اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۳۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 22 May 2023
رییس سازمان شیلات ایران تاکید کرد:
رییس سازمان شیلات ایران گفت: هدف گذاری ۵۰۰ میلیون بچه ماهی برای برداشت پایدار از دریا در دستور کار است که باید هر ساله با تلاش همه به این رقم برسیم.
هدف گذاری ۵۰۰ میلیونی برای برداشت پایدار از دریابه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس،  سید حسین حسینی،  رییس سازمان شیلات ایران در جشنواره رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری دریای خزر با اشاره به اینکه تکثیر، بازسازی و رهاسازی همان کاشت است .

حسنی گفت: دریاچه خزر تنها دریاچه ای است که از دریا کره زمین مانده است و ماهیان خاویاری بعنوان فسیل های زنده  معروف هستند و این نشان از قدمت و هویت این دریاست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه  بر بحث معیشت، غذا و تولید حفظ و صیانت از ذخایر شناسنامه ماست، گفت:داشت دریا یعنی صیانت از آلودگی های دریا  و برداشت صحیح در فصل صید با روش های درست  و مناسب، اینها مصداق بارز ماهیگری مسئولانه و  اساسی ترین وظیفه ما به عنوان متولی برداشت صحیح و توسعه صنعت شیلات است و این امکان پذیر نیست مگر اینکه آحاد مردم پای کار بیایند.

وی در ادامه با اشاره به سفر روسیه،گفت: اهمیت رهاسازی در کشور روسیه و کشور ما در حدی است که رییس جمهور برای شرکت در رهاسازی گونه های ماهیان حضور پیدا می کنند.

رییس سازمان شیلات ایران در ادامه با تاکید براینکه ماهیان خاویار از سال ۱۳۰۱ تکثیر شد بیش از یک قرن می گذرد، گفت: کشور روسیه و ایران برای صیانت از دریاچه  همواره تلاش کردند و با رایزنی های صورت گرفته کشور های تازه استقلال یافته نیز یه این جمع پیوسته اند.

حسینی گفت: دریا بر خلاف نامش منابع دایمی نیست و اگر می‌خواهیم دریا همیشه دریا باشد باید حفظ شود و ازظرفیت های زیستی با نگاه دانش بنیان ونگاه زنجیره تولید وارزش کنار هم قرارگیرد وشاهد شکوفایی این فرهنگ باشیم. 

وی گفت: در شمال و جنوب در حوزه برداشت از دریا برای پایداری و تاب آوری صید ۷۰۲ هزار تن سید برداشت ابزیان را به خود اختصاص می دهد.

معاون وزیر جهادکشاپرزی تصریح  کزد: در شمال ماهیان کیلکا ۲۰ هزار تن و استخوانی ۱۵ هزار تن ماهی وجود دارد و دخالت بشر از تکثیر طبیعی این گونه های ارزشمند ممانعت کرده است برای جبران آن منابع بازسازی ذخایر با مشارکت محققین شیلات و بهره برداران  آغاز شده است.

وی ادامه داد:  از ۳۳۵ میلیون قطعه رهاسازی شده ۳۰ میلیون سهم مشارکت مردم است و این یعنی ارتقای فرهنگ صیانت از دریا است  و نشان از تحول فرهنگی و دانش در کشور است  و روز به روز مشارکت مردم  در حال افزایش است.

حسینی گفت: سال گذشته ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به باز سازی ذخایر اعتبار تخصیص داده شده و امسال ۹۰ میلیارد تومان برای این موضوع تخصیص داده شده است و با سفرهای ریاست جمهوری حدود ۲۰۰ میلیارد در حومه شمال کشور اعتبار رهاسازی صورت اختصاص یافته است.

وی افزود: در جنوب کشور نیز این اقدامات انجام شده اما به دلیل تنوع گونه ها ۱۰ هزار زیست گاه مصنوعی برای آرام بخشی و چراگاه سازی گونه  ارزشمند ایجاد شده است اما همچنان با نقطه ایدال فاصله داریم .

حسینی گفت: هدف گذاری ۵۰۰ میلیون قطعه ماهی برای برداشت پایدار از دریا در دستور کار است  که باید هر ساله با همه تلاش به این رقم برسیم.

رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به ۴۵۶ گونه پرورشی در دنیا تنها ۶ گونه در کشور استفاده می شود،اظهار کزد: از ۱/۳ تن به ۲/۶ میلیون تن برنامه ریزی کرده ایم و قطعا دریا جبران این میزان  تولید را ندارد بنابراین باید در آبزی پروری این خلع را پر کنیم و علاوه بر تنوع گونه ای و توسعه افقی و حوزه رسوب دانش و افزایش تولید در واحد سطح به صورت عمودی حرکت کنیم 

وی با تاکید بر اینکه اگر بازار و فرهنگ آبزی پروری را توسعه دهیم قطعا تولید در کنار مصرف معنا پیدا می‌کند ، گفت: نگاه سنتی به ابزیان باید تغییر کند در دنیا هم این اتفاق افتاده و از ۲۱۴ میلیون تن تولید ابزیان فقط  ۹۰ میلیون تن حوزه صید است و ۱۲۰ تن در حوزه آبزی پروری است.

وی ادامه داد: ۳۶ میلیون تن در حوزه گیاهان ابزی است و در دو دهه گذشته سهم پروتئین ابزیان  ۴۹ درصد و ۵۱ درصد سایر پروتئین ها  است که  نشان از حرکت به سمت ابزیان به عنوان ابزیان درجه بک است.

وی با بیان اینکه دنیا به سمت ابزیان پیش می رود، گفت:  شما از نعمت بزرگی برخوردار هستید  این نعمت را غنیمت یشمارید و پیشنهاد میکنم برای اینکه از هم افزایی و هم فکری دانشمندان و نخبگان و معلمین و مدرسین استفاده کنیم کارگروه تخصصی ایجاد شود.

وی ادامه داد: با سندهمکاری کشور روسیه از کشور های دیگر برای انتقال دانش و آموزش و ترویج و برای کاهش خطا در حوزه بی تکنولوژی در درستور کار قرار گیرد و باید انسجام ملی در این را ایجاد شود و باز سازی ذخایر و صیانت از دریا صورت گیرد

به گزارش عصرپرس، جشنواره رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری دریای خزر با حضور رییس سازمان شیلات کشور به طور همزمان در 3 استان گیلان،مازندران وگلستان برگزارشد.


خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: