اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۳۴۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۰ تير ۱۴۰۲ - 01 July 2023
راهکار‌های مدیریت مصرف برق در جهان:
مستند به اطلاعات جهانی، گران‌ترین تعرفه برق بخش خانگی در میان همه کشور‌های جهان مربوط به کشور آلمان است و همین مسئله سبب شده تا در این کشور اروپایی شهروندان با ظرافت و دقت به مراتب بیشتری نسبت به دیگر کشور‌ها در پی یافتن راهکار‌های جدید مدیریت و کاهش مصرف برق خود باشند.
9 توصیه به مردم آلمان برای کاهش هزینه برقبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، سال گذشته و به دنبال تشدید تنش میان روسیه و کشور‌های اروپایی که به بحران بزرگ انرژی در سطح جهان منجر شد، قیمت برق برای قرارداد سال ۲۰۲۳ در آلمان برای هر مگاوات در ساعت به ۸۵۰ یورو رسید که این قیمت نسبت به سال گذشته میلادی بیش از ده برابر افزایش داشت و به گرانترین قیمت برق در جهان تبدیل شد.

با توجه به استمرار بحران سیاسی میان روسیه و کشور‌های اروپایی و برنامه‌های بلندپروازانه آلمان برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، همچنان قیمت برق در این کشور اروپایی بالاست و دولت برنامه‌ای برای کاهش آن ندارد.

بر اساس اطلاعاتی که در وبگاه آماری «statista.com» وجود دارد، اکنون پایین‌ترین میزان تعرفه برق در کشور آلمان برای هر کیلووات ساعت معادل ۰.۳۴ دلار است که از ۰.۱۶ دلار برای هر کیلووات ساعت به عنوان پایین‌ترین تعرفه برق در کشور آمریکا، ۲.۱ برابر بیشتر است.

این یعنی پایین‌ترین میزان تعرفه برق بخش خانگی در کشور چیزی معادل ۱۷ هزار تومان برای هر کیلووات ساعت است که از حداقل تعرفه برق بخش خانگی در ایران ۱۷۰ برابر بیشتر است.

استمرار مشکل بالا بودن تعرفه برق در کشور آلمان سبب شده است تا بسیاری از شهروندان در تأمین و پرداخت قبوض برق خود به مشکل بر بخورند و ناگزیر به سمت مدیریت مصرف برق روی بیاورند.
مروری در پایگاه‌های اینترنتی انگلیسی زبان که در خصوص راهکار‌های مدیریت مصرف برق برای کشور آلمان تولید محتوا دارند، به خوبی بیانگر این است که اکنون مدیریت مصرف برق برای رهایی از هزینه‌های سرسام آور انرژی به یکی از دغدغه‌های عمومی جامعه آلمان تبدیل شده است.

در همین رابطه یکی از وب سایت‌های تخصصی این کشور به نام «nomadandinlove.com»، که در حوزه کسب و کار‌های آنلاین و مشاوره مدیریت اقتصادی فعال است، چند راهکار کلیدی به شهروندان آلمانی ارائه داده است که به واسطه آن می‌توانند ضمن کاهش مصرف برق خود همچنین هزینه‌های خود را در این حوزه به شکل محسوسی کاهش دهند؛ راهکار‌هایی که اگرچه به نظر می‌رسد با سبک و زندگی مردم کشور ایران تفاوت زیادی دارد، اما از این نظر که بیانگر گستردگی مشکل افزایش تعرفه برق در این کشور اروپایی است، توجه به آن‌ها خالی از لطف نیست.

با این توضیح که در مطلب مورد اشاره تأکید شده است، صرفه جویی در مصرف برق علاوه بر کاهش هزینه‌های خانواده همچنین پیامد‌های مثبت محیط زیستی دارد و به پایداری محیط زیست نیز کمک خواهد کرد. در این باره شاید ذکر این نکته لازم باشد که بسته‌های انرژی برق در دیگر کشورها همانند بسته‌های شارژ تلفن همراه خریداری شده و البته در صورت عدم استفاده کامل، در بسته خریداری شده مشترک ذخیره باقی می‌ماند.

در ادامه به روش‌ها و راهکار‌های توصیه شده از طریق این مجموعه به شهروندان آلمانی برای صرفه جویی در مصرف برق اشاره می‌شود:

۱-نظارت بر میزان مصرف ماهانه برق

از آنجا که در آلمان نحوه محاسبه هزینه برق خانوار به نوعی تخمینی است، بنابراین نظارت بر میزان مصرف ماهانه برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که از این طریق خانواده می‌توانند اطمینان پیدا کنند فراتر از بسته تعریف شده که مشمول قیمت‌های به مراتب بیشتری است، استفاده نخواهند کرد.

به شهروندان آلمانی توصیه شده است برای اینکه نظارت بهتری بر میزان مصرف برق ماهانه خود داشته باشند، هر ماه میزان برق مصرفی خود را یادداشت کنند و تنها از این طریق می‌توانند صد‌ها یورو در سال صرفه جویی در هزینه‌های جاری خود به ثبت برسانند.

درواقع یادداشت ماهانه میزان مصرف برق و نظارت بر آن اولاً سبب خواهد شد شهروندان در ماه‌های آینده تلاش کنند به نسبت کمتری برق مصرف کنند و ثانیاً در سال آینده با توجه به این بسته تعریفی خانوار، متناسب با میزان مصرف سال قبل و به صورت تخمینی محاسبه خواهد شد، در نتیجه شرکت توزیع کننده برق بسته ارزات تری برای مشترکان در نظر می‌گیرد.

۲- تنظیم کردن بسته و قبص برق به صورت ماهانه

یکی از مشکلاتی که بسیاری از خانواده‌های آلمانی بان آن رو به رو هستند این است که بسته انرژی آن‌ها به صورت سالانه تعریف شده است، این یعنی بر اساس میزان مصرف برق سال قبل باید هزینه برق سال جاری را نیز پرداخت کنند تا در پایان سال و پس از محاسبات واقعی در صورت کمتر شدن مصرف، میزان مصرف خود را از شرکت توزیع کننده برق پس بگیرند.

حال اینکه خانواده‌ها می‌توانند با تنظیم بسته انرژی خود به صورت ماهانه از پرداخت پول بابت مصرف برق در ماه‌هایی که خانه نیستند و به طور مثال در مسافرت هستند، جلوگیری کنند.

۳-استفاده از پریز‌های برق هوشمند

بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشور آلمان و تنها با جدا کردن وسایل برقی بلااستفاده از پریز برق امکان صرفه‌جویی ۵۰۰ کیلوات ساعتی به صورت سالانه ایجاد می‌شود که همین میزان برق معادل ۱۸۵ یورو صرفه جویی به همراه خواهد داشت.

بر همین اساس به شهروندان توصیه می‌شود با تهیه و استفاده از دوشاخه‌ها و یا پریز‌های هوشمند امکان قطع و وصل برق لوازم برقی را بدون دخالت مستقیم فراهم کنند.

این پریز و دوشاخه‌ها امکان مدیریت با استفاده از شبکه Wi-Fi و یا بلوتوث را دارند و برای همین از راه دور نیز می‌توان نسبت به قطع و وصل آن‌ها اقدام کرد.

۴- استفاده از چراغ‌های ایستاده به جای چراغ‌های سقفی

یکی دیگر از روش‌های توصیه شده به شهروندان آلمانی برای مدیریت و کاهش میزان مصرف برق، استفاده از سیستم‌های روشنایی ایستاده به جای لامپ و لوستر‌های سقفی است.
دلیل این موضوع نیز این است که با استفاده از چراغ‌های ایستاده می‌توان میزان روشنایی موضعی را افزایش داد و از روشن کردن فضا‌های بیشتر که بعضاً نیازی به روشن شدن آن‌ها نیست، ولی در مقابل انرژی برق بیشتری مصرف می‌کند، جلوگیری می‌شود.

۵-استفاده از لامپ‌های LED

یکی دیگر از توصیه‌های ارائه شده به شهروندان آلمانی برای صرفه جویی در مصرف برق استفاده از لامپ‌های LED است که در مقایسه با لامپ‌های هالوژن تا ۸۰ درصد برق کمتری مصرف می‌کنند.
گفته می‌شود استفاده از لامپ‌های LED نه تنها در کاهش هزینه برق مصرفی نقش موثری دارد، بلکه به واسطه اینکه ۹۰ درصد لامپ‌های LED قابل بازیافت هستند، از این طریق می‌توان به حفظ محیط زیست نیز کمک شایانی کرد.

۶-استفاده از لوازم خانگی کم مصرف

یکی دیگر از روش‌های پیشنهاد شده به شهروندان آلمانی برای کاهش مصرف برق جایگزینی وسایل قدیمی با مدل‌های جدید و کم مصرف است که ۱۰ تا ۵۰ درصد میزان مصرف برق را کاهش می‌دهد؛ بنابراین توصیه شهروندان باید دقت کنند از محصولاتی در خانه استفاده کنند که دارای برچسب انرژی اروپا باشند.

۷- استفاده هوشمندانه از ماشین لباس‌شویی

یکی دیگر از توصیه‌ها استفاده به هنگام و صحیح از ماشین لباسشویی است. در این رابطه نیز توصیه شده است که همواره از حداکثر ظرفیت ماشین لباسشویی استفاده شود. همچنین می‌توان با تنظیم آب سرد در ماشین و نیز عدم استفاده از امکان خشک کن ماشین لباس شویی به میزان قابل توجهی مصرف برق را کاهش داد.

۸-استفاده از فلاسک به جای داغ کردن مرتب آب جوش

یکی دیگر از پیشنهاد‌های ارائه شده به شهروندان آلمانی استفاده از فلاسک حرارتی به جای داغ کردن مرتب آبجوش با استفاده از انرژی برق است.

این توصیه از آن جهت ارائه می‌شود که بدانیم در صورت استفاده از کتری‌های برقی به مدت سه مرتبه در هر روز در نتیجه، در کل میزان مصرف برق ماهانه یک خانواده تنها از این محل به ۲۷۰ کیلووات ساعت در ماه می‌رسد که با احتساب قیمت هر کیلووات ساعت برق در آلمان، تنها ۹۰ دلار در ماه هزینه داغ کردن آب جوش هر خانواده خواهد شد.

۹- رعایت نکات صرفه جویی در مصرف برق هنگام آشپزی

از آنجا که در کشور‌های اروپایی آشپزی به میزان برق بسیار زیادی نیاز دارد، بنابراین رعایت نکات صرفه جویی در این حوزه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر این اساس نیز توصیه‌های زیر به شهروندان آلمانی داده شده است:

-عدم استفاده از دستگاه فر مگر در موارد ضروری

-خاموش کردن دستگاه فر ۵ دقیقه زودتر از موعد مشخص شده (با اینکار فر همچنان و به اندازی کافی برای پخت کامل غذا دما دارد)

--استفاده از تابه‌های تیره به دلیل امکان جذب دمای بیشتر

-عدم باز کردن در دستگاه فر هنگام پخت غذا (باز کردن مداوم در دستگاه فر تا ۲۰ درصد انرژی حرارتی تولید شده را هدر می‌دهد)




نام:
ایمیل:
* نظر: