اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۳۴۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 04 May 2023
امیرعبداللهیان مطرح کرد:
وزیر امور خارجه گفت: تا ساعاتی دیگر مرحله و دور جدید گفتگوها میان روسای جمهور ایران و از سوریه آغاز خواهد شد و قرار است برخی موضوعاتی که طرف سوریه نیاز به مشورت داشت پیش از پایان سفر آقای رئیسی و در دیدار مجدد روسای جمهور مورد بررسی قرار گیرد.
اراده ایران و سوریه در توسعه تعاملات تجاریبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص دستاوردهای سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به سوریه اظهار داشت: محور گفتگو های ایشان در حوزه مسائل سیاسی فیمابین بود.

وی گفت: اراده سران دو کشور بر توسعه همکاری های فی مابین به به ویژه در حوزه های اقتصادی، تجاری، گردشگری، علمی و فناوری متمرکز است و در این رابطه توافقات بسیار خوبی در دیدار روسای جمهور دو کشور انجام شد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: تا ساعاتی دیگر مرحله و دور جدید گفتگوها میان روسای جمهور ایران و از سوریه آغاز خواهد شد و قرار است برخی موضوعاتی که طرف سوریه نیاز به مشورت داشت پیش از پایان سفر آقای رئیسی و در دیدار مجدد روسای جمهور مورد بررسی قرار گیرد.

امیرعبداللهیان افزود: بخش دوم دستاوردهای سفر به حوزه همکاری های اقتصادی و تجاری برمیگردد و همکار بنده آقای بذرپاش که رئیس کمیسیون مشترک دو کشور هستند توضیحاتی را پیش از این در این خصوص ارائه کرده اند.

وی ادامه داد: صفر شدن تعرفه های تجاری دو کشور، توافق بر سر نحوه اعزام زوار ایرانی به نحوی که اعزام زوار ایرانی مرتبط با هیچ ارز خارجی غالبی مگر لیر و ریال ایرانی و سوری نباشد و زوار ما بتوانند در شرایط بهتری در به سوریه سفر داشته باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بخش دیگری از دستاوردهای این سفر مرتبط با همکاری های اقتصادی و تجاری متمرکز بر همکاری های بخش خصوصی و تسهیل تجارت در بخش خصوصی هست که روسای جمهور دو طرف توافق کردند گشایش ها بر مبنای قوانین جدیدی که در پارلمان سوریه تصویب شده است هر چه زودتر با دستور آقای بشار اسد عملیاتی شود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: بخش دیگر دستاوردهای این سفر در حوزه همکاری های امنیتی و دفاعی است، به هر حال رژیم صهیونستی تحرکاتی را علیه امنیت منطقه و از جمله جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته داشته و این یکی از موضوعات جدی بحث آقای رئیسی در سوریه است.

وی بیان کرد: در دیداری که رئیس‌جمهور با سران گروه‌های مقاومت فلسطینی و لبنانی و همچنین دیدار ویژه‌ای که شب گذشته با فرماندهان و مستشاران نظامی ایرانی و مدافعین حرم داشتند، به موضوعات امنیتی توجه ویژه‌ای داشتند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: امضای سند برنامه جامع همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه برای اولین بار در تاریخ روابط دو کشور رخداد و در سطح روسای جمهور امضا شد.

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: در سند جامع همه موضوعات فی مابین با نگاه بلند مدت و راهبردی و چند ده ساله مورد توجه قرار گرفته که امیدواریم از دستاوردهای این سفر دو ملت سود ببرند و در شرایط جدید بتوانیم در راستای گشایش های اقتصادی هر چه بیشتر و در چارچوب سیاست توجه دولت آقای رئیسی به همسایگان و منطقه، از این دستاوردها ملت عزیز ما هم سود لازم را ببرند.
نام:
ایمیل:
* نظر: