اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۳۴۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 14 May 2023
وزیر کشور روز یکشنبه با اظهار اینکه " ایران قوی مستلزم افزایش نرخ جمعیت و جبران عقب ماندگی ها در این زمینه است"، هشدار داد اگر به موقع اقدام جبرانی نکنیم، در سیاه چاله جمعیتی گرفتار خواهیم شد.
وزیر کشور: اگر به موقع جبران نکنیم، در سیاه چاله جمیتی گرفتار خواهیم شدبه گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی که در پایان اجلاس سراسری ستاد و صف در خصوص حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با خبرنگاران سخن می گفت، افزود، همه کسانی که به آینده ایران عزیز می‌اندیشند باید بدانند که بدون فرزندآوری و جبران عقب ‌ماندگی‌ها، نمی توانیم به یک ایران قوی بی‌اندیشیم، از همین رو باید آن را به عنوان یک ضرورت حتمی در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه جلسه امروز به مناسبت هفته جمعیت با حضور اعضای ستاد جمعیت وزارت کشور و ستاد جمعیت استان‌ها و استانداران به صورت وبیناری برگزار شد، خاطر نشان کرد،  متخصصان حاضر در این جلسه نیز دیدگاه ها و مباحث خود را برای شرکت کنندگان در جلسه مطرح کردند.

وزیر کشور با اشاره به اهمیت فرهنگ ‌سازی و نقش نهادهای مردمی در زمینه ازدواج و فرزندآوری تاکید کرد، پیری جمعیت از عوارض بزرگ کاهش نرخ رشد جمعیت و ناباروری در کشور است و اگر به موقع اقدام نکنیم، در سیاه  چاله جمعیتی خواهیم افتاد.

دکتر وحیدی با تأکید بر افزایش نرخ ازدواج در کشور، ادامه داد: افزایش تسهیلات و تشویق برای ازدواج پیش‌ بینی شده، جزو کارهایی است که باید انجام شود و در قانون مربوط به افزایش جمعیت مشوق‌های دیگری هم پیش‌ بینی شده است که برخی ابلاغ شده و برخی هم نیازمند تدوین آیین ‌نامه است.
 
وی همچنین با اشاره به ضرورت چاره‌ سازی در خصوص اقدام به سقط جنین در جامعه، تاکید کرد، همگان باید به تأکیدات وزارت بهداشت توجه کنند و هراقدامی برابر چارچوب‌های آن انجام بگیرد. متاسفانه ما از این حیث وضع مناسبی نداریم و باید به آن رسیدگی شود.

وزیر کشور در خصوص توجه ویژه به فرهنگ‌ سازی در زمینه ازدواج هم اظهار داشت: ازدواج و تحکیم خانواده به عنوان بنیانی‌ترین واحد جامعه، نقش اساسی در تحکیم اجتماعی دارد و جزو سیاست‌های اجتماعی جمهوری اسلامی است که در قانون اساسی هم مورد تأکید قرار گرفته است.

وحیدی ادامه داد: خانواده یعنی چیزی که ناشی از ازدواج خواهد بود و باید در نظر داشت که رشد، شعور، بلوغ، عقلانیت و انسجام اجتماعی همه در خانواده شکل می‌گیرد. ما حتما باید بحث ازدواج را مورد توجه قرار دهیم و تسهیلاتی در نظر گرفته شده که بانک‌ها آن را تامین کردند.

وزیر کشور تأکید کرد: کمبودها باید در همه حوزه‌ها و توسط تمام مراکزی که در این موضوع نقش دارند، جبران شود تا جریان ازدواج آسان و راحت که در قانون پیش‌ بینی شده است، محقق شود.

وحیدی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات سیاست های ابلاغی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب، موضوع مهاجرت است. این مهاجرت باید در ستاد جمعیت که به ریاست رئیس ‌جمهور برگزار می‌شود، مورد بحث قرار بگیرد تا تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود.
 
 وزیر کشور تصریح کرد، همه این موضوعات در این جلسه امروز اجلاس سراسری ستاد و صف در خصوص حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از سوی شرکت کنندگان مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت.

وی افزود، در این ارتباط برنامه‌های اجرایی ارائه شد و در آینده نزدیک استانداران و استانداری‌ها بر این اساس، برنامه‌های جبرانی خود را ارائه خواهند کرد  و در ارتباط با این مهم بعضی از استان‌های ما که به لحاظ نرخ، جزو پایین‌ترین‌های باروری قلمداد می‌شوند، اولویت بیشتری دارند.

وحیدی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با وضعیت لایحه برگزاری تجمعات گفت: این لایحه از طرف دولت به مجلس ارسال شده و ان‌ شاء الله امیدواریم از طرف مجلس برای بررسی به کمیسیون مربوطه، ارجاع داده شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: