اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 07 May 2023
رئیس جمهور:
رئیس جمهور با تاکید براینکه مهمترین دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش اجرای فرمایشات رهبری است و باید بررسی شود، گفت: چرا سند بنیادین آموزش و پرورش تاکنون اجرا نشده است و اگر کسانی در مجوعه مدیریت آموزش و پرورش، روحیه و آمادگی تحول نداشته باشند و به وضع موجود عادت کرده باشند، نمی گویم که با آنها برخورد شود و یا کنار گذاشته شوند، بلکه نظر بر این است که باید از جلوی راه انجام تحول کنار بروند و بگذارند در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود.
کسانی که روحیه تحول ندارند، کنار بروند و بگذارند در آموزش و پرورش تحول ایجاد شودبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، آیت الله سیدابراهیم رئیسی روز یکشنبه در آیین بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از معلمان فرهنگیان، اظهار داشت: بهترین، برترین و جامع ترین سخنان در رهنمودهای رهبر انقلاب وجود داشت.

رئیس جمهور مخاطب بیانات رهبر انقلاب در حوزه آموزش و پرورش را معلمان و فرهنگیان و همه مجموعه دولت دانست و گفت: منویات رهبر انقلاب ابتدا باید در وزارت آموزش و پرورش و سپس در همه بخش های دولت پیگیری شود و همه برای تحقق آن تلاش کنند،

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان، استادان و دانشجویان برای این تحول باید ابتدا وضع موجود را خوب بشناسند، به سمت وضع مطلوب هدایت کنند ، کاستی ها را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنند.

تحول در آموزش و پرورش به اتاق اندیشه ورزی نیاز دارد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: تحول در نظام آموزش و پرورش، به اتاق اندیشه ورزی نیاز دارد که بهترین نقطه برای آن همین دانشگاه فرهنگیان است.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه باید در همه سطوح نگاه‌ها بر مبنای تحول باشد، تاکید کرد: کانون این تحول در آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است و بنابراین نقش دانشگاه فرهنگیان باید به عنوان نقش اول شناخته شود تا تحول با پیشرفت، خلاقیت، نوآوری و ابتکار همراه باشد.

رئیس جمهور اضافه کرد: این ابتکار در بین معلمان و متعلمان کم نیست؛ کار معلم جهت‌دهی به متعلم است. تربیت به معنای احیای تمایلات نفسانیِ انسانی است. بخش پرورشی در کنار بخش تربیتی و آموزش مورد تاکید است.

وی با تأکید بر اینکه ارتقا علم در کشور و افزایش بهره‌وری در کشور بسیار مهم است، تصریح کرد: هزینه کردن در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری است و نباید نگران آن بود. اگر بهره‌وری پایین است، باید نگران بود، همکاران آموزش و پرورش باید روزانه میزان بهره‌وری را بررسی کنند.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: تاکید رهبر انقلاب و قانون، افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش است. ما نگران فرزندانمان در گردش اطلاعات نیستیم. فرزندان ما دارای اطلاع کافی هستند و در این شبیخون فرهنگی، ایستادگی می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: امام و معلمان بزرگ انقلاب مانند شهید مطهری به ما آموختند که باید زمانه‌ساز شد و این زمانه‌سازی از دوران تحصیل آغاز می‌شود و به دست توانای شما معلمان اتفاق می‌افتد. این مصون‌سازی نسبت به فرزندان ضرورت دارد چه کنیم که فرزندانمان در مقابل این هجوم و شبیخون فرهنگی مصون و محفوظ بمانند و موثر باشند و متاثر نباشند. 

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: راه آن تقویت آموزش و پرورش و نقش تعلیم و تربیت و در جایگاه خود مسائل فرهنگی قرار گرفتن و کانون آن دانشگاه فرهنگیان است. 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دانشگاه تربیت معلم باید جذب نخبگان را در دستور کار داشته باشد، اظهار داشت: باید بهترین دانشجویان به این دانشگاه جذب شوند و بهترین جذب و نگهداری و ارتقا باید در دانشگاه فرهنگیان انجام شود.

آیت‌الله رئیسی همچنین بر استفاده بهینه از فضاهای آموزشی بدون استفاده سایر دانشگاهها برای دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و گفت:‌ در جاهایی که فضاهای آموزشی مناسب و کافی وجود ندارد، ایجاد فضاهای مورد نیاز در دستور کار قرار می گیرد.

رئیس جمهور درباره اصلاح برنامه‌های درسی متناسب با نیاز جامعه گفت: اساتید دانشگاه فرهنگیان و اساتید تعلیم و تربیت در کشور می‌توانند در این ارتباط نظر بدهند زیرا صاحب نظران در دانشگاههای مختلف تالیفات خوبی در این زمینه دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اندیشکده‌ای که تشکیل شده است، گفت: اندیشکده‌ای که تشکیل شده باید تقویت شود تقویت اندیشکده و اندیشکده‌ها در جهت ارائه اندیشه والا، اثرگذار و گره‌گشا می‌تواند موثر واقع شود ما هم موافق هستیم که این نگاه، نگاه درستی است.

آیت‌الله رئیسی درباره خوابگاه متاهلی گفت: این موضوع جزو ضرورت‌ها و اولویت‌هاست و خوابگاه‌های متأهلی در همه دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه فرهنگیان اگر کافی نیست، حتماً باید به قدر کافی وجود داشته باشد.

رئیس جمهور درباره پرداخت حق‌التدریس‌ها گفت: حق‌التدریس باید در آخر هر ماه پرداخت شود و نباید با تاخیر انجام شود. این دستور اسلام است. یک وقتی بودجه نیست اشکالی ندارد رسماً به دانشجو، استاد، حق‌التدریس بگویید که الان بودجه نیست و مثلا دو ماه پرداخت نمی‌شود اما اینکه این روال باشد و حق التدریس با چند ماه تاخیر پرداخت شود پسندیده نیست. حتما حق‌التدریس و کسی که کاری انجام داده حتماً باید اجر وی سریع و در زمان خودش پرداخته شود و این وظیفه دستگاه‌های اداری کشور و دولت است.

آیت‌الله رئیسی درباره موارد اشاره شده در سند تحول دولت و بقیه موارد اظهار کرد: سند مورد استناد برای همه حوزه‌های فرهنگی و آموزش و پرورش سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش است. 

رئیس جمهور ادامه داد: اگر اسناد دیگری وجود داشته باشد ذیل این سند و سیاست‌های آموزش کشور تعریف می‌شود درغیر این صورت سند مورد استناد همچنان که رهبری فرمودند، سند بنیادین تحول آموزش و پرورش است و یا اسنادی که مانند سیاست‌های مصوب در مجمع تشخیص و به تایید رهبری رسیده است.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: باید به خانواده نقش داد؛ نقش خانواده در تعلیم و تربیت نقش بسیار مهمی است، نقش معلم به مدرسه بسیار حائز اهمیت است و نباید خانواده را از گردونه تعلیم و تربیت حذف کرد باید همواره خانواده را به عنوان یکی از محورهای مهم در تعلیم و تربیت مورد توجه قرار داد.

تحول را باید در مدرسه دنبال کرد

رئیس جمهور در ادامه آیین بزرگداشت مقام‌معلم بیان کرد: نگاه رهبری بر این است که باید تحول را در مدرسه دنبال کرد، این حرف درست و حکیمانه ای است. در وزارت آموزش و پرورش حتما از نگاه ها و نظرات اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استفاده شود، اینگونه نباشد که طرحی ارائه شود و کسانی که مجری هستند  با این طرح بیگانه باشند و یا برای آنها تبیین نشود که این‌نگاه و نظر چه آثار مثبتی به همراه دارد. 

وی با بیان اینکه به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی در چهار دهه گذشته اندوخته های زیادی در حوزه تعلیم و تربیت کسب کرده ایم، گفت: دوره آزمون‌ و خطا گذشته است و باید تصمیم‌ها و اجراها باید متناسب و همراه با ثبات و رسیدن به مقصد و مقصود باشد.

رئیس جمهور تجربیات و اندوخته پیشینیان را چراغ راهی توصیف کرد که می تواند آینده راروشن کند.

کسانی که روحیه تحول ندارند، کنار بروند و بگذارند در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود

آیت‌الله رئیسی با اشاره به وظایف شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد:  مهمترین دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش اجرای فرمایشات رهبری است و باید بررسی شود که چرا سند بنیادین آموزش و پرورش تاکنون اجرا نشده است و اگر کسانی در مجوعه مدیریت آموزش و پرورش، روحیه و آمادگی تحول نداشته باشند و به وضع موجود عادت کرده باشند، نمی گویم که با آنها برخورد شود و یا کنار گذاشته شوند، بلکه نظر بر این است که باید از جلوی راه انجام تحول کنار بروند و بگذارند در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود.

رئیس جمهور باور را شرط موفقیت در مدیران دانست و تصریح کرد: پس از داشتن باور، عزم و اراده جدی و پس از آن اجرا و عمل و اقدام در میدان حائز اهمیت است‌ 

آیت الله رئیسی بیان کرد: «نمی توان و نمی شود» را قبول نداریم، باید تحول ایجاد شود. ما این‌ بار نباید شاهد باشیم که رهبر معظم‌انقلاب از آموزش و پرورش و دولت گلایه کنند که چرا سند انگونه که باید عملیاتی نشده است. 

انتخاب مدیران باید مبتنی بر داشتن نگاه تحولی باشد

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه انتخاب مدیران باید مبتنی بر داشتن نگاه تحولی باشد، افزود: حق التدریس معلمان اگر با تاخیر پرداخت شود پذیرفته نیست، باید اجر فرد سریع و در زمان خود پرداخت شود. 

آیت الله رئیسی با اشاره به سند تحول آموزش و پرورش گفت: سند مورد استناد برای حوزه ها، سند بنیادین‌تحول در آموزش و پرورش است و اگر اسنادی دیگر وجود داشته باشد ذیل این سند و برای تبیین و توضیح است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع رتبه بندی معلمان خاطر نشان کرد: این رتبه بندی بعد از ۱۱ سال در دولت سیزدهم اجرا شد که یکی از حوزه های آن توجه به معیشت معلمان است و در ابعاد دیگر آن تکریم منزلت جایگاه معلمان و کیفیت کار معلم مورد توجه است.‌

وی گفت: در افکار عمومی اینطور مطرح شد که رتبه بندی مساوی با معیشت معلم است در حالی که این معیشت یکی ازحوزه های لایحه رتبه بندی است.؛ معیشت مهم است و باید نیاز معلم مرتفع شود ولی شأن و منزلت معلم هم باید در نظر گرفته شود و باید کرامت‌ معلم حفظ و به کیفیت کار معلمان افزوده شود. 

وی دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم را از دانشگاه‌های مهم در کشور برشمرد و بیان کرد: مسئله این دانشگاه ها با سایر رشته ها فرق دارد، زیرا ما می خواهیم فرزندان این کشور را به دست این معلمان بسپاریم.

آیت الله رئیسی درخصوص مطالبه تبدیل وضعیت برخی معلمان عنوان کرد: کسانی که شرایط لازم را داشته باشد، حتما تبدیل وضعیت خواهند شد. شاید شرط کافی را نداشته باشد ولی باید شرط لازم را باید داشته باشد و ثبات شغلی معلم مسئله مهم است. 

رئیس جمهور حضور در جمع فرهنگیان را توفیقی برای خود دانست و ابراز امیدواری کرد که دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی که مرکز تربیت معلم  و مرکز ثقل آموزش و پرورش هستند، روز به روز ارتقا یابند.

وی تاکید کرد: دولت آمادگی پشتیبانی از دانشگاه فرهنگیان را دارد تا این نهاد به جایگاه شایسته و بایسته خود دست یابد.‌
نام:
ایمیل:
* نظر: