اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۳۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 18 May 2023
سد کهیر کنارک به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان با ۳۴۳ میلیون مترمکعب حجم کل مخزن به ارتفاع ۵۵ متر امروز پنجشنبه با دستور رئیس جمهور آبگیری شد.
سد کهیر کنارک با دستور رئیس جمهور آبگیری شدبه گزارش عصرپرس، همزمان با سفر "آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی" رئیس جمهور به همراه "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو، امروز پنجشنبه عملیات آبگیری «سد کهیر» واقع در شهرستان چابهار با اعتباری بالغ بر 30 هزار میلیارد ریال به طور رسمی آغاز شد.

عملیات اجرایی ساخت سد کهیر از نوع بتنی غلتکی (از نوع CMD به عنوان اولین سد از این خانواده در ایران)، به ارتفاع حدود 55 متر از سال 1389 آغاز شده است.

با توجه به کمبود و تنش شدید آبی در منطقه، تنظیم و جمع‌آوری این آب‌ها برای تامین مصارف شرب، صنعت و کشاورزی منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بر این اساس احداث سد کهیر با حجم مخزن 343 میلیون مترمکعب به‌عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان، تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهمی در جنوب استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران را در پی دارد.

توسعه صنعت و تجارت منطقه آزاد چابهار و جنوب استان، امکان تامین آب شرب سایر مناطق استان از طریق کاهش تخصیص صنعت، خروج روستاهای منطقه روستای کهیر از بحران کنونی آب برای مصارف شرب و بهداشت، رفع بحران تامین آب کشاورزی منطقه به ویژه در سال‌های خشک، ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی از طریق توسعه صنعت و کشاورزی منطقه، کنترل سیلاب‌ها و اثرات تخریبی ناشی از آن و امکان توسعه صنعت توریسم و گردشگری و بهبود وضعیت بهداشتی منطقه از طریق تامین آب شرب سالم از جمله اثرات مثبت آبگیری این سد است.

لازم به توضیح است که تخصیص آب شرب سدکهیر شامل طرح آبرساني به مجتمع ۵۵ روستايی زير مجموعه سد كهير در شهرستان كنارک بوده و جمعيت روستاهای مورد نظر این طرح بیش از 65 هزار نفر است.
نام:
ایمیل:
* نظر: