اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۳۴۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۷ تير ۱۴۰۲ - 28 June 2023
وزیر امور خارجه:
وزیر امور خارجه گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران عاملان جنایات سردشت و همدستان آنها را نه فراموش خواهد کرد و نه خواهد بخشید؛ این جنایات با نقض آشکار حقوق بین الملل منشور ملل متحد و پروتکل ۱۹۲۵ ژنو درباره ممنوعیت گازهای سمی انجام شده و موجب مسئولیت بین المللی است.
عاملان و همدستان جنایات سردشت را نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیمبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، مراسم گرامیداشت قربانیان حمله شیمیایی به شهر سردشت در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پیام حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به مناسبت گرامیداشت قربانیان بمباران شیمیایی سردشت قرائت شد.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

سخن را با صلوات بر پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) سلام بر امامان معصوم (س) و درود به ارواح طیبه امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی دفاع مقدس دفاع از حرم امنیت و غیرت آغاز می‌کنم و در سی و ششمین سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت ضمن ادای احترام به مقام شامخ همه شهدای شیمیایی کشور یاد و خاطره ایثارگری های آنان را گرامی می دارم و از خداوند متعال برای همه جانبازان عزیز از جمله جانبازان شیمیایی به ویژه بانوان جانباز شیمیایی سلامتی و بهبودی عاجل طلب می کنم.

تاریخ دفاع مقدس مملو از صفحات زرین دفاع قهرمانانه و مقاومت پیروزمندانه ملت ایران در برابر تجاوز و همچنین آثار و صدمات بجامانده از ددمنشی ها و ناجوانمردی های دشمن است که در این میان زخم ها و رنج های ناشی از سلاح های شیمیایی از همه دردناک تر و یادآور جنایتی است که وجدان های بیدار بشری هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.

شواهد معتبر و مدارک غیرقابل انکاری از شراکت عملی و گسترده برخی دول غربی به ویژه آلمان، انگلیس، فرانسه، هلند و آمریکا در انجام این جنایات از طریق تجهیز رژیم صدام به سلاح های شیمیایی و کمک به آن در استفاده از آنها علیه مردم ایران وجود دارد به عنوان مثال تأسیسات تولید سلاح شیمیایی در سامرا و فلوجه عراق با مشارکت وزارت دفاع آلمان ساخته شد؛ با محموله های شیمیایی دریافتی از آمریکا به تولید رسید و سلاح های شیمیائی تولیدی آن به وسیله جنگ افزارهای تهاجمی فرانسوی علیه شهروندان ایران استفاده شد.

یکی از ابعاد کمتر دیده شده جنایت استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران کاربرد وسیع آن علیه شهرها و غیرنظامیان بویژه زنان بی دفاع و کودکان بی گناه بود که باعث شهادت هزاران نفر و جانباز شدن ده ها هزار نفر ش که گروه کثیری از آنها هنوز نیز با درد و رنج شبانه روزی ناشی از آثار آن به مشقت روزگار می گذرانند.

طنز تلخ این است که مدعیان دروغین حقوق بشر در سال ۱۴۰۱ در قالب یک جنگ ترکیبی رذیلانه علیه، ایران مزورانه خود را در جایگاه حامی زنان و دختران ایران نشاندند؛ خدعه ای تکراری که سابقه استفاده از سلاح شیمیایی در سردشت و روستاهای اطراف، آن دروغین بودن آن را به اثبات رسانده است.

امروز در حالی یاد و خاطره هزاران قربانی بمباران شیمیایی سردشت را گرامی می داریم که علیرغم گذشت ۳۶ سال از این جنایت پیگیری‌های حقوقی بین‌المللی دولت جمهوری اسلامی ایران برای استیفای حقوق تضییع شده مادی و معنوی شهدا و جانبازان شیمیایی ایران و محاکمه و مجازات، آمران عاملان، معاونان، مباشران و حامیان استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران از جمله در فاجعه سردشت، بدلیل کارشکنی‌های آشکار دولت های غربی مدعی حقوق بشر به نتیجه مورد نظر نرسیده است.

با این وجود مایلم تأکید و تصریح کنم که دولت جمهوری اسلامی ایران عاملان این جنایات و همدستان آنها را نه فراموش خواهد کرد و نه خواهد بخشید این جنایات با نقض آشکار حقوق بین الملل منشور ملل متحد و پروتکل ۱۹۲۵ ژنو درباره ممنوعیت گازهای سمی انجام شده و موجب مسئولیت بین المللی است و کلیه عوامل و آمران آنها باید پاسخگوی اعمال غیرانسانی خود باشند. این امر مشمول مرور زمان نمی شود و موانع فراروی فرایند پیگیری استیفای حقوق قربانیان شیمیایی نیز نه رافع مسئولیت بین المللی دولت های ذیربط و مسئولیت فردی جنایات ارتکاب یافته است و نه خللی در عزم ما در پیگیری حقوق مان ایجاد خواهد کرد.

یکی از ابعاد جنایات کشورهای غربی در این زمینه که امروزه نیز ادامه دارد، تحریم داروهای مورد نیاز جانبازان شیمیائی است با این اقدام آنها عملاً نمک بر زخم جانبازان شیمیائی عزیز ما می پاشند. این تحریم‌ها یکی از مصادیق بارز غیرانسانی ترین جنایات علیه بشر است.

البته با وجود تمام محدودیت های ناشی از تحریم ها تلاش های دولت جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات پزشکی به جانبازان معزز شیمیایی با جدیت تمام ادامه داشته و حتی فراتر از آن کشورمان در همکاری با سازمان منع سلاح های شیمیایی بدنبال انتقال تجارب بی نظیر و ارزنده جامعه پزشکی ایران در درمان مجروحان شیمیایی با سایر کشورها است در این راستا در مهر، امسال جمهوری اسلامی ایران برای یازدهمین بار میزبان نشست بین المللی ابعاد پزشکی کمک و حفاظت در برابر کاربرد سلاح های شیمیایی خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی استفاده گسترده و نظام مند از سلاح شیمیایی در دوران معاصر، ضمن محکوم کردن کاربرد سلاح شیمیایی در هر جا توسط هر کسی و تحت هر شرایطی یکبار دیگر تعهد خود را به تحقق جهان عاری از سلاح های شیمیایی تجدید می کند امروزه تحقق کامل اهداف کنوانسیون منع سلاح های شیمیائی تا حدود زیادی منوط به انهدام کامل سلاح های شیمیایی آمریکا و پیوستن فوری و بدون قید و شرط رژیم صهیونیستی به این کنوانسیون و نیز اجرای کامل مؤثر و غیر تبعیض آمیز آن به ویژه در زمینه توسعه همکاری بینالمللی در استفاده از مواد شیمیائی برای مقاصد صلح آمیز است.

در سی و ششمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت بار دیگر به روان پاک شهدای عزیز ادای احترام کرده و درود می فرستیم و در برابر صبر و مقاومت جانبازان شیمیایی آن روز و همچنین خانواده های آن شهدا و جانبازان سر تعظیم فرود می آوریم امیدواریم بشر به چنان بلوغی برسد که هیچ وقت از این سلاح های غیرانسانی استفاده نکند.

نام:
ایمیل:
* نظر: