانون قبل، زمان استعفاها را اعلام کردیم و کسانی که مایل به داوطلبی بودند، باید در زمان اعلام شده استعفا می‌کردند. 

وزیر کشور ادامه داد: در این قانون پیش‌بینی شده که یک هشتم صندوق‌های رأی را به صورت هوشمند طراحی کنیم تا به شکل انتخابات هوشمند صورت بگیرد که نیازمند توافق با شورای نگهبان است. 

وحیدی اضافه کرد: از بدو امر، کار به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. پیش ثبت نامی که از ۱۶مرداد آغاز می‌شود، به صورت الکترونیکی است. همچنین بخش قابل توجهی از استعلامات، در صورت امکان به صورت الکترونیکی خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: در واقع از ۲۵ فرآیند اشاره شده، تلاش داریم عمده فرایندها یا به طور کامل و یا بخشی از آن الکترونیکی باشد.

وزیر کشور با اشاره به زمینه‌سازی قانون جدید برای افزایش مشارکت در انتخابات گفت: انتخابات ریاست واقع ترجمه جمهوریت نظام است. طبیعتا این نقطه قوت جمهوری اسلامی است که دشمنان تلاش می‌کنند این فرصت بزرگ را از ملت ما بگیرند. بنابراین احتمالا در این مدت باقی‌مانده آتش‌بارهای آنها علیه انتخابات شروع خواهد شد تا مردم را نسبت به حضور به انتخابات ناامید کنند. 

وحیدی در پاسخ به سؤالی درباره تفاوت جایگاه احزاب در انتخابات تصریح کرد: حدود ۱۳۰ حزب ملی و استانی و چند جبهه داریم که دارای شناسنامه رسمی در وزارت کشور هستند. در جلساتی که با این احزاب داشتیم، آنها را به حضور در انتخابات تشویق کردیم تا داوطلبان خود را معرفی کنند و در میدان فعال باشند. 

وی ادامه داد: زمینه حضور و فعالیت احزاب را فراهم می‌کنیم. جلساتی در این رابطه با احزاب مختلف برگزار شده که امیدواریم با حضور گسترده خود، به برگزاری پرشور انتخابات کمک کنند. 

وزیر کشور تصریح کرد: ستاد انتخابات در سطح وزارت کشور تا امروز ۱۰ جلسه برگزار کرده و کمیته‌های تخصصی خود را تشکیل داده است. در استان‌ها هم ستادهای انتخاباتی تشکیل شده‌ و حدود پنج جلسه داشته‌اند. جلسات آموزشی و توجیهی برای همه فرمانداران برقرار شده است و آماده یک شروع خیلی خوب هستیم. 

وحیدی درباره تدوین لایحه جامع انتخابات در دولت  اظهار داشت: این لایحه در وزارت کشور تهیه شده و در کمیسیون‌های دولت بررسی خواهد شد و پس تصویب در صحن دولت، تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود. اما چون مجلس طرحی را در دست داشت، بنا شد طرح مجلس را جلو ببریم. از این رو لایحه دولت، به انتخابات اسفند ماه نمی‌رسد. 

وی با تأکید بر نقش‌ رسانه‌ها در همه امور از جمله انتخابات تصریح کرد: رسانه‌ها اجازه شنیده شدن حرفهای خوب را بدهند و مراقبت کنند تلاش‌های دشمن برای ناامیدسازی و جلوگیری از حضور گسترده مردم با حرکت رسانه‌های مسئول ممانعت کنند. هیچ چیزی مهمتر از تشویق مردم برای مشارکت در تعیین سرنوستشان نیست. 

وزیر کشور یادآور شد: انتخابات پرشور، خار چشم دشمنان است. انتخابات مظهر همبستگی و اقتدار ملی است و آنها این را نمی‌خواهند. حتما تلاش‌هایی خوهند کرد اما مردم ما مثل همیشه به آن پاسخ منفی خواهند داد.

وحیدی گفت: جزییات و مواعید زمانی قانون جدید انتخابات، اعلام خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: