اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۴۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 19 May 2023
۷ توافق نامه فی مابین مناطق نفت خیز جنوب و وزارت دفاع با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ هزار یورو و ۲۰ هزار میلیارد ریال امضا شد.
پیش بینی تعریف 3هزار میلیارد تومان پروژه پژوهشی در مناطق نفت خیز جنوببه گزارش خبرنگار عصرپرس، علیرضادانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه نفت، گاز،پالایش وپتروشیمی با اشاره به اینکه مناطق نفت خیز   ۷۵ درصد تولید نفت کشور‌ و ۱۶درصد گاز کشور را بر عهده دارد اظهار کرد، هم اکنون این شرکت در ۵ استان فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد. همچنین در رابطه با پایش، بازسازی تاسیسات و فرسودگی اقدامات را انجام می‌دهد.  

وی تصریح کرد: یکی از نکات مهم در دولت سیزدهم توجه به مراکز دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی است که طی 10 سال گذشته کل پروژه های پژوهشی به 80 میلیارد نمی رسید ولی در سال 1401 به بیش از هزار و 500 میلیارد تومان پروژه رسیده است. 

دانشی تاکید کرد: پیش بینی می شود که این میزان پروژه پژوهشی به 3هزار میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: پول پتروشمی ها را در کنار مجموع درآمد کشور را به طور پایدار پرداخت می کنیم. همچنین پایداری حوزه انرژی توجه به مسئولیت های اجتماعی را پیرامون صنعت نفت انجام می دهیم. 

دانشی افزود:۸۰ درصد گاز های همراه پروژه تعریف کرده ایم و ۳۰ درصد باقی مانده قرارداد با هلدینگ خلیج فارس بسته شده و پروژه پتروشمی مارون طی سال گذشته از ۱۰ درصد به ۴۵ درصد با همت همکاران ما رسیده است. جمع آوری گازهای همراه  در مارون و خیلج فارس به ۸۳۰ میلیون فوت مکعب گاز است. برای اولین بار گاز مشغل را به مزایده گذاشته ایم تا ۶۴ میلیون فوت مکعب گاز را به فروش برسانیم.

دانشی ادامه داد: عقب افتادگی مزمن در بخش های فناوری داشته ایم و تنها راه آن توجه به بخش دانش بنیان هاست و انقلابی در این خصوص در حال رخ دادن است که اولویت ما در بحث تاسیسات است و قرارداد ۱۸۳ میلیون یورو را با صد درصدد تکنولوژی داخلی اجرایی می کنیم.

وی تصریح کرد:  با تمام قوا از شرکت های داخلی حمایت خواهیم کرد بومی سازی از اولویت های نخست این شرکت است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیر جنوب در ادامه با تاکید براینکه یکی از حلقه های مفقوده صنعت نفت توجه به چاه های نفت است، گفت: هر آنچه به دانش چاه های حفاری شده توجه داشته باشیم به اقتصاد کشور کمک خواهدکرد. در سال ۱۴۰۱ رقم دانش بنیان ها به ۱۵۰۰ متقاضی رسیده که از جمله آنها امریکا بوده است و این یعنی شکستن مرز تحریم هاست.

 دانشی گفت: نگاه ما نگاه کارشناسی به صنعت نفت است محصولات پتروشمی ها را براساس گاز مایع تعریف کرده ایم واین میزان کار همراه به دلیل تحریم ها کاهش یافته است.

پیش بینی تعریف 3هزار میلیارد تومان پروژه پژوهشی در مناطق نفت خیز جنوب

گفتنی در پایان این نشست ۷ توافق نامه فی مابین مناطق نفت خیز جنوب و وزارت دفاع با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ هزار یورو و ۲۰ هزار میلیارد ریال امضا شد، که توافقنامه نخست بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت هسا به‌منظور ساخت یک دستگاه شبیه‌ساز عملیات کنترل فوران (Drill sim ۵۰) امضا شد.

توافقنامه دوم به‌منظور ساخت و رانش ۵۰ مجموعه رشته تکمیلی درون‌چاهی بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت دلیکو امضا شد.

توافقنامه سوم بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت بست انرژی پرشیا برای خدمات طراحی ساخت و رانش ۵۰ مجموعه رشته‌های تکمیلی درون چاهی بست انرژی پرشیا به‌امضا رسید.

توافقنامه خدمات طراحی، ساخت و نصب ۱۰۰ مجموعه تاج سرچاهی به‌عنوان توافق چهارم بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت صنایع شهدای حدید به‌امضا رسید.

توافقنامه اصلاح، آماده‌سازی و توپک‌رانی هوشمند ۱۰ رشته خطلوله ۱۶ اینچ، بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت صنایع الکترونیک شیراز به‌عنوان توافق پنجم به امضا رسید.

در توافقنامه ششم شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت پشتیبان پرواز پارس  برای تأمین، نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد نیاز کارگاه ‌های مرکزی اهواز و نفت و گاز آغاجاری امضا شد.

در توافقنامه پایانی راه‌اندازی کارگاه مرکزی و نفت و گاز آغاجاری تعمیر و بازسازی قطعات مستعمل انبار قرنطینه توربین‌های رولز رویس، سولار و کمپرسور سولار c۱۶/c۳۱، نیز بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت پشتیبان پرواز پارس امضا شد.

چهار تفاهم‌نامه شامل تفاهم‌نامه با جهاد دانشگاهی، پتروشیمی امیرکبیر،گلوبال‌پتروتک کیش و راهبران انرژی افق در این رویداد امضا شد.


خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: