اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۳۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۰۵ تير ۱۴۰۲ - 26 June 2023
مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران:
مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران با تاکید براینکه امسال برنامه ی برای جیره بندی آب در استان تهران نداریم، گفت: در حال حاضر به ازای هر نفر در استان 250 لیتر آب در روز مصرف می شود و این آمار در سال به 1 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب می رسد که اگر مردم تنها ده درصد کاهش مصرف داشته به میزان 70 درصد آب سد کرج می توان صرفه جویی کنیم و مشکل بی آبی نخواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت ابفای تهران:مدیرعامل شرکت ابفای تهران:مدیرعامل شرکت ابفای تهران:مدیرعامل شرکت ابفای تهران:به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محسن اردکانی مدیرعامل شرکت ابفای تهران در نشست خیری با بیان اینکه  وضعیت ابرسانی شهر تهران ، گفت: آب استان تهران ۷۵ درصد از ۵  سد طالقان، امیرکبیر، لار ،لتیان وماملو تامین میشد.وی افزود: عمده آب  شهر تهران از سد امیر کبیر تامین می شود و به دلیل فرار آب در سد لارظرفیت این سد نیز به ۴۰۰ میلیون متر مکعب رسید  و لتیان  هم به دلیل رسوبات به ۷۰ میلیون متر مکعب رسیده و ماملو ۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است مدیر عامل شرکت ابفای تهران با تاکید براینکه آب شهر استان تهران نسبت به سال آبی گذشته  ۴۰ درصد کاهش یافته است، گفت: حجم ذخایر سد ها امسال کمتر بوده و ناگزیر از منابع آب زیر زمینی تامین می کنیم وی افزود: در تهران از ۵۵ درصد منابع  آبی زیر زمینی و۴۵ درصد منابع سطحی  استفاده می کنیم.به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محسن اردکانی مدیرعامل شرکت ابفای تهران در نشست خیری با اشاره به وضعیت آبرسانی به شهر تهران، گفت:  ۷۵ درصد منابع آب استان تهران از ۵ سد طالقان، امیرکبیر، لار ،لتیان وماملو تامین می شود.

وی افزود: عمده آب شهر تهران از سد امیر کبیر تامین می شود و به دلیل فرار آب در سد لارظرفیت این سد نیز به ۴۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته ، همچنین سد لتیان نیز ۹۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد اما به دلیل رسوبات به ۷۰ میلیون متر مکعب رسیده علاوه برآن حجم مخزن سد ماملو نیز ۷۰ میلیون مترمکعب می باشد.

کاهش ۴۰ درصدی منابع آبی استان تهران نسبت به سال آبی گذشته

مدیر عامل شرکت آبفای تهران با تاکید براینکه آب شهر استان تهران نسبت به سال آبی گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است، گفت: حجم ذخایر سد ها امسال کمتر بوده و ناگزیر آب شهر تهران را از منابع آب زیر زمینی تامین می کنیم.

وی افزود: در تهران از ۵۵ درصد منابع آبی زیر زمینی و۴۵ درصد منابع سطحی استفاده می کنیم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران در پاسخ به عصرپرس در خصوص برنامه زمان بندی قطعی آب در استان تهران با تاکید براینکه امسال برنامه ی برای جیره بندی آب در استان تهران نداریم، گفت: در حال حاضر به ازای هر نفر در استان 250 لیتر آب در روز مصرف می شود و این آمار در سال به 1 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب می رسد که اگر مردم تنها ده درصد کاهش  داشته باشند به میزان 70 درصد آب سد کرج می توان صرفه جویی و مشکل بی آبی نخواهیم داشت. 

جبران بخشی از کمبود آب تهران با تکمیل طرح علاح بخشی سد لار

اردکانی با اشاره به اینکه با اجرای طرح علاج بخشی سد لار از فرار ۱۶۲ میلیون متر مکعب آب و واریز شدن به خزر جلوگیری می شود، گفت: برای علاج فرارآب سد بخشی از تونل اجرا شده و بخشی دیگر نیز در حال اجرا است و به این ترتیب با اتمام پروژه میزانی از کمبود آب تهران جبران خواهد شد.

اردکانی با اشاره به طرح رینگ پیرامونی شهر تهران تحت عنوان قمر بی هاشم، گفت: این خط ۱۱۲ کیلومتر و ۱۱۵ میلیون متر مکعب مخزن دارد که ۶۰ کیلومتر آن اجرا شده ۵۵ کیلومتر امسال اجرا می شود و ۲۵ کیلومتر هم سال آینده به اجرا خواهد رسید. با اتمام پروژه امکان جابجایی آب بین تصفیه خانه های ۷ گانه میسر می شود و با انتقال ثقلی و تعادل بخشی کیفی تا حد زیادی کیفیت بالاتر خواهد رفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مخازن استان به ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: تا پایان ۱۴۰۳ به ۳ میلیون و ۱۹۱ هزار متر مکعب خواهد رسید، این میزان ذخایر پایداری و توزیع و تامین آب را افزایش می دهد.

اجرای ۳۷۴ مخزن اضطراری در شهر تهران 

مدیر عامل آبفای تهران، ادامه داد: ۳۷۴ مخزن اضطراری که نقش آنها ذخیره ۱۰۰ متر مکعب آب است از دیگر طرخ های در دست اجرا در تهران است که ۱۰۱ مخزن ساخته شده و ۱۱۰ مخزن هم امسال ساخته خواهد شد.

اردکانی افزود:  این مخازن در مواقع زلزله و بحران آبی به صورت خودکار شروع به کار می کنند. در واقع شهر تهران از جمله نادرترین شهرهای دنیا است که از این سیستم استفاده می کند.

وی بیان داشت: باتوجه به خشسالی سنوات اخیر استان تهران پنجمین استان خشک کشور در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ است بنابراین ناگزیر هستیم اقداماتی برای کاهش مصرف آب انجام دهیم.

اخطار قطع آب برای ۵ وزارتخانه پر مصرف

مدیرعامل شرکت آبفای تهران، افزود: کلیه دستگاههای اجرایی موظفند میزان مصرف را نسبت به پارسال ۲۵ درصد کاهش دهند. از مجموع ۲۵ دستگاه زیرمجموعه های ۵ وزارتخانه این مصوبه را رعایت نکردند و میزان مصرف بیش از پارسال داشته اند که اخطار دادی تکرار نشود.

وی گفت: الگوی مصرف در تهران ۱۴ متر مکعب برای هر انشعاب است خانوارهایی که این میزان مصرف کنند خوش مصرف، مصرف بین ۱۴ تا ۲۸ متر مکعب مشترک پرمصرف و و خانوارهای که بیش از دو برابر الگو مصرف کنند، بدمصرف محسوب می شوند.

مدیر عامل آبفای استان تهران ادامه داد: ما به ۲۲۱۹۲ مشترک بدمصرف اخطار دادیم و قطع آب موقت داشته اند که البته این اقدامات منجر به این شد که تعداد بدمصرف ها به طور معناداری به جرگه پرمصرفها بپیوندند. همچنین به ۳۴۹۱ مشترک اخطار دادیم که موظف به تعبیه مخزن شوند تا بتوانند ۴۸ ساعت آب را ذخیره کنند. علاوه بر این مصرف ۷۰۳ مشترک مسکونیو  غیرمسکونی پیمایش صورت گرفته تا بتوانیم در سال خشک پیش رو خدمات آبی را با چالش کمتری ارائه دهیم.

کاهش ۲۷ درصدی مشترکین بد مصرف دراستان تهران

وی اعلام کرد: مشترکینی که بیش از دو برابر مصرف داشته و بدمصرف بوده اند در سه ماهه ۱۴۰۲ نسبت به پارسال ۲۷ درصد کمتر شده اند و مشترکینی که بین ۱۴ تا ۲۸ متر مکعب مصرف داشته اند ۱۱ درصد کاهش داشته و به خوش مصرف ها اضافه شده اند.

اردکانی تصریح کرد: علیرغم اینکه در ۳ ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل تعداد مشترکین ۲ درصد رشد داشته اما مصرف آب ۴ درصد کاهش یافته است.

اجرای ۸۹ درصدی شبکه فاضلاب شهر تهران

وی در ادامه با اشاره به طرح فاضلاب استان تهران، گفت: تاکنون در شهر تهران ۸۹ درصد از شبکه فاضلاب اجرایی شده و این رقم در استان تهران ۶۷ درصد است، ۴۲ درصد ظرفیت تصفیه فاضلاب نیز د سطح استان اجرایی شده و در شهر تهران این رقم معادل ۵۴ درصد بوده است و به این ترتیب در حال حاضر در استان تهران ظرفیت ۴۵۲ میلیون متر مکعبی تصفیه فاضلاب را داریم.

به گفته وی؛ ۶۴ هزار کیلووات در سال بیوگاز از محل تصفیه فاضلاب استان تهران تولید می شود.

اردکانی درباره حادثه ۱۸ خرداد در سد امیرکبیر که منجر به برخی قطعی ها شد، گفت: اتفاق نادری در ۱۸ خرداد در سد کرج رخ داد و بارش۴۲ میلیمتری این حادثه را رقم زد.

وی با بیان اینکه روزانه ۸ هزار لیتر آب از سد کرج در شبکه توزیع تهران آب وارد می‌شود، خاطرنشان‌کرد: سد کرج ۲۰ درصد آب مورد نیاز تهران را تامین می‌کند که این حادثه کم سابقه کار تامین آب را به صورت موقت غیر ممکن کرد.

اردکانی گفت: حدود یک میلیون تن سنگ مسیر انتقال آب به تهران را مسدود کرد به طوری که دسترسی به مسیر در نظر ابتدا غیرممکن بود، اما مسوولان مربوطه از همان ابتدا با اقدامات کارشناسی شده برای رفع مشکل وارد شدند. این مشکل ۳۰ هزار لیتر کمبود آب به مدت هفت روز را به دنبال داشت و نیازمند مدیریت اوضاع بود.

وی افزود: اقدامات انجام شده سبب شد اتفاقی که می‌توانست ۲۵ درصد شهر را تحت تاثیر قرار دهد به ۴ درصد کاهش یابد. بخشی از مشکل ایجاد شده پس از ۶ روز و بخش دیگری هم پس از ۷ روز رفع شد و اکنون با مشکلی مواجه نیستیم.






خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: