اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۳۴۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - 11 June 2023
هواشناسی با صدور هشدار نارنجی اعلام‌کرد؛
سازمان هواشناسی اعلام‌کرد: امروز (یکشنبه) وضعیت جوی استان‌های البرز، تهران، سمنان و چهار استان دیگر نارنجی است و وزش باد همراه با بارش باران در ساعت عصر در این استان‌ها شدت می‌گیرد.
رگبار و رعد و برق و آبگرفتگی معابر در۱۴ استان کشوربه گزارش عصرپرس از سازمان هواشناسی امروز بارش‌ها در اردبیل، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، قزوین، البرز، تهران، شمال مرکزی و ارتفاعات سمنان تشدید می‌شود و سازمان هواشناسی برای این استان‌ها هشدار جوی نارنجی صادر کرده است.

مخاطرات سامانه بارشی شامل آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ است.

هواشناسی همچنین برای امروز در قم، اصفهان، یزد و ارتفاعات مرکزی کرمان با صدور هشدار زرد، بارش‌های رگباری خفیف‌تری را پیش بینی کرده است.

همزمان امروز در شرق کشور وزش باد شدید پیش بینی می شود.

سازمان هواشناسی به اجتناب از هر گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان های در دست ساخت یا نیمه کاره، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف هشدار داده است.

نیمی از سیستان و بلوچستان در غبار فرو رفت

سازمان هواشناسی اعلام کرد که در شبانه روز گذشته به دلیل ادامه وزش بادهای ۱۲۰ روزه و نفوذ گردوخاک گسترده به بخش های مختلف سیستان و بلوچستان، شعاع دید افقی از شمال تا مرکز استان به‌شدت کاهش یافت.

بیشترین کاهش دید افقی با میزان ۲ هزار متر از فرودگاه ایرانشهر واقع در مرکز استان گزارش شده است. همچنین نفوذ گردوخاک شعاع دید افقی در زاهدان، سراوان و مهرستان را به چهار هزار و خاش و میرجاوه به پنج‌هزار متر کاهش داده است.

این گردوخاک از عرض های بالا به این نواحی نفوذ کرده است. جایی که وزش بادهای ۱۲۰ روزه سبب خیزش یا تشدید انتشار گردوخاک و پمپاژ آن به سایر نواحی جنوب شرق کشور می شود. در ۲۴ ساعت گذشته همچنین بیشینه سرعت وزش باد در زابل به ۲۴ متر برثانیه معادل ۸۶ کیلومتر بر ساعت رسید و سبب خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: