اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۳۴۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۰ تير ۱۴۰۲ - 01 July 2023
آیت‌الله رئیسی:
رئیس‌جمهور صنعتگران به این باور دست یافته‌اند که رشد تولید در صنعت باید همراه با علم و دانایی باشد و ارزیابی همه شاخص‌ها نشان از آن دارد که کشور حرکت خوبی را به سوی رشد تولید و رشد اقتصادی آغاز کرده است.
حرکت کشور به سمت رشد تولید و رشد اقتصادی استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در همایش بزرگداشت بیست و هفتمین سالروز ملی صنعت و معدن در سالن اجلاس سران در تهران، با تبریک روز ملی صنعت و معدن به صنعتگران، معدن‌کاران، اصناف، تجار و بازرگانان اظهار داشت: روز ملی صنعت و معدن نماد توجه به صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی در کشور برای توجه خاص به این حوزه از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران و پژوهشگران و محققان است‌ و پرداختن به این موضوع باید در همه ایام سال مورد توجه باشد. 

وی افزود: حرف و سخن صنعتگران و معدن‌کاران پر تلاش باید در این روز شنیده شده و شرایط آنها مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به سهم ایران در تجارت منطقه و جهان، باید تلاش کرد موانع از پیش روی آنها برطرف شود. 

رئیس‌جمهور از صنعتگران برای رشد تولید در سال ۱۴۰۱ تشکر و قدردانی کرد و گفت: فرمایش مقام معظم رهبری درباره رشد تولید یک سخن راهبردی برای اقتصاد مقاومتی است و از همه تولیدکنندگان که برای تحقق این فرمان تلاش می‌کنند، قدرددانی می‌کنم.

آیت‌الله رئیسی افزود: صنعتگران در این میدان براساس شاخص‌های موجود تلاش خوبی کردند و رشد سرمایه‌گذاری و رشد ماشین آلات تولیدی و رشد تولید و اشتغال و رشد اقتصادی در کشور در ۶ ماه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و آنچه در ۱۴۰۲ دنبال می‌شود، نشان از آن دارد که کشور حرکت خوبی را به سوی رشد اقتصادی و رشد تولید آغاز کرده است؛ به ویژه اینکه این رشد همراه با یک کار دانش‌بنیان و علم مایه و فناور پایه است. 

وی تأکید کرد: صنعتگران به این مهم دست یافته‌اند که رشد تولید در صنعت باید همراه با علم و دانایی باشد و لازم است از همت صنعتگرانی که تلاش می کنند تا به‌صورت کمی و کیفی و کار فناورانه، تولید را با جدیت دنبال کنند تقدیر کنم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اول تا دهم تیر که به‌عنوان دهه صنعت، معدن و تجارت نامیده شده، فرصت مناسبی است تا مشکلات، مسائل و موانع پیش روی این حوزه بررسی و برای آنها تدبیر شود، دانشگاه را برای همفکری با دولت در این عرصه فراخواند و گفت: دانشگاه باید در کنار صنعتگران، معدن‌کاران، تولیدکنندگان و تجار باشد و اگر صنعت، معدن و تجارت همراه با علم و تحقیق و پژوهش‌ باشد و روزآمد شود، کار در این حوزه‌ها دارای ارزش افزوده خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی افزود: تأکید ما بر اینکه کار صنعت و معدن باید کنار دانشگاه و دانشگاه کنار صنعت و معدن باشد، برای این است که جدایی این دو از هم موجب می شود دانشگاه کار خودش را بکند و کاری نداشته باشد در میدان صنعت و معدن چه می‌گذرد و صنعت و معدن هم کار خود را بکند و از علم و دانش و پژوهش دانشگاهیان بهره نبرد در حالی که پیوند این دو به رشد تولید و اقتصاد می‌انجامد.

رئیس جمهور تأکید کرد: دولت باید آنقدر ظرفیت داشته باشد که مشکلات را در درون خود حل کند؛ بنای ما در دولت این است که اقدامات تولیدگران کشور برای مردم امیدآفرین باشد. نباید مشکلات را هر روز به بدنه جامعه منتقل کنیم؛ این به صلاح نیست و چنین رویکردی را مفید هم‌ نمی دانم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در کشور ناترازی در آب، برق و نظام پولی داریم و دولت برنامه‌ها و اقدامات خود را برای تراز کردن آنها آغاز کرده است، افزود: باید مدیریتی هماهنگ مانند مدیریت آب بین وزارتخانه‌های صمت و وزیر نیرو ایجاد شود؛ ما در شهرها آب تولید نمی کنیم ولی آب را از نقطه کم آب به نقطه پر آب منتقل می‌کنیم. برخی کمبودها را می توان با راهکارهای درست و مدیریت جهادی می توان برطرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ سال بیرون آمدن‌ معادن از رکورد بود و ۲۷۰۰ معدن از بلاتکلیفی خارج شد و ۳۰۰ معدن دیگر در دست بررسی است. 

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: هیچ واحد تولیدی نباید متوقف شود و از تولید و اشتغال خود بکاهد یا خط تولیدش را تعطیل کند؛ این مشکلات باید حل شود.

آیت‌الله رئیسی افزود: وقتی به واحد تولیدی سر می‌زنم تا مسائل آنها را بررسی و رفع کنم، هیچ‌ مسأله‌ای نیست که راهکار و راه‌حل درون کشور نداشته‌ باشد.

وی با بیان اینکه راه‌حل مشکلات کشور در دست بیگانگان نیست، تصریح کرد: از تجارب گذشته استفاده خواهیم کرد اما اگر راهکار را به دست بیگانگان بسپاریم باید منتظر لبخند و اخم آنها باشیم. تجربه دیگران برای این دولت قابل استفاده است ولی نمی‌پذیریم نسخه برای ما بنویسند. نسخه‌های بدون‌ مطالعه قابل اجرا نیست؛ ما تمامی راهکارها و نسخه‌ها را به کارشناسان و محققین و پژوهشگران می‌دهیم تا متناسب با شرایط کشور بررسی کنند. 

رئیس‌جمهور همچنین راهکار مدیریت حوزه انرژی را تعطیل کردن‌ واحدهای تولیدی ندانست و گفت: رفع مشکل انرژی با کاهش رشد تولید محقق نمی شود. چراغ هر واحدی تولیدی خاموش یا کم‌سو شود و از تعطیلی سخن بگوید، بسیار آزرده‌خاطر می‌شوم. باید بخش تولید و مصرف انرژی مدیریت صحیحی را اتخاذ کنند و تعطیلات به‌گونه‌ای برنامه ریزی شود که زمان تولید و تعطیلات ادارات در یک زمان قرار گیرد تا از انرژی استفاده بهینه شود.  

آیت‌الله رئیسی افزود: تولید نقطه قدرت کشور است و نباید از قدرت کشور کاست. همانطور که موشک نقطه قوت و قدرت‌آفرین است، تولید هم نقطه قوت کشور و قدرت‌آفرین است. تولیدات دانش‌بنیان در کشور ایجاد قدرت می‌کند. رؤسای کشورها، مسئولان و مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دنیا نگاهشان به قدرت جمهوری اسلامی این است که ایران‌ رشد تولید را در دورن خود رقم زده است. 

وی با بیان اینکه تحول در صنعت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، اضافه کرد: نقاط قوت در کشور باید تقویت شود و از ضعف‌ها کاست؛ این همان تحول از نگاه مقام معظم رهبری است که به دست توانای تولیدکنندگان، صنعتگران و تجار ما رقم‌ می خورد.

در بیست و هفتمین سالروز ملی صنعت و معدن مسئولانی از سه قوه حضور دارند و عباس علی آبادی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان برخی تشکل‌ها و مدیرانی از بنگاه‌های صنعتی و معدنی نیز سخنرانی می کنند.

در این همایش از واحدهای صنعتی و معدنی منتخب ملی در حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی قدردانی می‌شود که شامل ۵۸ واحد نمونه، ۳ خوشه صنعتی، ۲ کارآفرین و ۲ شهرک صنعتی منتخب است.

آیین بزرگداشت بیست و ششمین سالروز ملی صنعت و معدن نیز دهم تیر ماه سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شده بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: