اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۳۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 30 April 2023
در دفاع از عملکرد و کارنامه وزیر صمت:
رئیس جمهوری با بیان اینکه که از سال ۹۶ به بعد حدود ۶ وزیر و سرپرست در وزارت صمت تغییر کرده و جابجا شده اند، گفت: ثبات در وزارتخانه مسئله مهم است و می تواند به تولیدکنندگان در بخش های معدن و تجارت این پیام را دهد که این ثبات می تواند موجب تصمیم گیری های مهم و باثباتی در وزارتخانه شود.
رئیسی: ثبات در وزارتخانه صمت برای دولت مهم استبه گزارش عصرپرس، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست علنی امروز (یکشنبه 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در دفاع از کارنامه وزیر گفت: روز معلم را به معلمان عزیز و پرتلاش و روز کارگر را به کارگران مخلص و بابصیرت تبریک می گویم و همواره باید در طول سال به نقش معلمان و کارگران در تربیت آینده سازان کشور و تولید و پیشرفت کشور تاکید و توجه شود.

رئیس جمهور افزود: حضور خود را در مجلس به دنبال دعوتی که شده بود، ضروری احساس کردم، چرا که به دنبال فضای ایجاد شده بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب در رابطه با وحدت میان قوا و همکاری و همدلی بین آنها ممکن است برخی احساس کنند طرح تذکر و استیضاح در مجلس به معنای اختلاف میان دولت و مجلس باشد، اما باید تاکید کنم تلقی بنده به هیچ عنوان اینگونه نیست و به یقین تذکر، سوال و حتی استیضاح یک وزیر جلوه اختلاف ندارد و حتی من از نمایندگانی که احساس مسئولیت کرده و دغدغه مردم را پیگیری کردند، تشکر می کنم و حضور امروز من در مجلس این پیام را برای همگان داشته باشد که طرح استیضاح به معنای اختلاف میان مجلس و دولت نیست.

وی درخصوص استیضاح وزیر صمت بیان کرد: می دانید که از سال 96 به بعد حدود 6 وزیر و سرپرست در وزارت صمت تغییر کرده و جابجا شده اند، در حالی که ثبات در وزارتخانه مسئله مهم است و می تواند به تولیدکنندگان در بخش های معدن و تجارت این پیام را دهد که این ثبات می تواند موجب تصمیم گیری های مهم و باثباتی در وزارتخانه شود.

رئیسی افزود: وزیر صمت به دنبال رأی خوب نمایندگان در مجلس و پشتوانه از طرف دولت و مجلس وارد کار شدند، اما در سه چهار ماهه نخست کار موضوع استیضاح ایشان مطرح شد، اما طبیعی است که طرح استیضاح و سوال از عملکرد نمی تواند کامل باشد، چرا که وزیر تازه با وزارتخانه آشنا شده است، اگر چه ایشان سال ها در وزارت صنعت سابق بودند، اما استیضاح در سه چهار ماهه نخست کار در مجلس مطرح شد. بعد از این نیز مدت ها این بحث سر زبان ها بود که وزارت صمت مورد سوال است تا اینکه بحث استیضاح مطرح شد و نمایندگان مخالف و موافق در این رابطه صحبت کردند و نهایتاً رأی اعتماد مجددی به وزیر داده شد، یعنی اگر دفعه قبل 200 رأی آورده بود، اینبار با 180 رأی وزیر در وزارتخانه تثبیت شد تا کار خود را ادامه دهد.

وی در ادامه به ویژگی های شخصیتی فاطمی امین اشاره کرد و گفت: حتی کسانی که سوال از وزیر را جاری کردند، به پاک دستی و ضد فساد بودن و ضد رانت خواری بودن و ضد روابط ناسالم تاکید دارند و در اظهارات استیضاح کنندگان  نیز این موارد بعضا مورد تاکید قرار گرفته است.

آیت الله رئیسی فاطمی امین را فردی حساس نسبت به فساد، رانت خواری، مافیا و روابط ناسالم اداری دانست و خاطر نشان کرد، در جاهایی که قیمت کالا باشد، مانور مافیا بیشتر می شود اما هم سلوک شخصی وزیر و هم مدیریت اداری وی همواره مبارزه با مظاهر فساد بوده که مورد اتفاق نمایندگان مجلس نیز هست.

رئیس جمهور به گزارش مرکز آمار ایران، بانک مرکزی و مرکز پژوهشهای مجلس را مورد استناد قرار داد و گفت: همه شاخص ها هم در حوزه تولید، معدن و تجارت و هم در حوزه سرمایه گذاری در کشور بویژه تجهیزات تولیدی در کشور رو به رشد است.

وی این شاخص ها را بیانگر موفقیت وزیر صمت دانست و گفت: شاخص هایی که در همه گزارش هایی که در دولت و چه خارج از دولت نشان دهنده رشد تولید است؛ کاری که در حوزه معدن شده است، در مقایسه با دو دولت گذشته بی نظیر است.

رئیس جمهور دستاوردهای وزارت صمت در حوزه تجارت خارجی را مورد اشاره قرار داد و گفت: افزایش امید تولیدکننده نسبت به دو دوره گذشته بسیار مهم است. لذا نمایندگان حتما رشد این شاخص‌ها را در حوزه تولید، معادن و تجارت منطقه‌ای ببینند. کجا تجارت منطقه‌ای رشد ۴۰ و ۵۰ درصدی داشته است.

آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه وضع خودروسازی در کشور نیاز به تحول دارد به دستور هشت بندی خود برای بهبود صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: ما این مشکل را در برخی دیگر از بخش‌ها هم داریم. باید میزان سهام دولت در دو شرکت خودروسازی را مورد توجه قرار داد زیرا  تعیین وضع این دو شرکت خودروساز قابل پیگیری است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بهبود وضعیت کمی و کیفی خودرو مورد تاکید دولت و مجلس است، گفت: در دولت سیزدهم گام هایی برای افزایش کمی و کیفی خودرو برداشته شده و گزارش های آن نیز موجود است.

وی ادامه داد: گستردگی صنایع کشور حتما مورد توجه نمایندگان قرار خواهد گرفت. اصلاح کیفی و کمی خودرو هم مورد تاکید دولت و هم مجلس است. آیا تولید خودرو به نقطه کمال رسیده است؟ حتما نه؛ اما باید بررسی کرد که اقدامات لازم آغاز شده و قدم‌هایی برداشته شده است؟ که در این زمینه می‌توان به گزارش‌های وزیر استناد کرد. 

رئیس‌جمهور با اشاره با موارد اتفاق نظر مجلس و دولت، افزود: باید با مافیای خودرو برخورد و عوامل آن شناسایی شود. پرونده کسانی که شناسایی شدند در دستگاه قضا است. از هیچ کسی گذشت نمی‌شود. در مدیریت هر نقطه از کشور ناکارآمدی، فساد، روابط نادرست وجود داشته باشد، دولت با آن برخورد می‌کند و مدعی آن است. هرکس در مساله واگذاری خودرو در روال غیرمعمول، مسئولیت دارد، باید محاکمه شود و همینطور هم شد.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازی در کشور حتما نیاز به تحول دارد و باید در این زمینه تلاش کرد، گفت:‌این که وزیر را فقط با مسئله خودرو مورد بررسی قرار دهیم درست نیست.گام‌هایی که در جهت افزایش تولید و کیفیت خودرو برداشته شده است اما در میانه راه هستند.

رئیس جمهور بیان داشت: قیمت سازی از رویه های غلطی است که دولت نسبت به آن حساسیت دارد؛ این مسئله زیبنده نیست و از مسائلی مشترکی است که باید با این مافیا، سوداگری و قیمت سازی اینگونه برخورد جدی شود بخشی از سوی قانون در مجلس و بخشی  هم در دولت انجام شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: وزیر مسئولیت دارد اما اقداماتی هم در این رابطه صورت می‌گیرد که این اقدامات قابل توجه است، حتماً باید در داوری و عملکرد یک مسئول نسبت به همه قضایای که اتفاق افتاده توجه کنیم.

وی در ادامه قانون مصوب مجلس در مورد اختصاص ۵۰ درصد خودروها به فرزندآوری بیان داشت: این اقدام پسندیده ای تشویقی برای فرزندآوری است اما خانمی که در نقاط دور است، حواله خودرو را در بازار می‌فروشد و با این تصمیم ۵۱۰ درصد از تولیدات به گونه دیگر عرضه می شود.

وی با اشاره به تصمیم گیری شورای رقابت در مورد  چگونگی عرضه و قیمت خودرو بیان داشت: این شورا بر اساس وظیفه خود تصمیم می گیرد که عرضه خودرو در بورس توقف شود اما ظرف یک ساعت ۲۰ هزار واحد بورسی ریزش پیدا می کند.

آیت الله رئیسی با اشاره به تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مخالفت با واردات خودروهای کارکرده سواری گفت: مجمع  تشخیص مصلحت نظام  در مورد خوردو هم بر اساس وظیفه عمل کرده است. 

رییس جمهور تصریح کرد: بخش های مختلفی در حوزه خودرو تصمیم می گیرند اما داوری و سوال در رابطه با این است که وزیر چگونه عمل کرده است؛ این سوال درستی است باید به نقش همه نهادها در این حوزه توجه شود.

آیت الله رییسی با اشاره به حضور خود در این جلسه اظهار داشت: فلسفه آمدن من این است  که استیضاح و سوال را جلوه اختلاف نمی دانم  و معتقدیم باید با همکاری و همفکری مجلس می توانیم مشکلات را حل کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید در تعامل یکدیگر در جهت گره گشایی مشکلات مردم گام بردارند، گفت: خط قرمز دولت مبارزه با فساد، مافیا و رانت خواری است به هیچ عنوان حتی یک روز و ساعت در دولت، مساله فساد و مافیا و رانت قابل تحمل نیست و به محض دریافت گزارش، قابل گذشت نیست.

آیت‌الله رئیسی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: یقین بدانید پاک دستی و مبارزه با فساد امروز یکی از مسائل اولیه و اساسی و مهم ماست که همواره مورد توجه است.

رئیس جمهور در ادامه به بحث تنظیم بازار و لایحه وزارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه مشترک دولت و مجلس اعلام کرد که با توجه به اتمام بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، در صورت موافقت دولت، آن را دنبال می کنیم و در همین راستا دولت نیز موافقت خود را با این کار اعلام کر اما بعد از مدتی در یکی از جلسات سران قوه، رئیس مجلس گفت که موضوع به کمیسیونی واگذار شده و آنها به سازمان بازرگانی رای دادند که بار دیگر دولت موافقت خود را با آن اعلام کرد تا وضعیت بازار سامان داده شود.

آیت الله رئیسی تنظیم بازار را یکی از مسائل کشور و مردم عنوان کرد و خواستار اولویت بخشی به بررسی آن در مجلس شد.

رئیس جمهور به عنوان نمونه به سفر اخیر خود به استان خوزستان و بررسی عملکرد مدیران اشاره کرد و گفت: قبل از سفر بررسی و مشخص شد که باید برخی از مدیران تغییر کنند؛ همانجا اعلام کردیم که باید بیش از 12 نفر از مدیران تغییر کنند؛ بنای دولت این است که هیچ گونه ناکارآمدی در هیچ سطحی قابل تحمل نیست به ویژه اگر موضوع فساد و مافیا مطرح باشد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: وزیر در پاکدستی و سختکوشی و هم مقابله با جریانات بیرونی مصمم بوده است اما آیا ضعفی در وزارت صمت نیست؟ خیر، ما هرگز نگفتیم ضعفی نیست، اما وقتی ضعف‌ها و قوت‌ها را کنار هم گذاشتیم و می‌سنجیم، قضاوت می‌کنیم، ما در جلسه دولت خیلی صریح ضعف‌ها را مطرح می‌کنیم و چون جایی هم منعکس نمی‌شود می‌گوییم و وقت‌هایی بخشی از آن منعکس می‌شود لذا قوت‌ها و ضعف‌ها را باید با هم دید و حتماً در بخشی از وزارتخانه‌ها ضعف‌هایی داریم که به محض برخورد به دنبال رفع آن هستیم.

وی تصریح کرد: رهبری معظم انقلاب به تحول اشاره کردند و در حرم رضوی فرمودند تحول آن است که نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف از بین برود. این نگاه تحولی را ما اعتقاد داریم باید در همه مدیران باشد. و در همه لایه‌های کشور دیده شود و اگر نگاه تحولی نباشد ما دچار ایستایی و توقف می‌شویم، پیشرفت در گرو آن است که همواره نگاه، نگاه تحولی باشد و این در دستور کار دولت است.

رئیسی در بخش پایانی صحبت‌های خود و در خصوص نظر نمایندگان در مورد صلاحیت وزیر گفت: با توضیحاتی وزیر و صحبت‌های مطرح شده نمایندگان اظهارنظر خواهند کرد و طبیعتا این نظر برای ما صائب است اما باید توجه کرد ثبات برای ما در وزارتخانه‌ها مهم است و در ارتباط با وزارتخانه‌هایی که با سرپرست اداره می‌شود برنامه نداریم که مدت زیادی از آن بگذرد و ان‌شاء الله به سرعت وزیر معرفی خواهد شد و مجلس نیز با همت بررسی کرده و نظر خواهد داد. ما امروز در شرایطی هستیم که وضعیت ثبات را در همه دستگاه‌ها یک اصل جدی می‌دانیم و امیدواریم مدیریت‌ها، مدیریت‌ها باثباتی باشند و در وزارت صمت مسئله، مسئله مهمی است و یکی از قطعه‌سازان در جلسه‌ای تأکید کرد ما تازه با این وزارت ادبیات مشترک پیدا کرده‌ایم و شما را به خدا بگذارید حالا که تازه جان گرفتیم کار خود را بکنیم و امیدواریم تصمیم نمایندگان به ثبات در وزارتخانه کمک کند و رأی و نظر شما باعث نشود وزارت صمت دچار تزلزل شود چون در میانه راه است و وقتی کار تکمیل شد حتما می‌توان گزارش داد و بسیاری از دغدغه‌ها را پاسخ داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: