اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۳۳۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۸ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - 18 April 2023
سرپرست شیلات استان هرمزگان تاکید کرد:
سرپرست شیلات استان هرمزگان با تاکید براینکه استان هرمزگان با وجود 20 بندر صیادی ،23 موج شکن مردمی، بالغ بر 5 هزار فروند شناور مجاز لنج، قایق و کشتی حدود 40 درصد بنادر صیادی کشور را به خود اختصاص داده و بزرگترین ناوگان صیادی کشوردر این منطقه وجود دارد،گفت: این استان با فعالیت 35هزار صیاد توانسته رتبه اول صید و صیادی و رتبه اول تولیدات شیلاتی کشور را به دست آورد و به عنوان نگین صید و صیادی کشور شناخته شود.
هرمزگان نگین فعالیت های صیادی کشوربه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، مسعود بارانی سرپرست شیلات استان هرمزگان در گفتگوی اختصاصی با عصرپرس با بیان مطالب فوق و با اشاره به صید 315هزار تن ماهی در سال 1400، گفت: دولت برای ارائه خدمات به 35 هزار صیاد استان، 20 بندر صیادی احداث نموده جایگاه شیلات استان از نظر میزان صید، تعداد شناورها و صیادان رتبه نخست کشور را دارد و همچنین بیشترین نوار ساحلی در این استان قراردارد.

ارز آوری 138میلیون دلاری صادرات آبزیان استان هرمزگان درسال 1401 

بارانی با بیان اینکه درسال 1401 بالغ بر68هزار تن انواع آبزیان صادر شده است، گفت: در سال ۱۴۰۰ کل ارزش صادرات محصولات شیلاتی هرمزگان حدود ۹۰ میلیون دلار بوده است که در سال ۱۴۰۱ با رشد چشمگیر ۴۸ میلیون دلاری، شاهد رسیدن ارزش صادرات محصولاتی شیلاتی هرمزگان به بیش از ۱۳۸ میلیون دلار بوده ایم.

بارانی تولید محصولات شیلاتی باکیفیت و صادرات محور را از مهم ترین اهداف شیلات هرمزگان دانست و گفت: آبزیان صادر شده استان شامل میگوی پرورشی، انواع ماهیان ماکول (حسون ، سلطان ابراهیم ، طلال و... ) و غیرماکول ( ماهی مرکب ، یال اسبی ، مارماهی و ...) است.

سرپرست شیلات هرمزگان کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه، ویتنام ، مالزی ، تایلند و چین... را از عمده مقاصد صادرات آبزیان شیلات هرمزگان عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به فرآوری ماهی در کشور، گفت: شرکت های مختلفی دراستان در بخش فرآوری و بسته بندی ماهی حضور فعال دارند و از بیشترین ماهی فرآوری شده را میتوان ماهی متو نام بردکه به کشورهای آسیای شرقی، چین و سری لانکا صادر می شود.

افزایش صیادان غیر مجاز به دلیل نبود اشتغال مناسب در استان

بارانی ادامه داد: همانطور که صیادان مجاز در استان فعالیت دارند‌بخشی زیادی نیز صیاد غیرمجاز وجود دارد، چرا که اشتغال مناسب برای آنها وجود نداردبنابراین در این حوزه فعالیت می کنند و متاسفانه در سال های اخیر این تعداد افزایش یافته است.

وی افزود: علی رغم اینکه به لحاظ آماری رشد صید را داشته ایم اما براساس تحقیقات پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس به دلیل عواملی مانندصید غیر مجاز، آلودگی صنعتی، آلودگی خانگی، آلودگی نفتی و همچنین کاهش بارندگی تعدادی از گونه های ما که عمدتا کف زیان هستند تحت فشار می باشند.

سرپرست شیلات هرمزگان یکی از دلیل آسیب به زیستگاه های آبزیان را آب شیرین کن ها دانست و گفت: پساب‌های تولیدی از دستگاه‌های آب شیرین کن می‌تواند آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد کند و حیات بسیاری از جانداران دریایی را به مخاطره اندازد لذا مدیریت پساب آب شیرین کن ها و استفاده از آنها از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین پیشنهاد ما این است که مجموعه صنایع مستقردر کنار دریا باید برای حفظ، نگهداری و بازسازی ذخایر گونه های دریایی مشارکت داشته باشند. 

بارانی در ادامه با تاکید براینکه برای ارائه تسهیلات به صیادان مشکلی وجود ندارد، اظهار داشت: صیادان برای ساخت شناور و خرید ادوات می توانند به راحتی تسهیلات دریافت کنندو خدمات مهمی از جمله ساخت بنادر، ایجاد جایگاه سوخت، مخازن آب صورت گرفته و حتی مواد غذایی لازم را از بنادر تهیه کنند.

وی همچنین میزان تسهیلات برای ساخت بدنه و خرید موتور برای لنج آب های داخلی را از 3 تا 7 میلیارد تومان برای هر شناور عنوان کردو گفت: برای لنج آبهای دور 9 تا 16 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده و علاوه برآن نیز برای شناورهای قایق تیپ الگویی 700 میلیون تا 1.1 میلیارد در نظرگرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به صدور مجوز صید به صیادان، افزود: با توجه به اینکه صدور مجوز صید به صورت ماهانه صورت می گیرد صیادان می توانند در کوتاه ترین زمان ملوان های خودرا بیمه نموده و در حال حاضر با استقبالی که از بیمه صورت گرفته تمام صیادان ازبیمه تامین اجتماعی و مسئولیت برخوردار هستند.

بارانی گفت: نکته قابل توجه این است که مجوز صید به 14 خانم هرمزگانی صادر و در حال فعالیت هستند.

سرپرست شیلات هرمزگان در ادامه به بازسازی و احداث بنادر صیادی اشاره کردو گفت: در سال های گذشته اقدامات و اعتبارات خوبی برای بازسازی بنادر صورت گرفته از جمله بندر درگهان، گوگسردر جاسک، بندر صیادی بندرعباس، بندر چیروئیه تکمیل شده اند.

مهم ترین اهداف شیلات تشویق صیادان به سمت آبزی پروری است

سرپرست شیلات هرمزگان از مهم ترین اهداف شیلات را تشویق صیادان به سمت آبزی پروری عنوان کردو گفت: با مشوق های که ایجاد شده تعدادی از صیادان به سمت سرمایه گذاری ماهی در قفس و پرورش میگو سوق داده ایم و در این خصوص توانسته اند موفق عمل کنند.

وی افزود: در حال حاضر 50 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو شناسایی که 10500 هکتار در حال تولید ، 15 هزار هکتار در حال ساخت و 14 هزار هکتار در اختیار شرکت شهرک های کشاورزی قرار گرفته و مابقی نیز در حال صدور مجوز است.

سرپرست شیلات هرمزگان در ادامه با اشاره به مشکلات واردات بچه ماهی در استان هرمزگان،گفت: چندسالی است که توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس در استان شروع شده اما هنوز تکنولوژی تولید بچه ماهی در کشور بومی نشده، اما به صورت پایلوت در حال تولید است اما به مرحله تجاری سازی نرسیده است بنابراین شرکت های وجود دارند که بچه ماهی را از کشورهای خارجی وارد می کنند.

افزایش ظرفیت تولید بچه ماهی درسال به 10 هزار تن 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو شرکت وارد کننده بچه ماهی در استان در حال فعالیت هستند اما هدف ما تامین ماهی در قفس از طریق افزایش ظرفیت داخلی است، ادامه داد: تا سال گذشته ظرفیت تولید ماهی درقفس درسال 5 هزار تن بوده و اکنون این ظرفیت به 10 هزار تن رسیده است.

بارانی افزود: در این راستا نیز در بندرپاسیان یک مرکز و 4  مرکز در قشم حال راه اندازی برای تولید بچه ماهی است که با ایجاد این مراکز 50 میلیون بچه ماهی تولید خواهد شد.

استقرار 1500 زیستگاه مصنوعی در هرمزگان

سرپرست شیلات هرمزگان در ادامه با اشاره به ایجاد زیستگاه های مصنوعی در استان به دلیل کاهش گونه های بومی در دریا، گفت: آخرین زیستگاه مصنوعی در سال 94 صورت گرفته اما با اعتبارات دریافتی سال گذشته توانستیم 1500 زیست گاه مصنوعی را احداث و امسال نیز 2هزار زیستگاه مصنوعی احداث و در شرق استان مستقر خواهد شد.

سرپرست شیلات هرمزگان درادامه افزود: از محل اعتبارات ریاست جمهوری ساخت سه مرکز بازسازی ذخایر در محل بندر لنگه، قشم و جاسک در حال احداث است و در این سایت ها بچه ماهی و بچه میگو گونه های بومی تولید و در دریا رها سازی می شود.

بارانی درادامه با اشاره به سفر استانی ریاست جمهوری و اعتبارات اختصاص یافته، گفت: سال گذشته حدود 90 میلیارد اعتبار به سایت های پرورش میگو برای برق رسانی به آنها اختصاص یافت که 6 سایت با وسعت 4200 هکتار برق دار شده اند و امسال نیز 4 سایت به مساحت 800 هزار هکتار برق رسانی خواهد شد.که برای برق رسانی سایت های جدید 900میلیارد تومان اعتبار به همت استانداری و در راستای مصوبات سفر ریاست جمهوری اختصاص یافته است.

وی ساماندهی موج شکن های مردمی را از دیگر اقدامات شیلات استان عنوان کردو گفت: بحث های مطالعات ساماندهی موج شکن های مردمی در حال انجام است و در صورت تامین اعتبار تجهیز خواهند شد که حدود 150 میلیارد برای هر موج شکن نیاز است.

همکاری دانش بنیان ها در رفع نیاز های شیلات

سرپرست شیلات هرمزگان در ادامه با اشاره به همکاری شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فناوری با شیلات، گفت: سازمان شیلات ایران حمایت از شرکت های دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده و به تبع آن ما نیز در این خصوص جلسات متعددی را با شرکت های دانش بنیان برگزار کرده ایم و نیاز های شیلاتی از جمله روش های جدید صیادی، تولید بچه ماهی بومی، تورصیادی و نوع جنس ادوات صید را به آنها اعلام نموده و تفاهم نامه های نیز با شرکت دانش بنیان و پارک علم و فناوری امضاء شده است.

وی با تاکید برآموزش در حوزه شیلاتی، گفت: علی رغم اینکه بودجه ترویحی و آموزشی نداشته ایم این بحث را رها نکرده و دوره ها و وبینارهای متعددی با حضور اساتید کشوری و خارجی را برگزار نموده ایم.

سهم هرمزگان در تولید ماهیان خاویاری 

سرپرست شیلات هرمزگان در ادامه بابیان اینکه 5 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان در حال فعالیت هستند، گفت:سال گذشته 23 تن تولید داشته اند،در بحث ماهیان گرم آبی نیز هزار تن تولید داشته ایم.

وی درادامه از 74 تعاونی و یک اتحادیه در سطح استان خبرداد، گفت: در سال های اخیر در راستای تقویت تعاونی ها مدیریت 15 بندر از جمله بندر صیادی بندرعباس، درگهان، باسیدو، حسینه، بستانه، کنگ، چیرویه و ... را به آنها واگذار کرده ایم و نظارت آنها بر عهده شیلات استان است.

نوسازی و بهسازی شناورهای یگان حفاظت نیازمند اعتبار است

سرپرست شیلات هرمزگان در ادامه با اشاره به کمبود نیرو در یگان حفاظت استان، گفت: 4 یگان حفاظت شیلات تنها با 20 نیرو در 2 هزار کیلومتر نوار ساحلی فعالیت می کنند بنابراین اقدامات کنترلی بسیار سخت و نیازمند جذب نیرو است، همچنین شناورهای این یگان نیاز به نوسازی و بهسازی دارندعلاوه برآن نیزباید اعتبارات لازم این بخش نیز افزایش یابد.





خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: