اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۳۴۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۲ - 19 July 2023
طحان نظیف:
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ترجیح می‌دهیم که انتخابات پیش رو را با قانون جدید اجرا کنیم زیرا متناسب‌تر و هم‌راستا با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.
ترجیح بر برگزاری انتخابات مجلس با قانون جدید استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، هادی طحان نظیف در گفت‌وگویی درباره برگزاری و شرایط انتخابات پیش رو اظهار داشت: در روزهای پایانی امسال، دو انتخابات بسیار مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را پیش رو داریم.

وی ادامه داد: سالهاست اصلاح قانون انتخابات مطرح است و می‌دانیم که این قانون نیاز به اصلاحات دارد و علتش اشکالاتی است که در قانون انتخابات وجود دارد.

طحان نظیف با اشاره به بیانات رهبر انقلاب طی هفت سال گذشته درباره سیاست های کلی انتخابات خاطرنشان کرد: این سیاست های کلی ۱۸ بند است و سعی شده به موضوعات مختلف انتخابات پرداخته و آسیب‌شناسی کند که چند بند محدود آن مربوط به شورای نگهبان است.

وی با تاکید بر اینکه هر آنچه که مربوط به انتخابات است در سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است که راهکارهای آن باید در قالب قانون قرار بگیرد و در نهایت به مرحله اجرا برسد، تصریح کرد: در هفت سال گذشته تلاش هایی برای اجرای این قانون انجام شده است اما خروجی ملموسی نداشته است.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی از سال گذشته به بررسی اصلاح قانون انتخابات پرداخته و در حال تصویب است که در ماه‌های اخیر با تایید شورای نگهبان، مراحل آن در حال نهایی شدن است.

وی با اشاره به جزئیات اصلاح قانون انتخابات بیان کرد: این طرح دارای دو بخش است؛ بخشی مربوط به اشکالات موجود در نظام انتخاباتی است و بخشی هم که مجلس اخیرا به آن اضافه کرده است، مربوط به الگوی نظام انتخاباتی یعنی برگزاری انتخابات به شیوه تناسبی در شهر تهران است.

طحان نظیف مطرح کرد: یکی از ابتکارات این قانون پیش‌بینی فرآیندی به نام پیش‌ثبت‌نام است که اگر این قانون نهایی شود، فرایند آن از نیمه مرداد شروع می‌شود و از امتیازات این قانون آن است که اگر شخصی شرایط نامزد شدن را نداشته باشد، در همان مرحله پیش ثبت نام انتخابات، ثبت نام او نهایی نمی‌شود و این موضوع هزینه کمتری به داوطلبان وارد می‌کند.

وی در خصوص دیگر مزایای طرح اصلاح قانون انتخابات افزود: در ادوار اخیر انتخابات، تبلیغات از فضای فیزیکی به مجازی وارد شده و در نتیجه احکام جرایم، تخلفات و تبلیغات در قانون باید به روز رسانی شود، همچنین در این مصوبه سعی شده وظایف مجری و ناظر نظامندتر شود.

به گفته طحان‌نظیف، موضوعی که در بخش دوم است و روزهای آخر به مصوبه اضافه شد، بحث انتخابات تناسبی است که موافقان و مخالفانی دارد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به دو روش تناسبی و اکثریتی انتخابات در دنیا گفت: روش اکثریتی انتخابات مبتنی بر کسب کرسی براساس رای بیشتر است اما روش تناسبی معتقد است به همه جریانات فرصت حضور می‌دهد و هر یک از این روش‌ها طرفدارانی دارد.

طحان نظیف در پایان با اشاره به اصلاحات انتخابات تصریح کرد: نظر ما اجرایی شدن مصوبه اصلاحی در راستای سیاست های کلی انتخابات است و در خصوص بحث مربوط به انتخابات تناسبی هم به دلیل اختلاف نظر مخالفان و موافقان بر این روش، نظر و اصراری نداریم.
نام:
ایمیل:
* نظر: