اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۲۹ تير ۱۴۰۲ - 20 July 2023
وزیر نیرو در آیین افتتاح طرح‌های آب و برق استان البرز خبر داد
وزیر نیرو با تاکید بر اهمیت پایدارسازی آب و برق در استان البرز گفت: برای شهرستان بزرگی مانند کرج که شامل ۶ شهر است، ضروری است باید مخازن آب قابل توجهی وجود داشته باشد و امروز با بهره‌برداری ۶ مخزن حدوداً ۱۸ هزار متر مکعب به ظرفیت مخازن کرج اضافه می‌‌شود.
ظرفیت مخازن آبرسانی کرج 18 هزار مترمکعب افزایش یافتبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، "علی‌اکبر محرابیان" صبح امروز، پنجشنبه در آیین افتتاح  و بهره‌برداری از طرح‌هاآبی استان البرز از جمله مدول(بخش) سوم تصفیه‌خانه شماره 2 کرج، مخازن ذخیره آب،  حفر، تجهیز و مهندسی مجدد 65 حلقه چاه و خطوط انتقال و توزیع گفت: طرح‌هایی که امروز به بهره‌برداری می‌رسد باعث ایجاد گشایش و رفع محدودیت‌های قابل توجهی در حوزه‌های آب و برق استان البرز خواهد شد.

وزیر نیرو افزود: مجموعاً بالغ بر ۸۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آب شهرستان کرج اضافه می‌شود و همچنین در حوزه برق با راه‌اندازی و بهره‌برداری از پست ۴۰۰ کیلوولت باغستان که جزو پست‌های مادر در منطقه البرز و تهران محسوب می‌شود به رفع محدودیت‌های این منطقه به شدت کمک خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهرستان کرج حدوداً ۲.۶ میلیون نفر جمعیت دارد، اظهار داشت:  ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در این شهرستان بنا شده که معادل جمعیتی بیش از چهار استان کشور را شامل می‌شود، از سوی دیگر نیز میزان مهاجرت به این شهرستان نیز بسیار قابل ملاحظه بوده و موجب رشد شدید جمعیت در این منطقه شده است که این امر باعث می‌شود توسعه شهری بسیار پیش‌تر از توسعه زیرساخت‌ها صورت گیرد.

وی در همین رابطه تصریح کرد:  در چنین شرایطی مردم در خدماتی که دریافت می‌کنند، گاهاً احساس عدم تامین نیازها را حس می‌کنند و مطالباتی از این حیث در حوزه آب و برق وجود دارد.
محرابیان با بیان اینکه در حوزه آب سه رکن اصلی وجود دارد، اضافه کرد:  رکن اول را منابع آبی تشکیل می‌دهد که در استان البرز در خصوص منابع آبی محدودیتی وجود ندارد و تخصیص‌های لازم صادر شده است و می‌توانیم از این تخصیص‌های صادر شده برای استان البرز به منظور مصارف مختلف اعم از شرب، صنعت و کشاورزی و نیز مباحث محیط زیست استفاده کنیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: در موضوع انتقال نیز خطوط انتقال قابل توجهی احداث شده و لازم است بخش شبکه و توزیع در استان البرز تقویت شود؛ در همین رابطه چندین عامل وجود دارد، اولین موضوع مربوط به تصفیه‌خانه‌ها می‌شود که خوشبختانه با بهره‌برداری این تصفیه‌خانه بخشی از تنگناها مرتفع می‌شود اما این امر کفایت نمی‌کند.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی احداث تصفیه‌خانه شماره ۳ از ابتدای سال‌جاری آغاز شده و خوشبختانه با پیشرفت قابل توجهی همراه است و موجب رفع تنگناها در بخش شرقی شهرستان کرج می‌شود و ضروری است عملیات اجرایی این پروژه با سرعت بیشتری انجام شود.

به گفته محرابیان،  بر اساس زمان‌بندی استانداردی که برای احداث این تصفیه‌خانه به میزان ۵۰۰ - ۶۰۰ لیتر بر ثانیه محاسبه شده، زمانی حدوداً دو ساله لازم است تا این مرکز احداث شود، اما این امر مقدور نیست و مقرر شد بخش پشتیبانی وزارت نیرو و نیز معاونت برنامه‌ریزی با همکاری مجلس شورای اسلامی اعتبار این طرح را به گونه‌ای تامین کنند که در اجرا بتوانیم پیش از فرا رسیدن اوج گرمای سال آینده شاهد بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شماره ۳ استان البرز باشیم.

وی در ادامه مخازن را رکن دوم در شبکه توزیع عنوان کرد و گفت: در کرج نسبت به استانداردهای موجود با کسری مخزن مواجه هستیم و این امر امکان پایدارسازی آب را برای شرایط تنگنا میسر نمی‌کند؛ برای یک شهرستانی به بزرگی کرج که شامل ۶ شهر می‌شود ضروری است که مخازن آب قابل توجهی وجود داشته باشد، امروز با بهره‌برداری ۶ مخزن حدوداً ۱۸ هزار متر مکعبی به ظرفیت مخازن کرج اضافه می‌‌شود اما این نیز کافی نیست.

وی افزود: بر این اساس، امروز باید در طی جلسه‌ای این تصمیم اتخاذ شود که حداکثر ظرفیت یک سال میزان مخازن شهرستان رشد قابل توجهی داشته باشد که با پایدارسازی و اطمینان از تامین آب در هر شرایطی همراه شود.

وزیر نیرو در ادامه به حادثه‌ای که چندی پیش در سد کرج رخ داد اشاره کرد و گفت: طبیعتاً امکان رخداد حوادث طبیعی وجود دارد که ناشی از تغییرات اقلیمی است. سیلابی که وارد رودخانه کرج شد به عنوان واریزه عظیم با مسدود شدن رودخانه همراه شد و جریان ورودی آب را از آبگیر بیلقان قطع کرد، طبیعتاً در این شرایط آن چه که رضایتمندی مردم را به دنبال دارد این است که مخازن استانداردی وجود داشته باشد و امروز بر اساس تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته تا سال آینده مشکل کمبود مخازن را در استان مرتفع می‌کنیم.

وی رینگ انتقال آب در شبکه را موضوع سوم عنوان کرد و افزود: پیشبرد این امر باعث پایدارسازی و توزیع صحیح و مهندسی آب در سطح شهرستان می‌شود، به این منظور نیز باید اعتبارات لازم پیش‌بینی شود؛ در همه کشورها و شهرهای بزرگ نیز موضوع رینگ با توجه به توسعه شهری موضوعی به هم پیوسته است. در همین زمینه نیز در کنار پیش‌بینی اعتبارات لازم باید مرحله به مرحله این اعتبارات تزریق و رینگ کامل شود.

وزیر نیرو بیان کرد که با مقایسه شرایط امروز با سال‌های گذشته، شاهد بهبود نسبی اوضاع هستیم اما در کل شرایط رضایت‌بخش نبوده و از وضع مطلوب فاصله داریم، باید یک سال پرکار را در بخش آب و آبفای استان پشت سر بگذاریم تا به یک شرایط پایداری برسیم.

محرابیان یاداور شد: در استان البرز در موضوع تامین برق هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد، اما به دلیل توسعه سطحی و ارتفاعی و نیز توسعه مصارف برق، نیاز به احداث پست‌های برق به شدت احساس می‌شود در همین رابطه پست باغستان به عنوان یکی از پست‌های بزرگ کشور در یک مدت بسیار کوتاه عملیاتی و اجرایی شد. بهره‌برداری از این پست به پایدارسازی برق کمک شایانی می‌کند.

وی اظهار داشت: در همین راستا برای سال آینده در منطقه کمال‌آباد و کمال‌شهر  به احداث پست ۴۰۰ کیلو ولت نیاز داریم، همچنین در پایین دست این پست نیز  احداث حدوداً ۳ پست ۲۰۰ کیلوولت نیاز است که مجموع شبکه پست‌ها موجب می‌شود از نظر کمیت و کیفیت برق به یک وضع پایدار و مطلوب برسیم. نیازی که در حداقل ۱۰ سال توسعه شهر کرج به وجود آمده با احداث این پست‌ها مرتفع می‌شود.

​براساس گزارش پاون،محرابیان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با افتتاح طرح‌های امروز و نیز طرح‌هایی که طی یک سال آینده عملیاتی و اجرایی خواهد شد در بخش آب شرب و برق به یک وضعیت نسبتا مطلوبی برسیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: