اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۴۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - 18 June 2023
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ماده واحده لایحه دو فوریتی واردات خودروی کارکرده با عمر حداکثر پنج سال از زمان ترخیص از گمرک، موافقت کردند.
تصویب لایحه واردات خودروی کارکرده زیر پنج سال ساختبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه (۲۸ خرداد) با لایحه ماده واحده دو فوریتی واردات خودروی کارکرده موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، ۳ ماده شامل مواد ۱۱ تا ۱۳ به قانون ساماندهی بازار خودرو مصوب ۱۴۰۰ مجلس افزوده می شود.

مطابق تبصره یک ماده ۱۱ قانون ساماندهی بازار خودرو امکان واردات خودروی کارکرده مجاز می شود که در این صورت، الزامی که در بندهای ۳ و ۴ قانون موجود مبنی بر انتقال فناوری همزمان با واردات خودرو، حذف می شود.

در تبصره ۲ این ماده عمر خودروهای وارداتی کارکرده حداکثر پنج سال لحاظ شده است. آیین نامه اجرایی این ماده را نیز وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی، گمرک ایران و سازمان های استاندارد و حفاظت محیط زیست تدوین کرده و ظرف یک ماه از زمان لازم الاجرا شدن قانون در هیأت دولت به تصویب می رسد.

همچنین بر اساس ماده ۱۲ قانون ساماندهی بازار خودرو ( بعد از تایید شورای نگهبان) تبصره ۶ ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل مصوب ۱۳۷۱ اصلاح شده و تبصره ۸ این ماده واحده حذف می شود.

بر این اساس هر ساله ارزش ماشین آلات راهسازی و خودروهای وارداتی به کشور اعم از نو و کارکرده بر اساس مستنداتی مانند قیمت شرکت های تولید کننده یا قیمت نمایندگی های آنها در سایر کشورها و نیز قیمت بازار از سوی وزارت صمت و گمرک تعیین شده و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می گیرد.

مطابق لایحه تصویب شده سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست امکان استفاده از استانداردهای ملی کشور و استانداردهای کشور تولید کننده برای خودروهای وارداتی را خواهند شد.

سید سلمان ذاکر دیگر نماینده مجلس هم پیشنهاد افزایش حداکثر سن خودروهای وارداتی از ۵ به ۱۰ سال را داد که با مخالفت نمایندگان مواجه شده و تصویب نشد.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در جریان رسیدگی به این لایحه نسبت به تعیین تعرفه ۱۷۶ درصدی برای واردات خودروی نو مخالفت کرد و خواستار تجدید نظر دولت در تعرفه گمرکی واردات خودروی نو شد.

وی با بیان اینکه چنین تعرفه گمرکی به ضرر بازار خودرو است و موجب می شود قیمت خودرو در بازار افزایش یابد، افزود: مجلس با رای بالا به لایحه ساماندهی خودرو، نشان داد که با کاهش قیمت خودرو موافق است.

همچنین علی علیزاده نماینده مردم مراغه در مجلس نیز در پیشنهاد دیگری خواستار حذف عبارت "از جمله اتوبوس در ماده ۱۱ قانون ساماندهی بازار خودرو" شد که این پیشنهاد با مخالفت حسن نوروزی نماینده بهارستان مواجه شد اما سید کاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه سرا در موافقت با پیشنهاد علیزاده گفت وجود عبارت "از جمله خودرو " سبب سوء استفاده شده و امکان واردات را محدود می کند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در ماده های ۴ و ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو انواع خودرو را تعریف کردیم، گفت: لذا پیشنهادهای مشابه قابل طرح نیست.

رحیمی مظفری نماینده مردم کوار در مجلس در پیشنهاد دیگر خواستار الحاق عبارت "از تاریخ ترخیص از گمرک" به حداکثر ۵ سال عمر خودروهای کارکرده شد و گفت ممکن است خودروی زیر پنج سال و با چهار و نیم سال عمر وارد شود اما چند ماه در گمرک بماند و در زمان ترخیص، عمر آن از ۵ سال بگذرد که این پیشنهاد با استقبال نمایندگان مواجه و تصویب شد.

حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس نیز پیشنهاد داد تا عبارت "تعیین صلاحیت واردکنندگان از سوی وزارت صمت" از این لایحه حذف شود.

به گفته آصفری اگر امکان تعیین صلاحیت واردکنندگان به وزارت صنعت داده شود این عبارت رانت زا بوده و شاهد فروش حواله های واردات خودرو خواهیم بود چرا باید به گروه خاص اجازه واردات داده شود؟

 سید علی یزدیخواه در مخالفت با پیشنهاد آصفری گفت: اینکه همه مردم اجازه واردات داشته باشند شاهد هرج و مرج در بازار می شویم لذا دولت باید آیین نامه افراد صاحب صلاحیت را تصویب کند که این پیشنهاد آصفری به تایید نمایندگان رسید و تصویب شد.





 
 
نام:
ایمیل:
* نظر: