اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۴۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - 16 June 2023
سومین نشست بررسی ابعاد و زوایای مختلف لایحه عفاف و حجاب با حضور جمعی از علما، روحانیون و نخبگان حوزوی و دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
برگزاری سومین نشست از سلسله نشست‌های بررسی ابعاد لایحه عفاف و حجاببه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از خانه ملت، سومین نشست هم اندیشی بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب با حضور جمعی از علما، روحانیون و نخبگان حوزوی و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در شهر مقدس مشهد برگزار شد.

گفتنی است در این نشست شایسته خو مدیر مکتب نرجس و فعال فرهنگی گفت: برای تضمین اجرایی قانون عفاف و حجاب به ساختار نظارتی قوی نیازمند است.

وی تاکید کرد: تسامح در برابر جریان برهنگی، جامعه را به سوی شکست در برابر سرمایه داری سوق می دهد.

همچنین حجت الاسلام سید محمدمحسن دعایی استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که لایحه عفاف و حجاب به شکلی صددرصدی ناکارآمد است گفت: چرا در لایحه حجاب هیچ امر ایجابی و فرهنگی در نظر گرفته نشده است؟ لایحه حجاب راه بی حجابی را برای ثروتمندان هموار می کند و قاطبه متدینین از این لایحه سرخورده می شوند.

وی اظهار کرد: روایات به ما می گویند که اساس دین، حیا بوده و امروز دشمن همین موضوع را هدف قرار داده است.

در این نشست حجت الاسلام رضا دانشور ثانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: قانون حجاب باید به شکلی نوشته شود که قابلیت اجرا داشته باشد، در حالی که در لایحه اخیر حدود حجاب و عفاف مشخص نشده است.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی نمی تواند ضابط مناسبی از سوی قوه قضائیه برای اجرای این قانون باشد، ادامه داد: بی حجابی نمی تواند همزمان هم جرم باشد و هم تخلف و معتقدم به جای قانون جدید باید قوانین گذشته درباره حجاب را اصلاح اساسی کنیم.

گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: در امر حجاب باید به ریشه ها توجه کنیم، دختر بدحجابی که می بینید، مظلوم است زیرا گرفتار آموزش و پرورش و دیگر نهادهای ناکارآمد ما بوده است.

وی با اشاره به اینکه باید از اجرا نشدن سیاست های فرهنگی پیشین عبرت گرفت، افزود: جمهوری اسلامی یعنی حکومت بر دل های مردم و نه تحمیل امور بر آنها.

این استاد برجسته حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: هر کاری که قصد داریم برای حجاب انجام دهیم، باید خط قرمز ما، انسجام اجتماعی باشد.

حجت الاسلام صاحبقرانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی در نشست رئیس مجلس با حوزویان و صاحب نظران در عرصه خانواده عنوان کرد: آسیب جدی لایحه عفاف و حجاب، تک بُعدی بودن آن است. 

وی افزود: تا وقتی که به بهانه برهم نخوردن آرامش از گفت و گو جلوگیری کنیم، صرفاً صورت مسئله را پاک کرده ایم، باید بتوانیم با نوجوانان گفت وگو کنیم.

گفتنی است حجت الاسلام محمد حسن وکیلی استاد حوزه و دانشگاه نیز در این نشست گفت: خلأهای فکری نسل جوان با گفت وگوهای کارآمد حل می شود، مسئله حجاب بیش از آنکه ریشه در حیا و عفاف داشته باشد به مسائل کلان اعتقادی مربوط است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مهمترین و اصلی ترین راهکار حجاب، افزایش آگاهی دینی و اعتقادی است، امروز تنها مسیر دسترسی به نسل جوان آموزش و پرورش بوده و اگر جوانان را اقناع نکنیم، صرفاً به دوقطبی سازی ها دامن زده ایم.

لازم به ذکر است در این نشست راضیه خدیوی فعال حوزه عفاف و حجاب نیز گفت: رفتارهای شتاب زده و تنش زا به نفع دشمنان تمام می شود و در عین حال سهل انگاری ها می تواند از بی حجابی قبح زدایی کند.

وی با تأکید بر اینکه نه رویکرد امنیتی به تنهایی کارآمد است و نه اکتفا به رویکردهای تربیتی، عنوان کرد: یکی از ضعف های بزرگ لایحه عفاف و حجاب ناعدالتی در برخورد با خانم های بدحجاب در قیاس با دستگاه های فرهنگی به عنوان مسئولان حقیقی بی حجابی است.

این فعال حوزه عفاف و حجاب تاکید کرد: هر طرحی نوشته می شود جامعه را نباید دچار دوقطبی کند.

حجت الاسلام مروارید استاد حوزه نیز در نشست رئیس مجلس با حوزویان و صاحب نظران عرصه خانواده گفت: هیچ سیاستگذاری واحد و استراتژیکی در لایحه مذکور دیده نمی شود. برخورد کیفری حتما لازم است، اما اکتفا به ابزار قضائی و کیفری پاسخگو نیست.

وی افزود: نکته مثبت لایحه برخورد محکم با سلبریتی های اشاعه دهنده بدحجابی است اما جریمه های مالی در نظر گرفته شده هیچ بازدارندگی خاصی برای کشف حجاب ندارند.

وی تاکید کرد: نتیجه قانون حجاب باید این باشد که حاکمیت در حال پایش و نظارت است.

گفتنی است حجت الاسلام محمد الهی خراسانی مدیر پروژه تحلیل راهبردی ساماندهی وضعیت حجاب نیز در این نشست عنوان کرد: برای قانون حجاب به تفاهم اجتماعی نیاز داریم و معتقدم در شرایط کنونی اقدام مجلس برای تصویب لایحه ارتقای امنیت زنان یک شاهکار بود.

وی با تأکید بر این که در لایحه عفاف و حجاب باید هدف بلندمدت را از هدف کوتاه مدت، تفکیک کنیم، عنوان کرد: نگاه ما در قانون حجاب نباید صرفاً مردانه باشد، بلکه زنان باید در این حوزه میدان داری کنند.

مدیر پروژه تحلیل راهبردی ساماندهی وضعیت حجاب عنوان کرد: به پشتوانه عرفی قانون ها باید توجه کرد، مقابله با ناهنجاری در پوشش سطوح مختلفی دارد که از برخورد فوری و جریمه تا جرم انگاری را شامل می شود و در قانون گذاری باید به این موضوع توجه کرد.

در ادامه این نشست موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم هم با بیان اینکه باید فرصت امروز را مغتنم بدانیم و پیشنهادات عملی برای اصلاح اشکالات لایحه ارائه شود، عنوان کرد: باید تا جایی که امکان دارد مسائل فرهنگی را در لایحه عفاف و حجاب بیاوریم و از همه صاحب نظران می خواهم کمک کنند تا این لایحه آبرومند و موثری باشد.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، گفت: به عنوان یک نماینده، شهروند، بسیجی و کسی که میراث دار شهدا هستیم باید بررسی همه ابعاد این لایحه را دنبال کنیم تا ان شاء الله به قانونی به تمام معنا و دارای تمامی ساحت‌های لازم برسیم.

رئیس قوه قانون گذاری با تاکید بر اینکه جنس این کار به گونه‌ای است که تنها با کمیسیون قضایی و حقوقی و کمیسیون فرهنگی نمی شود به یک قانون جامع رسید، عنوان کرد: این یک کار جمع سپاری است و در این مسیر باید دیدگاه های همه افراد صاحب نظر را جمع آوری کرده و در تدوین لایحه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات مجلس در قم امکانات خوبی را در اختیار دارند، ادامه داد: باید اجازه دهیم هر کسی هر حرفی دارد، موافق و مخالف در صحن علنی آزادانه بیان کند و به جمع بندی خوبی برسیم.

لازم به ذکر است که عبدالرضا مصری نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی، فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون قضائی و حقوقی در این جلسه حضور داشتند.
نام:
ایمیل:
* نظر: