اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۳۴۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 16 May 2023
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت مطرح کرد؛
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه گسترش تولید علم در کشور باعث شده ایران آمادگی کامل برای نقش‌آفرینی در زیست‌بوم صنعت نفت داشته باشد، گفت: تجربه نشان می‌دهد انتقال دانش فنی نیاز به شرکای پایدار و تمرکز بلندمدت دارد.
آمادگی کامل ایران برای نقش‌آفرینی در زیست‌بوم صنعت نفتبه گزارش عصرپرس، عظيم كلانتری اصل، رئيس پژوهشگاه صنعت نفت، در اولين نشست B2B كه ميان شركت‌‌هاي روسيه و ايران در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد به روند توسعه و گسترش آموزش عالي و توسعه شبكه‌ شركت‌هاي دانش‌بنيان در ايران، چالش‌ها و فرصت‌هاي فناوريِ صنعت نفت در دوران تحريم و همچنين پيشنهاداتي براي همكاري‌هاي آتي ميان دو كشور اشاره و در اين‌باره گفت: آموزش عالي و تحقيقات و مسائل مرتبط با فناوري قدمتي بيش از 80 سال در ايران دارد؛ اما آغاز توسعه و شتاب روند آن همزمان با تولد پژوهشگاه صنعت نفت از حدود 60 سال پيش شروع شده است.

وي در ادامه تصريح كرد: موسسات تحقيقاتي و دانشگاه‌ها به سرعت در ايران رشد كرده‌اند و در زمان‌هاي مختلف، توانسته‌اند خود را با نياز‌هاي كشور تطبيق دهند و در ۱۵ سال اخير رشد علمي ايران در دنيا از جايگاه ويژه‌اي برخوردار بوده است.

كلانتري با اشاره به به توسعه فناوري در دوران تحريم نيز اظهار داشت: با توجه به تشديد تحريم‌هاي ظالمانه، شبكه‌هاي فناورانه اقدام به تغيير ماموريت‌ها و ساختار‌ها متناسب با شرايط كشور نمودند و تلاش كرده ا‌ند كه شرايط موجود را براي گذار از تحريم‌هاي ناعادلانه بين‌المللي هموار سازند.

وي با بيان اين‌كه گسترش اين شرايط مطلوب منجر به نقش آفريني در زيست‌بوم  نوآوري و فناوري در كل صنعت به خصوص صنعت نفت و گاز شده است، تصريح كرد: تجربه نشان مي‌دهد كه انتقال و توسعه دانش فني نياز به شركاء پايدار و تمركز بلند مدت دارد، از اين رو با تكيه بر توان داخلي تلاش شده است در حد امكان نياز‌هاي فعلي برآورده و براي آينده برنامه مدوني تدوين شود.

رئيس پژوهشگاه صنعت نفت به نمونه‌هاي موفقي كه در صنعت عظيم نفت به انجام رسيده است، اشاره كرد و افزود: طراحي لايسنس‌هاي پتروشيميايي، پالايشگاهي و همچنين پتروپالايشگاهي، ساخت بيش از ۷۰ درصد تجهيزات و مواد شيميايي با فناوري‌هاي پيشرفته و توسعه تعداد زيادي دانش‌هاي فرآيندي با همت و تلاش دانشمندان، محققان و فناوران صنعت نفت ايران به صورت داخلي توسعه يافته‌اند.

وي با تاكيد بر اينكه مي‌توانيم تجربيات و همگرايي‌هايي كه در كشور ايران به دست آمده را با همتايان روس خود به اشتراك‌گذاريم، تصريح كرد: پژوهشگاه صنعت نفت بيش از 20 سال با برخي از شركت‌هاي روسي همكاري دارد  و از تجربيات موفقي در اين زمينه برخوردار است كه طرح‌هايي نظير DMD ، DMC و ادورانت را مي‌توان  از همكاري‌هاي مشترك اين دو كشور دانست.

­رئیس پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد: ایجاد اتحادیه منطقه ای همکاری های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، پارک‌های علم و فناوری نفت و گاز بین دو کشور و در منطقه می تواند راهکار خوبی برای گسترش این همکاری ها باشد؛ برای گسترش تعاملات در سطح بالاتر نیز، پیشنهاد ایجاد دفتر تعاملات فناوری در زیست بوم نوآوری و فناوری دو کشور و منطقه را داریم.

به گزارش پژوهشگاه صنعت نفت،  نخستين نشست شركت‌هاي ايراني و روسي در بخش نفت و گاز با حضور معاون وزير نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني و جمعي از مديران و نمايندگان شركت‌هاي مختلف روسي روز سه‌شنبه ۲۶ ارديبهشت ماه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: