اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۳۴۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۱۳ تير ۱۴۰۲ - 04 July 2023
وزیر راه در نشست سه جانبه ایران، روسیه و هند مطرح کرد:
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابتکار «ایران-راه»، گفت: ایران-راه کاملا همسو با مفاهیم بنیادین کریدور شمال جنوب و در راستای توسعه توسعه و تقویت حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی است.
ابتکار «ایران-راه» کاملا همسو با کریدور شمال-جنوب استبه گزارش عصرپرس از سازمان بنادر و دریانوردی، مهرداد بذرپاش در نشست سه جانبه ایران، روسیه و هند که با حضور مقامات عالی‌رتبه سه کشور در حال برگزاری است، اظهار داشت: در اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه که در پیوند عمیق با مفاهیم مرتبط با کریدور شمال-جنوب است، 8 اصل اساسی وجود دارد.

8 اصل اساسی در ابتکار ایران -راه

وی ادامه داد: چندجانبهگرایی به عبارتی حرکت به سمت همگرایی اقتصادی در حوزه کریدورها و خنثی‌سازی یکجانبه‌گرایی و تحریم‌ها است، مشارکت جویانه بودن یعنی پاسخ به نیازها و تامین منافع مشترک ذی‌نفعان، رویکرد همسایگی ترانزیتی به مفهوم ایجاد فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی برای کشورهای همسایه و غیرهمسایه از طریق تقویت پیوندهای ترانزیتی است و رویکرد شبکه‌ای به معنای هم‌افزایی تمامی زیرساخت‌ها و تسهیلات ترانزیتی و لجستیکی ذی‌نفعان به منظور آزادسازی ظرفیت‌های بالقوه شرکای ترانزیتی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تسهیل‌گری به معنای توجه به در هم‌تنیدگی ترانزیت، لجستیک، تجارت و امور مالی-بانکی و هماهنگ‌سازی رویه‌ها و قوانین در این حوزه‌ها است، عنوان کرد: اصل مبتنی بر حافظه تاریخی به عبارتی، یادآور مناسبات تاریخی کشورها در قرن های پیشین در مراودات تجاری جهانی و مقوله هوشمندانه و فناورانه به معنای تقویت جریان‌ انتقال دانش، تجربیات و فناوری لجستیکی و ترانزیتی با تاکید بر فناوری‌های هوشمند و دیجیتال است.

بذرپاش افزود: همچنین انعطاف پذیر و تاب آوری به عبارتی، حفظ کارایی و کیفیت زیرساخت‌ها و خدمات حمل‌ونقلی و لجستیکی در شرایط گوناگون تعریف می شود.

پنجره فرصت جهت رونق مبادلات

وی با بیان اینکه در راستای بهره مندی حداکثری از پنجره فرصت بیان شده جهت رونق مبادلات و توسعه مسیرهای مقرون به صرفه در جهت شمال-جنوب و مشخصا کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در چارچوب مشارکت جویانه، راهبردهای اساسی وجود دارد، گفت: حمایت و تشویق فعالان و بازیگران تجارت، لجستیک، حمل و نقل و ترانزیت به منظور توسعه و تقویت حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی از جمله این راهبردهای اساسی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب به منظور همسان‌سازی سازوکارهای همکاری و پیاده سازی مفهوم پنجره واحد ترانزیت و نیز استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری های اقتصادی یا همان اکو از دیگر راهبردهای اساسی است.

رقابتی تر شدن مسیرهای کریدور شمال-جنوب

بذرپاش با اشاره به اینکه مدیریت یکپارچه جریان حمل‌ونقل و توسعه حمل‌ونقل فناورانه با تاکید بر اتصال پلتفرم های آنلاین و اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده ها با تأکید بر امکان رصد محموله‌ها در مسیر کریدور دیگر راهبرد مدنظر است، خاطرنشان کرد: توسعه همکاری ها در حوزه بیمه های حمل ونقل و افزایش گردش پول در مبادلات و تسویه های مالی در مناسبات حمل و نقل و ترانزیتی بر اساس پیمان های پولی دوجانبه جهت دفع ریسک های مالی و رقابتی تر شدن مسیرهای کریدور شمال-جنوب دیگر راهبردی است که باید به آن توجه داشت.

وی افزود: تعمیق همکاری های راهبردی در زمینه سرمایه گذاری مشترک در توسعه زیرساخت های کلیدی حمل و نقل و لجستیکی جهت تسریع در تکمیل و توسعه آن ها دیگر راهبردی است که باید در نظر داشت. 

«ایران-راه» پنجره فرصتی برای استفاده کشورهای ذینفع

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نزدیک به یک ماه قبل در سخنرانی خود در بیست و ششمین مجمع بین المللی اقتصادی در سنت پترزبورگ، ابتکار جمهوری اسلامی ایران به نام ایران-راه را به عنوان پنجره فرصتی برای استفاده کشورهای ذینفع و تمامی بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و ترانزیت از قلمروی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی مطرح کردم، اظهار داشت: واژه راه در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است، بنابراین ایران-راه به این معنی است که ایران، هم به عنوان راه و هم راه حل برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه اقتصادی برای رقابت سازنده و مشارکت بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد.

بذرباش گفت: بنابراین کشورهای منطقه و فرامنطقه ای این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیت های ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند. 

وی با اشاره به اینکه از نظر تاریخی، سرزمین ایران قرن ها به عنوان گذرگاه بین قاره ای نه تنها نقشی کلیدی در تجارت و مبادلات کالا ایفا کرده، بلکه دریچه های تعامل را میان انسان ها گشوده و فصلی با شکوه را در تاریخ بشریت رقم زده است، اظهار داشت: در این عصر طلایی در مسیرهای باستانی که از قلمروی ایران می گذشتند، روح صلح و همکاری و سود متقابل بر مبنای تشریک مساعی نژادها، اقوام و تمدن ها و ادیان گوناگون و نیز جریان های پایدار مبادله فرهنگ، دانش و تجربه موج می زد، این چنین شد که میراث بزرگ بشریت در این تعاملات و تبادلات شکل گرفت که آثار باستانی به جا مانده از آن دوران، نظیر کاروانسراها، مؤید این واقعیات انکار ناپذیر است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه، کاملا همسو با مفاهیم بنیادین کریدور شمال-جنوب آزادکننده ظرفیت های عظیم ناشی از مزیت های متعدد  نسبی و رقابتی جغرافیایی و اقتصادی است، بیان کرد: اهم این مزیت های نسبی و رقابتی شامل همجواری «کریدور شمال-جنوب» با قطب‌های تولید و مصرف انرژی جهان، ایجاد ائتلاف های جدید ترانزیتی بر مبنای تجارت و توسعه زنجیره تامین نوین، پیوند و دسترسی کشورهای حوزه غرب آسیا، قفقاز، آسیای میانه و خلیج فارس است.

بذرپاش ادامه داد: همچنین از دیگر مزیت‌های مهم نسبی و رقابتی امکان تعریف و توسعه  مسیرهای ترانزیتی ترکیبی و چند وجهی، امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های همکاری همه‌جانبه سازمان‌های منطقه‌ای، فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای ذی‌نفع در کریدور شمال-جنوب در زیرساخت‌های کلیدی و نیز وجود ایران به عنوان پلی با ثبات، امن، مقرون به صرفه و بهینه برای ترانزیت است.
نام:
ایمیل:
* نظر: