اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۳۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۵ تير ۱۴۰۲ - 16 July 2023
رییس جمهور:
رییس جمهور با قدردانی از اقدامات انجام شده در سازمان بهزیستی برای رسیدگی به نیازهای خانواده‌های تحت پوشش،از مهم ترین وظایف این سازمان را توانمندسازی بیشتر معلولان بویژه در زمینه اشتغال و تهیه مسکن عنوان کرد.
نیازمند تلاش بیشتر برای توانمندسازی معلولان هستیمبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در مراسم گرامیداشت هفته بهزیستی و همایش تجلیل از خانواده‌های فرزندپذیر در سالن اجلاس سران خطاب به حاضران در این مراسم اظهار داشت: عشق و محبت شما خانواده‌های فرزندپذیر به این کودکان ارزشمند است. شکرگزاری اصلی از زحمات شما و تشکر و قدردانی همان بیان امیرالمؤمنین است که می فرمایند جایگاه بهشت برین برای خانواده و پدر و مادری است که بسیاری از راحتی‌ها را از خود می‌گیرند و با اراده و اختیار استراحت را از خود سلب می‌کنند تا دیگری در راحتی باشد.

وی این ایثار و گذشت را بسیار ارزشمند دانست و افزود: اینکه انسانی زحمتی را برای خود ایجاد کند برای یک چشم انداز روشن و امیدوار شاید به ظاهر زحمت باشد ولی در باطن ، خودسازی و کمک به جامعه است.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: بسیاری هستند که لذت زودگذر را می پسندند ولی خردمندان، آینده نگران و ایثارگران نگاهشان به خودسازی و جامعه سازی و رضایت پروردگار و ساختن یک فرد است‌.

وی با تاکید بر اینکه فرزند و کودک نیازمند عاطفه پدری و مهر مادری است، اظهار داشت: موسسه ، جایگاه نگهداری کودک بی سرپرست نیست.

آیت الله رئیسی وظیفه دولت را حمایت از موسسات نگهداری از کودکان بی سرپرست دانست و گفت: با وجود همه زحماتی که در این موسسات می‌کشند، موسسه جای نگهداری کودک نیست؛ جای نگهداری کودک کانون پر مهر خانواده است‌.

وی با قدردانی از همه خانواده‌های فرزند پذیر که تکفل کودکان بی سرپرست را عهده‌دار می شوند، اظهار داشت: جایگاه اصلی حمایتی دست مهربانانه پدر و مادر است.

تسهیل پذیرش فرزند در دولت سیزدهم

رییس جمهور گفت: در دولت سیزدهم پذیرش فرزند برای خانواده‌های متقاضی تسهیل شد تا بدون سازوکار اداری پیچیده و وقت گیر، این کار انجام شود به طوری که شیرخوارگاه آمنه به سرعت توانست کودکان را به دست خانواده های داوطلب بسپارد.

وی با بیان اینکه بر حمایت علی الدوام سازمان بهزیستی و وزارت رفاه از کودکان بدون سرپرست و دارای معلولیت تاکید دارم، رفع برخی نگرانی ها و دغدغه های خانواده های فرزند پذیر بخصوص در زمینه اسناد هویتی کودکان را از نکات دارای اهمیت برشمرد.

آیت الله رئیسی گفت: در تهیه شناسنامه و تنظیم اسناد هویتی برای این کودکان و خانواده فرزندپذیر نباید به نحوی عمل شود که آنان احساس تحقیر کنند بلکه باید اسناد به شکلی تنطیم شود که مشکلی برایشان ایجاد نشود.

وی در این زمینه پیشنهاد داد که کار شناسایی کودکان بدون سرپرست با کدگذاری و تهیه اسناد پشتوانه‌ای تسهیل شود به طوری که در اسناد هویتی مورد نیاز دستگاهها این شناسایی با سهولت صورت گیرد اما در اسناد هویتی که در اختیار خانواده ها و فرزندان قرار می گیرد، توجهات لازم به نیازهای آنان صورت گیرد تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.

آیت الله رئیسی گفت: می توان در اسنادی که در اختیار کودک و جامعه است، این کدها مشخص نباشد و صرفا برای خانواده و در اسناد رسمی تعریف شود.

نیازمند تلاش بیشتر برای توانمندسازی معلولان هستیم

رییس جمهور با قدردانی از اقدامات انجام شده در سازمان بهزیستی برای رسیدگی به نیازهای خانواده‌های تحت پوشش، بخش دیگری از وظایف این سازمان را توانمندسازی بیشتر معلولان بویژه در زمینه اشتغال و تهیه مسکن عنوان کرد.

آیت الله رئیسی گفت: تامین اشتغال و مسکن کسانی که دارای معلولیت ذهنی هستند، مهم است و باید تسهیل شود؛ البته تاکنون رشد خوبی در این دو بخش شاهد بودیم ولی باز هم نیاز به تلاش بیشتر دارد.

رییس جهور مناسب سازی مسیر تردد معلولان را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: مناسب سازی ادارات و سازمان ها و مراکز و مدارس نیازمند کار جدی دستگاههاست.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه سازمان بهزیستی، وزارت رفاه و همه دستگاه‌ها باید در حوزه پیشگیری از معلولیت تلاش کنند، اظهار داشت: این بدان معنا نیست که برخی فقط با احتمال اینکه ممکن است طفل معلولیت جسمی پیدا کند، سقط جنین را تجویز کنند زیرا این کار قتل نفس است. سقط جنین در مواردی که با بررسی‌های دقیق قطعی باشد انجام می‌شود.

وی در ادامه تصادفاتی که منجر به معلولیت می‌شود را مورد اشاره قرار داد و افزود: دقت در رانندگی، توجه به نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها، کاسته شدن از تصادفات می‌تواند معلولیت‌ها را کاهش دهد. 

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از معلولیت‌های جسمی، تامین اقلام مورد نیاز افراد دارای معلولیت جسمی با کمک دولت را به دستگاههای مسئول یادآور شد.

رییس جمهور همچنین گفت: نکته مورد توجه آن است که بهزیستی ما باید اجتماع‌محور و خانواده محور باشد به طوری که به جای اینکه افراد به بهزیستی مراجعه کنند، بهزیستی به خانواده‌ها مراجعه کند.

نباید خانواده‌ها را رها کنیم

آیت‌الله رئیسی همچنین گفت:‌ در عین حضور خانواده برای مراقبت از کودکان، حمایت دولت، سازمان بهزیستی و موسساتی که خیرین در آنجا فعال هستند، باید وجود داشته باشد تا  به خانواده ها کمک شود و نباید خانواده‌های فرزندپذیر را رها کنیم.

رئیس جمهور نیاز برخی خانواده‌های فرزند پذیر به کمک مالی و حقوقی و نیز مسکن را مورد اشاره قرار داد و گفت: حتما باید همواره این کمک از سوی دولت وجود داشته باشد.

آیت الله رئیسی توجه ویژه و خاص به دغدغه‌های کادر بهزیستی را مورد تاکید قرار داد و گفت: این قشر کار دشواری بر عهده دارند که باید به آنها توجه ویژه شود و مشکلات آنان با همت دستگاههای مربوطه حل شود.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: