اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۳۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 30 April 2023
موافقان استیضاح وزیر صمت:
عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه شادی مردم با ثبات و تاثیر عملکرد ما در سفره آنها فراهم می شود، گفت: برای عملکرد وزارت صمت، پاسخی برای مردم نداریم.
۶۵ درصد از اقتصاد کشور در حوزه عملکرد وزارت صمت استبه گزارش عصرپرس، حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در موافقت با این استیضاح گفت: ساختار تصمیم گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است و ما نمی توانیم امروز مشکلات ایجاد شده را توجیه کنیم. بخواهیم یا نخواهیم یکی از بخش های مهم اقتصادی دولت وزارت صمت است که باید بر 65 درصد سهم اقتصادی کشور در حوزه عملکردی این وزارتخانه قرار دارد.

وی افزود: امروز بپذیریم یا نه، به قیمت خودرو به عنوان شاخص نگاه می شود و بسیاری از موضوعات با این شاخص دیده می شود. 18 ماه از دوران مسئولیت آقای فاطمی امین گذشته و ما همه تلاش کردیم اثرات کار ما در سفره مردم باشد و هدفی جز این نداشتیم و ما آمده ایم برای آنکه بگوییم جمهوری اسلامی علاوه بر معنویت، بر رفاه مردم نیز تاثیر مثبت می گذارد، اما آیا عملکرد فاطمی امین این را نشان می دهد. 290 تذکر شفاهی، 250 مورد سوال، 5 مورد اعمال ماده 234 گواهی بر عملکردهاست.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس یازدهم تصریح کرد: بعد از فرصت دوباره مجلس در جلسه استیضاح گذشته، آیا روند اصلاح شد؟ و اثرات آن در جامعه دیده شد؟ پاسخ این است که خیر و بخاطر همین اشکالات در تیم اقتصادی دولت، من پیگیر 3 استیضاح بودم. به وزیر جهاد کشاورزی نیز با تشخیص رئیس جمهور تغییر کرد، امضاهای استیضاح وزیر امور اقتصادی نیز با تشخیص نمایندگان کم شد، اما وزیر صمت نیز اینجا به استیضاح رسیده است و مگر نمی گوییم مردم ایران هوشیار و بصیر هستند. امروز چه قضاوتی درخصوص خودرو دارند؟ در حالی که زمانی که آقای فاطمی امین آمد قیمت پراید 100 میلیون تومان بود و حالا به 300 میلیون رسیده است، ما باید مردم را چگونه توجیه کنیم؟

حاجی دلیگانی اظهار کرد: مردم می گویند اینها دستشان در دست هم است و شورای رقابت و معاون اول و بقیه همه با هم هستند! و من پاسخی برای آنها ندارم و مردم از ما انتظار دارند خروجی عملکرد ما در زندگی شان قابل لمس باشد، چرا که اصل مردم هستند. وقتی می خواهند شیشه، آهن، مصالح ساختمانی، خودرو، مواد شوینده، لوازم خانگی و... را تهیه کنند، با این قیمت ها، ما چه جوابی برای آنها داریم؟ کدام راه را نرفته ایم که باید می رفتیم؟

وی گفت: اصل در جمهوری اسلامی، پاکدستی و فسادستیزی است، اما باید این موضوع در زندگی مردم تاثیرگذار باشد و کارآمدی آن برای مردم ملموس باشد. من معتقدم در وزارت صمت، مردم دیده نشده اند و واسطه هایی آمده اند و وضعیت به اینجا رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از فاصله قیمت تمام شده خودرو در کارخانه و در عرضه به مردم گفت: به عنوان مثال قیمت تمام شده یک خودرو 800 میلیون مطرح می شود، اما در بورس با چه اجازه کشف قیمت بیش از 2 میلیارد تومان می شود؟ حالا که این اتفاق افتاده، این سوال مطرح است؛ تفاوت یک میلیارد و 200 میلیون تومانی به جیب چه کسانی می رود؟ مردم می گویند اگر سود آن برای بیت المال هزینه شود ایرادی ندارد، اما ما راضی نیستیم که در حقوق های نجومی مصرف شود.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم تاکید کرد: شادی مردم با ثبات و تاثیر عملکرد ما در سفره آنها فراهم می شود، آیا واحدهای صنعتی سوخت یارانه ای دریافت نمی کنند، در حالی که سوخت را با قیمت کم دریافت می کنند، چرا محصول خود را گران می فروشند؟ این هنر مدیریت است که از جیب مردم هزینه شود؟ من معتقدم کاش آقای فاطمی امین را رئیس جمهور خود تغییر می داد، چرا که ایشان در این مسئولیت نمی تواند خدمت کند.

آقای وزیر شما مسئول دفاع از تولیدکننده هستید اما جنجال آفرینی می کنید!

احد آزادی خواه در نشست علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل 75 قانون اساسی در پاسخ به صحبت های وزیر صمت، گفت: در رابطه با تهمت های ناروا و افترایی که وزیر صمت در دفاعیات خودشان به من وارد کردند توضیحاتی ارائه خواهم داد، ایشان گفتند؛ چه افرادی به شعبه 27 جنایی رفتند؟ آقای قالیباف و همکاران گرامی باید بگویم من نرفته ام و آقای فاطمی امین آن که به شما آدرس داده، آدرس اشتباهی داده است لذا تقاضا دارم یک هیات حقیقت یاب تشکیل شود و بررسی کند که آیا احد آزادیخواه تلفن زده؟، حضوری آمده؟ و یا نامه ای نوشته است و اگر سندی پیدا شد من از همین جا از مردم عذرخواهی می کنم. در غیر این صورت آقای وزیر باید عذرخواهی کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دوم اینکه آقای وزیر گفتند؛ سازمان تعزیرات حکومتی 2 واحد تولیدی که در 2 سال کرونایی به کشور خدمت کرده اند 3 هزار میلیارد پرونده تخلف دارد اما اینجا نامه سازمان تعزیرات حاضر است و طبق آنچه اینجا آمده هیچ پرونده ای را تائید نکردند و گفته شده آقای رضا طاهری کدخدا خطاب به معاون قضائی دادستان؛ شرکت مذکور دارای محکومیت یا پرونده تخلف نمی باشد لذا باید گفت آقای فاطمی امین میز و صندلی ریاست آنقدر ارزش ندارد که شما بخواهید تهمت بزنید.

وی افزود: آقای فاطمی امین گفتند مافیا پشت قضیه است اما مافیا در خودرو و لوازم خانگی نیز است، بنده آزادیخواه از کارگران آن 2 شرکت دفاع کردم. البته من 16 دقیقه صحبت کردم و یک دقیقه اش این موارد بوده بنابراین لطفا در مورد مابقی مطالب نیز توضیح و پاسخ دهید.

آزادی خواه با تاکید بر اینکه فرافکنی و بی حرمتی به نماینده مجلس ممنوع است، گفت: کسی حق ندارد تهمت بزند، بنده نوکر مردم هستم اما ایشان حق ندارد تهمت بزند. آقای وزیر گفتند مثلا فلان فرد معاون من را کتک زده اما باید گفت؛ کدام قاضی چنین مسئله ای را مسجل کرده؟ و ضارب معاون شما برابر با کدام حکم قضائی مشخص شده ؟ این موارد را مشخص کنید. آیا شما مجری قضائی هستید ؟ و آیا شما حق گفتن چنین حرفی را دارید؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد: بنده در ابتدای صحبت هایم از شما تعریف کردم و به شما احترام گذاشتم، اکنون نیز احترام می گذارم اما بهتر است بد و بیراه نگویید و بی احترامی نکرده و نشر اکاذیب نکنید. آقای فاطمی امین آن زمان که هنوز معاون شما را کتک نزده بودند من دست سرمایه گذار را گرفتم و به اتاق شما آمدم و گفتم آقای وزیر شما هم معاونت را بیاور تا این قضیه را تمام کنیم اما معاون شما نیامد! شما مسئول دفاع از تولیدکننده هستید اما جنجال آفرینی کردید.

وی تصریح کرد: معاون آقای وزیر من را صدا کرده و در دفترش می گوید؛ این تولیدکننده شما با استاندار سابق همدان دوست بوده لذا مسئله دارد! می گویم؛ مسلمان استاندارش بوده، مگر تولیدکننده می تواند بگوید من در دوران اصلاحات تولید نمی کنم اما در دوران اصولگرا تولید می کنم و حتی آقای معاون وزیر به من گفتند چرا این تولیدکننده زمانی که به آقای واعظی دفتر آقای روحانی نامه می نوشتند سریع جواب می گرفتند لذا من تقاضا می کنم شما را به خدا قسم استیضاح را به حاشیه نبرید و اجازه دهید کار در فضای امن انجام شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان گفت: ان شاءالله همگی به استیضاح رأی دهید و آقای وزیر در مسند دیگری مشغول به خدمت شود تا صنعت را نجات دهیم و صنعت یک نفسی بکشد. 

مشکل وزیر صمت عدم درک مسئله است/ آقای فاطمی امین شما اقدام به آماربازی می کنید

لطف اله سیاه کلی در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اولاً بدانید دولت آقای دکتر رئیسی به ویژه شخص ایشان، دولتی ولایی و با اخلاص است که با رأی مردم امور اجرایی کشور را به عهده گرفتند. بنده به عنوان وکیل مردم شهادت می‌دهم دولت در جهت حل مشکلات تمام تلاش خود را به کار بسته و بخش قابل توجهی از مسائل کشور را حل کرده و آینده کاملاً روشن است اما در مجلس وظیفه داریم به دولت کمک کنیم که کمک هم کرده‌ایم و در مواردی که دولت در مسیر نادرست قرار می‌گیرد به او گوشزد خواهیم کرد و اگر درست نشد از تمام ظرفیت‌های قانونی برای استیفای حقوق مردم استفاده می‌کنیم تا مردم کشور و نظام متحمل خسارت نشوند.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ثانیاً بدانید دشمن تمام همت خود را صرف اثبات ناکارآمدی نظام کرده، این مجلس و این دولت باید حتماً در حل مشکلات موفق باشند و این توطئه دشمن را مانند سایر دسیسه‌های دشمن خنثی کنیم لذا اینجانب اعتقاد دارم با شیوه شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی مسیر را پیش ببریم تا مدیران بر اساس شایستگی و مناسب قدرت و امور بنشینند و نه بر اساس فامیلی و دوستی.

وی افزود: از مجلس می‌خواهم طرحی را برای این کار فراهم کند و کشور را برای همیشه از شر اندرونی‌ها و گروهک‌های بی‌‌نام و نشان خلاص کند. مهمترین وظیفه دولت سیاست‌گذاری و نظارت است و از تصدی‌گری باید دوری کند. چرا وزارت صمت علیرغم وعده‌های متعدد در سنوات گذشته مدیریت خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار نکرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای وزیر بیان می‌کند خودروسازی مقرون به صرفه نیست و کسی در کشور حاضر نیست سهام دولت را خریداری کند به همین دلیل این کار انجام نشده است که در اینجا باید بیان کنم آقای وزیر اولاً این موضوع وعده شما بود، ثانیاً مثل همیشه مسیر را اشتباه رفتید، چرا باید سهام دولت واگذار شود. شما باید مدیریت را واگذار کنید نه سهام را، چرا مسیر را اشتباه می‌روید، چرا به حرف دلسوزان گوش نمی‌کنید، چرا متخصصان را در تصمیمات دخالت نمی‌دهید.

سیاه‌کلی با بیان اینکه وزیر صمت در خصوص سامانه فروش یکپارچه خودرو وعده داد که محقق نشد، ادامه داد: علیرغم نظر کارشناسان عرضه خودرو در بورس کالا انجام گرفت که این اقدام بلایی بر سر کشور آورد که پراید از رده خارج شده آرزوی مردم شد. آقای وزیر دستاورد شما از بورس الا گرانفروشی چه بود؟ در سال مهار تورم چرا قیمت خودرو 70 درصد رشد کرد و با ورود آقای مخبر این عدد 42 درصد شد. مخاطب فرمان آقا چه کسی است؟ چه کسی باید اقدامات لازم در خصوص مهار تورم را انجام دهد. شما مگر عضو مهم اقتصاد کشور نیستید، چرا با تصمیمات به گرانی دامن می‌زنید، این چه کاری است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: آقای فاطمی امین شما به جای اقدام و گزارش اقدام به آماربازی پرداختید، به گونه‌ای شاخص‌های آماری را دستکاری کردید که دولت و مجلس بر این باور شدند – آقای رئیس جمهور نیز باور خود را در جلسه امروز بیان کرد – که مدیریت شما عامل رشد اقتصاد بوده است.

وی با اشاره به آمار مرکز پژوهش‌ها تصریح کرد: تعداد مجوزهای تأسیس در سال 98 حدود 28 هزار مجوز بوده، این عدد در سال 99 حدود 40 هزار مجوز تأسیس در سال 1400، 39 هزار یعنی کاهش و در چهار ماهه 1401،  7 هزار مجوز تأسیس، که این آمار نشان‌دهنده کاهش آمار است. این آمار یعنی در دو سال وزارت آقای وزیر منهای 4 و منهای 41 درصد افت داشته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: رشته‌های فعالیت از 22 رشته در حوزه صنعت به 5 رشته کاهش پیدا کرده است، آشامیدنی‌ها 10 درصد، ساخت مواد و محصولات 11 درصد، محصولات پلاستیکی 9 درصد، محصولات کانی غیرفلزی 12 درصد، ماشین آلات 9 درصد، سایر 46 درصد، این وضعیت به معنای این است که عمده توسعه بخش صنعت مبتنی بر صنایع منبع‌محور است نه دانش‌محور؛ یعنی کشاورزی، نفت و گاز.

سیاه‌کلی در تشریح موضوع خود به بیان مثالی پرداخت و گفت: تولید خودرو سورای و وانت در سال 98 حدود 824 هزار دستگاه بوده، در سال 99 این 984 هزار دستگاه و در سال 1400حدود 943 هزار دستگاه است، یعنی با کاهش روبرو بودیم. آمار فروش را به جای تولید بیان نکنید زیرا خودروساز زمانی خودروی تولیدی را بیرون می‌دهد که این کالا گران شده باشد که به درد عمه‌اش می‌خورد.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد تولید دارو 4 درصد و پودر شوینده منفی 21 درصد، سموم و دفع آفات منفی 36 درصد، الیاف و پلی استر منفی 13 درصد، کفش منفی 2 درصد بوده است، آیا رشد داشتیم؟

وی ادامه داد: بیان می‌کنند که در حوزه مواد معدنی 2.9 درصد رشد داشتیم که باید به بیان نکته‌ای بپردازم، در این حوزه دو موضوع ارزش مواد معدنی و تولید مطرح است که با یکدیگر متفاوت هستند؛ ارزش مواد معدنی شرکت‌های دولتی که آقا فرمودند که چرا قیمتشان را به نرخ تلگرامی می‌فروشند مانند فولاد، مس، پتروشیمی 900 درصد رشد داشته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 90 درصد معادن از شرکت‌های بزرگ دولتی فولاد و پتروشیمی و مس هستند و فقط 10 درصد آنها برای بخش خصوصی و مردم هستند، آقای وزیر من فکر می‌کنم سر شما کلاه می‌گذارند، ارزش سنگ معدن، آهن و مس حدود 900 درصد رشد داشته است.

سیاه‌کلی با بیان اینکه قیمت میلگرد در سال 98 که 5 و6 هزار تومان بود به 26 هزار تومان می‌رسد، ادامه داد: چرا قیمت‌های این محصولات را واقعی نمی‌کنید، آیا ارزش قیمت یک کیلو فولاد 26 هزار تومان است. اگر قیمت این محصولات 12 هزار تومان شود، بهای خودرو، مسکن، لوازم خانگی 30 درصد کاهش پیدا می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: به شما گفتم اما حرف گوش نمی‌کنید، در جلسه کمیسیون بیان می‌کنید وزیری که حرف گوش کند، وزیر نیست. برادر! وزیر تصمیم می‌گیرد و باید مستشار داشته باشد و مشورت کند. این چه صحبت غلطی است که بیان می‌کنید.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در 10 سال گذشته منفی 2 بوده بنابراین اگراکنون رشد داریم، منفی 2 جایگزین شده و ظرفیت‌های خالی بازگشته نه رشد، با اشاره به آماربازی گفت:  رشد اقتصادی را 3.8 اعلام می‌کنیم که باید بگویم رشد غیرنفتی 3.2 و رشد بخش نفت 9.3 است بنابراین رشد این حوزه مربوط به نفت است نه فعالیت آقای وزیر. اگر این رشد وجود دارد چرا من و مردم آن را حفظ نمی‌کنیم و چرا در سفره نمی بینیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: سرمایه‌گذاری 7.7 درصد شده، خالص سرمایه‌گذاری در سال 1400 منفی است، از 78 درصد تسهیلات بانکی تنها 22 درصد به مسائل توسعه‌ای اختصاص داشته و این عدد به معنای تنها حفظ شرایط موجود است.

سیاه‌کلی با بیان اینکه هر یک درصد رشد 100 هزار شغل ایجاد می‌کند، به ادعای مطرح شده مبنی بر 5.6 رشد اشاره کرد و گفت: اگر این ادعا درست باشد باید 560 هزار شغل ایجاد شده باشد و این در حالی است که در سال 1400، 184 هزار شغل و در سال 1401 حدود 286 هزار شغل ایجاد شده است، اگر 550 هزار شغل در سال جاری ایجاد کنیم، تازه اشتغال به سال 98 می‌رسد. مبنای محاسبه آمار وزیر مقایسه با سال 1400 است در حالی که بنده مبنای مقایسه را 98 و 99 قرار دادم زیرا در سال 99 و 400 کرونا بود و اکثر تولیدی‌ها کمتر از 50 درصد فعالیت کردند، وزیر مطرح می‌کند 13 درصد رشد داشته در حالی که وزیر 3 درصد رشد داشته، چرا دروغ می‌گویید، چرا سر مجلس کلاه می‌گذارید، چرا اطلاعاتی می‌دهید رئیس جمهور در حضور رهبری این آمار را بیان کند و حیثیت کشور برود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اگر آقای علیرضا بیگی نبود، امروز وزیر صمت چه صحبتی می‌کرد، ادامه داد: ایشان سوار موج شده و احساساتی صحبت می‌کند و حتی یک سوال را هم جواب نداده است، بر اساس نظرسنجی 81 درصد مردم از این وزیر متنفر هستند.

وی با بیان اینکه ما نماینده مردم هستیم، ادامه داد: مشکل وزیر عدم درک مسئله است و به دلیل اینکه مسئله را متوجه نیستید راه‌حل را نیز اشتباه انتخاب می‌کنید؛ وزیر یک سال با واردات خودرو مخالف بود اما پس از یک سال موافق شد، با واردات خودرو کارکرده نیز مخالف بودید اما یک هفته پیش موافق شدید.

سیاه‌کلی تصریح کرد: مردم منتظر این جلسه هستند تا ببینند این جلسه چه نتیجه‌ای دارد. دولت دو وزیر و یک رئیس سازمان را عوض کرد و مردم می‌خواهند ببینند مجلس کجای کار است./خانه ملت

نام:
ایمیل:
* نظر: