اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۳۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 22 May 2023
مديركل دفتر بازسازي و حفاظت از ذخاير ژنتيكي آبزيان اعلام کرد:
مديركل دفتر بازسازي و حفاظت از ذخاير ژنتيكي آبزيان ايران با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی رهاسازی بچه ماهی نسبت به سال گذشته،گفت: سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی انجام می شود و سال گذشته در این خصوص ۳۵۰ میلیون قطعه در حوزه آبهای شمالی و داخلی رهاسازی شده و پیش بینی می شود با توجه به روند تکثیر و لار بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته باشیم .
افزایش ۳۰ درصدی رهاسازی آبزیان در آبهای کشوربه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، ناصر کرمی راد مديركل دفتر بازسازي و حفاظت از ذخاير ژنتيكي آبزيان ايران در گفتگو با عصرپرس با اشاره به قدمت صد ساله بازسازی ذخایر آبزیان در کشور گفت: از سال ۱۳۱۲ بازسازی ذخایر گونه های مختلف صورت می‌گرفت اما به طور رسمی و انبوه از سال ۵۷ با ایجاد مرکز شهید بهشتی بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری شروع و در دهه ۸۰ مراکز دیگر نیز احداث شد.

وی افزود: به دلیل افزایش صید، آلودگی‌های محیط زیستی و شرایط سخت آبزیان مانند تصرف سواحل، صید غیر مجاز ، خشکسالی، تغییر مسیر بستر رودخانه ها همه این عوامل باعث عدم زادآوری ماهیان شده ،بنابراین بازسازی ذخایر می‌تواند در بخش صید مولد ، تکثیر مولدی ، استهسال مواد زایشی و لقاء  صورت گیرد.

کرمی راد در ادامه با اشاره به  اینکه بازسازی ذخایر کمک به  آبزیان مورد بهره برداری و یا ذخایری که تحت فشار صید قرار گرفته اند است، گفت: در این راستا سالانه در استان‌های گیلان و مازندران از سال ۸۰ ذخایر آبزیان انجام می شود و با حضور دولت سیزدهم  نیز فعالیت ما در آبهای خلیج فارس شروع و ۵ مرکز بازسازی ذخایر ایجاد شده است .

وی افزود ؛ رهاسازی بچه ماهی علاوه بر حفظ ذخایر به بهره برداران و پایداری صید نیز کمک می کند. 

مديركل دفتر بازسازي و حفاظت از ذخاير ژنتيكي آبزيان ايران در ادامه با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی رهاسازی بچه ماهی نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی انجام شده و سال گذشته ۳۵۰ میلیون قطعه رهاسازی  در حوزه آبهای شمالی  و داخلی صورت گرفته است. 

وی ادامه داد: پیش بینی می کنیم با توجه به روند تکثیر و لارو بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش رهاسازی داشته باشیم .

کرمی راد با بیان اینکه اعتبارات در این بخش قابل توجه بوده، گفت: سال گذشته صد درصد تخصیص انجام شده و امسال نیز اعتبار خوبی اختصاص یافته است.

وی افزود: عمده ماهی صید شده در دریای خزر  ماهی سفید است  این با توجه به تحقیقات صد درصد وابسته به تکثیر و رهای سازی است جزا که رودخانه و مهاجرتی وجود ندارد و شرایط طبیعی بزای آن فراهم نیست بنابراین بیشترین رهاسازی ماهی سفید است ۲۱۰ میلیون سال گذشته رهای سازی شده است.

وی با تاکید بر فرهنگسازی در بخش حفظ ذخایر ابزیان در بین مردم، گفت: تصویر افکار عموی و اطلاع رسانی بین جوامع مختلف اجتماعی کمک شایانی به حفظ این ذخایر خواهد کرد و مردم باید نسبت به ذخایر و محیط زیست کشور حساسیت بیشتری داشته باشند.

مديركل دفتر بازسازي و حفاظت از ذخاير ژنتيكي آبزيان ايران ادامه داد: تنها دستگاه متولی که همواره پای کار بوده سازمان شیلات کشور است در حالی که دستگاه های مرتبط دیگر نیز باید حضور فعال داشته باشند. 

کرمی راد با اشاره به طرح آزاد سازی سواحل در حفظ ذخایر ابزیان،گفت: این اقدام یک حرکت رو به جلو بود که توانست سواحل را برای ابزیان ایمن سازی کند و به اکو سیستم طبیعی محیط زیست کمک شایان کرده است. 

به گزارش عصرپرس، جشنواره رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری دریای خزر با حضور رییس سازمان شیلات کشور به طور همزمان در 3 استان گیلان،مازندران وگلستان برگزارشد.





نام:
ایمیل:
* نظر: