سازمان محیط زیست با اجرای کلی پروژه راه آهن رشت-آستارا موافقت داشته و اجرای تونل با کمترین تخریب جنگل و حفظ حریم تالاب و در جنگل گیسوم استفاده از محدوده خطوط انتقال نیرو پیشنهاد شده است.
به گزارش عصرپرس، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: در خصوص پروژه راه آهن رشت-آستارا با توجه گزارش ارزیابی ارسالی به سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و متعاقباً برگزاری جلسات کمیته ارزیابی زیست محیطی طرح در تاریخ های ۱۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸ آبان ۱۳۹۹ و ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ معاونت زیست محیطی آن سازمان، با اجرای کل طرح موافقت کرده است.
در خصوص موضوع عبور دو کیلومتر مسیر راه آهن در محدوده جنگل گیسوم و تالاب استیل، مقرر شد در کمیته فنی سازمان محیط زیست مطرح و پیشنهاد اجرای تونل با کمترین تخریب جنگل و حفظ حریم تالاب و یا استفاده از محدوده خطوط انتقال نیرو بدون قطع درخت در جنگل گیسوم که قبلا اجرا شده، مورد بررسی قرار گیرد.
با توجه به توضیحات داده شده، برنامه ریزی، طراحی و اجرای مسیر این خط ریلی، به گونه ای است که موجب تخریب جنگل و درختان غیرقابل جبران نخواهد شد.
طرح راه آهن رشت - آستارا، از طرح های کلان ریلی کشور است که طی سالیان گذشته، مطالعات گسترده ای بر روی آن انجام شده است. این طرح علاوه بر اهمیت راهبردی ترابری از مسیر این طرح، به عنوان حلقه تکمیل کننده بین المللی ریلی شمال - جنوب، از منظر ملی، بین المللی و راهبردی، جایگاه ویژه ای در بین تمامی طرح های ریلی کشور دارد.
تکمیل راهآهن رشت- آستارا به تکمیل کریدور بینالمللی ریلی (NOSTRAC) میانجامد و راهآهن ایران را به راه آهن کشورهای قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل میکند.