اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۳۴۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۶ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - 17 June 2023
رییس جمهور با تاکید براینکه در هر سفر نگاه دولت سیزدهم به منافع ملی و منافع اقتصادی کشور است، گفت: انتظارات باید برآورده شود و تفاهم‌ها و توافق نامه‌ها باید اجرایی شود و این در جهت منافع ایران و کشورهای آمریکای لاتین است‌.
در هر سفر نگاه دولت سیزدهم به منافع ملی و منافع اقتصادی کشور استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از سفر رسمی پنج روزه به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در رابطه با دستاورد های این سفر گفت: آمریکا لاتین یک منطقه راهبردی در جهان است و دارای ذخایر طبیعی و انسان های فرهیخته و اندیشمند است.

رییس جمهور ادامه داد: این منطقه سال‌هاست که در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کند و در تاریخ آمریکا لاتین کشورهایی هستند که چند دهه مبارزه را با نظم کنونی ناعادلانه در جهان در کارنامه خود دارند و وجه مشترک آن استقلال طلبی و عدالت خواهی است.

در سیاست خارجی بنای دولت سیزدهم برقراری ارتباط با تمام کشورهای جهان است

وی این روحیه را یک اشتراک گفتمانی با انقلاب شکوهمند اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: اساس انقلاب اسلامی بر استقلال خواهی و توجه به رای مردم و عدالتخواهی است. در سیاست خارجی بنای دولت سیزدهم تعادل در برقراری ارتباط با تمامی‌کشورهای جهان است و هر کشوری بخواهد با ایران ارتباط خوب وسازنده با نگاه به منافع دو کشور داشته باشد، این زمینه برایش فراهم است و اگر کسانی بخواهند با ما دشمنی کنند، طبیعتا نگاه ما مقاومت و ایستادگی است.

وی تاکید کرد که نگاه دولت سیزدهم به شرق و غرب و آمریکا لاتین و همه کشورها یک نگاه متعادل خواهد بود.

در سفر به آمریکای لاتین ۳۵ سند همکاری امضا شد

رییس جمهور بیان کرد: در آمریکای لاتین‌کشورهایی که سال‌هاست جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشتند ولی در دهه گذشته به دلایلی این ارتباطات به صورت فعال نبوده و در برخی مواقع کار با مشکل مواجه شده و فعالیت‌ها کمتر شد که این نیاز به بازنگری داشت تا موانع بررسی شود و ارتباط با آمریکای لاتین فعال شود اما عموما این ارتباط به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده است.

آیت الله رییسی خاطر نشان کرد: در این سفر ۳۵ سند تفاهم و توافق با این سه کشور در حوزه‌های مختلف اعم از انرژی صنعت و معدن و نیروگاه به امضا رساندیم و اساس کار این بود در ابتدا صدور خدمات فنی مهندسی و دوم صادرات محصولات دانش بنیان و سوم تامین مواد اولیه با قیمت مناسب و چهارم ایجاد بازارهای جدید صورت بگیرد.

انعقاد ۵ قرارداد دانش بنیان به ارزش ۹۰ میلیون دلار

رییس جمهور خاطر نشان کرد: در زمینه انرژی تفاهم نامه‌هایی در حوزه بالا دستی و پایین دستی منعقد شد که اگر این‌ها اجرایی شود به دنبال اقداماتی که در این دو سال صورت‌ گرفته گام‌های موثری صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در صنعت تراکتور سازی و خودروسازی در ونزوئلا سرمایه گذاری داشتیم ولی حدود ۹ سال تعطیل و نیمه تعطیل بودند که در راستای احیای کارخانجات در داخل این کارخانجات فعال و احیا شدند. همچنین در خصوص مواد معدنی ذخایر خوبی در آمریکای لاتین موجود است، در حوزه کار دانش بنیان ۵ قرارداد دانش بنیان با بخش خصوصی به ارزش ۹۰‌میلیون دلار منعقد شد.

آیت الله رییسی گفت: با کوبا به دلیل توانایی آن‌ها در زیست فناوری، توافق شد که کارگروهی فعال شود و افراد آن هم تعیین شدند تا کار فناورانه بین ایران و کوبا فعال شود.

رئیس جمهور با اشاره به تجارت آزاد و کار اقتصادی گفت: زمینه ارتباطی خوبی در این حوزه وجود دارد و آنجا بازار هایی است که ایران از آن استقبال می‌کند.

وی اظهار کرد: در سفر به اندونزی مطلبی که در مورد صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان عرض کردم خوب فهم نشد و یا عده‌ای نخواستند بفهمند.‌ من عرض کردم محصولات دانش بنیان ایران باید صادر شود. ایران در دارو و تجهیزات پزشکی دست بالایی دارد و دانشمندان ما در این زمینه افتخار آفرینی‌های زیادی کردند. تجهیزات پزشکی ساخت ایران و با کار فناوری و دانش پایه امروز صادرات آن افتخار آفرینی برای کشور است.

آیت الله رییسی تاکید کرد: امروز ایران، ایران پیشرفته و فن آور است که با هدایت‌های رهبری این کار صورت گرفته است.

در هر سفر نگاه دولت سیزدهم به منافع ملی و منافع اقتصادی کشور است

رییس جمهور با اشاره به نیروگاه سازی تصریح کرد: شرکت مپنا کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است و محصولات ارزشمندی ارائه شد. توربین های ایران بالاتر از استاندارد های سطح جهان است و در دنیا و آمریکای لاتین مشتری زیادی دارد.

آیت الله رییسی عنوان کرد: وقفه ای که در ارتباط با آمریکای لاتین ایجاد شد، خسارت آفرین بودعلاوه بر دیدار با روسای جمهور سه کشور با فعالان اقتصادی و بازرگانان دیدار داشتم که مشکلات خود را مطرح‌کنند و بررسی ها برای رفع مشکلات صورت گرفت.
در دیدار با جوانان ونزوئلا، آن‌ها علاقه مندی خود را به انقلاب اسلامی ایران ابراز کردند و نکات خوبی نسبت به شاخصه‌های نظم کنونی جهان و چشم اندازی نظم نوین جهانی و الزامات آن مطرح شد.

وی در پایان افزود: انتظار دارم که اقدامات مطرح شده در این سفر فراموش نشود و این سفر برای همه ما مسئولیت آور است. باید اتفاقات خوبی را رقم بزند و انتظارات باید برآورده شود و تفاهم‌ها و توافق نامه‌ها باید اجرایی شود و این در جهت منافع ایران و کشورهای آمریکای لاتین است‌.در هر سفر نگاه دولت سیزدهم به منافع ملی و منافع اقتصادی کشور است.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: