اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۳۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۷ تير ۱۴۰۲ - 18 July 2023
سخنگوی اقتصادی دولت:
سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه نرخ بیکاری بهار امسال به عدد ۸.۲ درصد رسید که عددی کم سابقه است، اظهار داشت: در بهار امسال به نسبت سال قبل ۷۲۸هزار نفر به جمعیت شاغلین اضافه شده و نرخ بیکاری به رغم‌ افزایش جمعیت فعال کشور رقم خورده است.
کاهش نرخ بیکاری کم‌سابقه استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، سید احسان خاندوزی در نشست خبری خود با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت، آخرین آمارها و شاخص های اقتصادی را به رسانه ها ارایه کرد.

وی گفت: یکی از شاخص هایی که وضعیت بنگاه‌ها و تولیدکنندگان کشور را و هم‌چشم انداز کوتاه مدت را حکایت می‌کند، شاخص مدیران خرید اقتصاد است که در خرداد ۵۳.۲۸ بود که همچنان بالای ۵۰ بوده که به معنای رونق در اقتصاد است.

وی با یادآوری اینکه شاخص شامخ یکی از شاخص‌هایی است که هم وضعیت بنگاه‌ها  و هم چشم اندازی برای آینده را نشان می‌دهد، اظهار داشت: شامخ صنعت نیز در خردادماه عدد ۵۵.۳۰ را ثبت کرده است.

تداوم رشد تولید شرکت‌های بزرگ در خرداد 

سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام اینکه شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بزرگ در خردادماه نسبت به خرداد سال گذشته ۲.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد، افزود: از ۱۳ صنعت منتخب این شاخص، ۱۲ صنعت نسبت به خرداد سال گذشته رشد مثبت داشتند.

وی ادامه داد: در جزئیات این شاخص نیز در بخش ماشین آلات و تجهیزات در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته ۱۰.۵ درصد رشد و در بخش دارویی ۱۱.۷ درصد رشد را شاهد هستیم.

خاندوزی گفت: تمام این‌ متغیرها حاکی از بهبود تولید در بنگاه های اقتصادی است و شاخص های نیروی انسانی و سرمایه کشور نشان‌می دهد.

کاهش نرخ بیکاری کم‌سابقه است

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه نرخ بیکاری بهار امسال به عدد ۸.۲ درصد رسید که عددی کم سابقه است، اظهار داشت: در بهار امسال به نسبت سال قبل ۷۲۸هزار نفر به جمعیت شاغلین اضافه شده و نرخ بیکاری به رغم‌ افزایش جمعیت فعال کشور رقم خورده است.

وی با یادآوری اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ۳.۲ درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: شاخص مربوط به بیکاری فارغ‌التحصیلان با ۱.۱ کاهش به عدد ۱۲.۱ درصد رسید.

وی گفت: اشتغال ناقص در بهار امسال ۱.۴ درصد کاهش یافته و کل اشتغال ناقص به ۸.۳ درصد رسیده است.

خاندوزی همچنین گفت که در خردادماه گذشته نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهشی، در ۲۴ استان تک رقمی و در ۷ استان دو رقمی بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تحولات قیمتی در حوزه اقتصاد گفت: باید منتظر آمار تیرماه ماند اما آمارها تا روز ۲۲ تیرماه حکایت از آن دارد که با توجه به اتفاقهای که در تعاملات بین المللی و کنترل تورم از طریق سقف رشد نقدینگی و سایر اقدامات برای مهار تورم رخ داده، در بیشتر بازارهای رسمی کشور در تیرماه شاهد ثبات قیمتی بهتری نسبت خرداد و اردیبهشت خواهیم بود که به محض نهایی شدن آمار اعلام‌می شود.

بازار آفریقا ۱۰ سال مغفول مانده بود

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به سفر رییس جمهور به سه کشور آفریقایی در هفته گذشته خاطر نشان کرد: بازار آفریقا بیش از هزار و ۲۰۰‌میلیارد ظرفیت دارد که سهم تجارت ایران در پایان دولت قبل فقط ۶۰۰ میلیون دلار بوده ولی در طی یک سال و نیم‌ گذشته به ۱ میلیارد و ۲۰۰‌میلیون دلار افزایش یافته است.  

وی با ابراز امیدواری از اینکه در سال آینده سقف تعاملات تجاری با قاره آفریقا افزایش یابد، اظهار داشت: بسیاری از کشورها از این فرصت‌های صادراتی استفاده خوبی می‌کنند؛ فرانسه ۲۷ برابر و آمریکا ۴۰ برابر و برزیل ۱۲ برابر ایران صادرات به آفریقا دارند.

خاندوزی افزود: متاسفانه طی دوره‌ای ۱۰ ساله این ظرفیت‌ها مغفول مانده بود و امیدواریم سفر رییس جمهور گرهگشایی بسیاری از مسائل باشد.

خاندوزی با اشاره به سفر هیات اقتصادی کشورمان به چین گفت: برگزاری کمیسیون‌ مشترک همکاری ایران و چین در این سفر رقم خورد و در دل این سفر توافقات خوبی برای پروژه‌های دقیق وزارتخانه ها رقم خورد. در این سفر توافقات خوبی صورت گرفت که در ماه های آینده با شروع به کار شدن پروژه‌ها شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

حساب ویژه پیشرفت و عدالت برای همه استانها

سخنگوی اقتصادی دولت با برشمردن تصمیم‌های جدید دولت برای تقویت تسهیلات اشتغالزایی اظهار داشت: برای نخستین بار به منظور بهره‌مندی استان‌ها از تسهیلات اشتغال‌زایی در تبصره ۱۸ قانون بودجه، حساب ویژه پیشرفت و عدالت برای همه استان‌ها افتتاح شد که امسال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل بودجه به منظور اشتغال حمایتی تخصیص پیدا خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد که تنظیم دستورالعمل  ایجاد این حساب‌ها کمی زمانبر بود اما در نهایت ۲۶ تیرماه ابلاغ شد.

خاندوزی با یادآوری اینکه علاوه بر این بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی عادی بنگاه‌ها اختصاص خواهد یافت، افزود: دولت امسال برای ارائه تسهیلات اشتغالزایی، به سمت تمرکز زدایی از پایتخت و ارائه اختیارات به استان‌ها حرکت کرده است.

وی اظهار داشت: هم‌چنین تمرکز دولت رصد تسهیلات پرداختی از طریق سامانه است تا برخلاف گذشته پول پاشی صورت نگیرد  و  ‌وام گیرندگان به تعهدات اشتغالزایی شان بصورت دقیق عمل کنند.

نتایج اقدامات دولت در برخورد با سفته بازان نمایان شده است 

خاندوزی در ادامه اقدامات دولت در سه ماه گذشته در خصوص مقابله با سفته بازی در بازارهای دارایی را یاد آورد شد که به مرور آثار خود را نشان خواهد داد.

وی از صدور ۶۳ هزار برگه مالیاتی برای خانه‌های خالی به ارزش حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان در سه ماهه اخیر خبر داد و گفت: تمرکز اصلی بر افرادی بود که ۲ واحد به بالا منزل خالی در اختیار داشتند.

به گفته وزیر اقتصاد، در کنار استفاده از ابزار مالیاتی، سایر مولفه‌ها مانند کنترل رشد نقدینگی منجر به تعادل قیمت‌ها در ماه‌های آتی خواهد شد.

دولت و همسان سازی حقوق بازنشستگان

از سخنگوی دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان سوال شد و اینکه آیان مصوبه کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در این خصوص شامل اقشار کارگری نیز خواهد شد؟ که خاندوزی در پاسخ گفت: متناسب سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی از جمله بازنشستگان در دو مرحله انجام شد که رضایت این قشر را به دنبال داشت ولی در مورد خبر کمیسیون رونامه و بودجه فعلا در لایحه برنامه هفتم توسعه چنین حکمی وجود ندارد. اگر در کمسیون تلفیق و صحن‌ مجلس مصوب شود، حتماً دولت آن را در دستور کار اجرای خود قرار خواهد داد.

شناسایی ۵۵۰ سلبریتی برای دریافت مالیات

خاندوزی درباره تاکید دولت برای افزایش درامد مالیاتی و عدم پرداخت مالیات از سوی سلبریتی ها و برنامه دولت در این باره، عنوان کرد: تمرکز دولت بر مسئله شناسایی درآمد ها بوده است و ۵۵۰ کاربررسانه های اجتماعی با درآمد تبلیغاتی بالا شناسایی شده اند و ۱۲۳ نفر که حدود ۲ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد واریزی به حساب هایشان بوده،شناسایی شدند.

سخنگوی دولت گفت: برای دولت درآمد چهره‌ها و سایر گروه های اجتناعی تفاوتی ندارد و براساس احکام‌قانون عمل خواهد شد .

وزیر اقتصاد درباره اخذ مالیات از مالکان خانه‌ها در منطقه باستی هیلز نشینان لواسان گفت: براساس آخرین عدد حدود ۴۵ هزار خانه لوکس برگه مطالبه مالیاتی برایشان صادر شده است‌.

رشد شرکت‌های بورسی بر اساس تولید و قیمت محاسبه می‌شود

وی درپاسخ به این سوال که آمار منتشر شده رشد شرکت های صنعتی بورسی نشان می‌دهد رشد نقطه به نقطه روند نزولی دارد، پیش‌بینی دولت از این روند چیست، گفت: رشد شرکت های صنعتی بورس براساس تولید و قیمت محاسبه می‌شود، این شرکت ها در تولید نسبت به آمار مشابه سال قبل ۲.۱ تا ۲.۲ درصد افرایش رشد تولید داشته اند.

خاندوزی افزود: در قیمت هم روند افزایشی بوده ولی انتظارات بیش از این است‌. دولت بیشتر شرکت ها را دارای پتانسیل بهتر در ماه های آینده می داند.
نام:
ایمیل:
* نظر: