اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۳۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - 04 March 2023
وزیر نیرو در جمع خبرنگاران عنوان کرد:
وزیر نیرو با بیان اینکه مصرف انرژی در کولرهای آبی دو برابر شرایط استاندارد است، گفت: امروز در کشور۳۰ هزار مگاوات از ۷۰ هزار مگاوات حداکثر تقاضای مصرف در تابستان، مربوط به مصارف سرمایشی بوده که با استفاده از کولرهای استاندارد به طور متوسط ۵۰ درصد مصرف انرژی کاهش می‌یابد.
کاهش 50 درصدی مصرف انرژی در کولرهای آبی استانداردخبرنگار-پروین مرادی
به گزارش عصرپرس، "علی‌اکبر محرابیان" در آیین رونمایی از «استاندارد جدید برچسب انرژی کولرهای آبی» در جمع خبرنگاران گفت: برای رفع ناترازی برق در کشور، برنامه‌های متنوعی تا به امروز اجرایی شده است؛ یکی از اقدامات وزارت نیرو موضوع بهینه‌سازی و مدیریت مصرف سوخت است.

وزیر نیرو افزود: در موضوع مدیریت مصرف و بهینه‌سازی طبیعتا در بخش تقاضا و مصرف‌کنندگان از تجهیزات و دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که بسیاری از این تجهیزات به لحاظ استاندارد و مصرف انرژی در شرایط نامطلوبی قرار داشته و راندمان بسیار پایینی در مصرف برق دارند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی طی یک برنامه و اقدام مشترک با سازمان ملی استاندارد، بازنگری این استانداردها در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس درخصوص وضع استانداردهای جدید، اجرا و نظارت بر روند پیشبرد این مهم اقدام شد.

محرابیان یادآور شد: امروز در کشور۳۰ هزار مگاوات از ۷۰ هزار مگاوات حداکثر تقاضای مصرف در تابستان، مربوط به مصارف سرمایشی بوده که عمدتا مربوط به مصارف کولرهای آبی‌، کولرهای گازی و چیلرهاست.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی کشور از ناحیه مصارف مربوط به کولرهای آبی دو برابر شرایط استاندارد است، تصریح کرد: ما می‌توانیم با مصرف ۱۵ هزارمگاوات مصرف برق به جای ۳۰ هزار مگاوات، همین میزان سرمایش را برای خانواده‌ها، مراکز تجاری‌، مراکز اداری، عمومی و غیره تامین کنیم که این امر به شرط بهره‌مندی از دستگاه‌ها و تجهیزات استاندارد محقق می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به نمایش و عرضه محصولات کارخانجات تولیدکننده کولر و موتور در حاشیه مراسم رونمایی از استاندارد جدید کولرهای آبی با مشارکت گسترده شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، اظهار کرد: با بهره‌مندی از این امکان و استفاده از این کولرها به طور متوسط ۵۰ درصد مصرف انرژی کاهش می‌یابد.

محرابیان ضمن قدردانی از وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد به منظور تحقق این مهم گفت: تلاش شد با وضع استانداردها، تغییر روند تولید و بازنگری در فرآیندهای تولید، شاهد راه‌اندازی خط تولید این دست از محصولات باشیم. امروز با بهره‌مندی از این سند استاندارد، شاهد تولید کولرهایی هستیم که مصرف انرژی آن‌ها به میزان چمشگیری کاهش یافته است.

به گفته وی، موتورهای BLDC قادر خواهد بود مصرف برق را تا ۵۰ درصد کاهش دهد که در نوع خود اقدام بسیار ارزشمندی بوده و مقدمه‌ای بر ادامه اجرای برنامه‌های بهینه‌سازی خواهد بود.

وزیر نیرو یادآور شد: در خصوص کولرهای گازی نیز در کشور با موضوع بالا بودن مصرف انرژی روبرو هستیم؛ امروز در کشور تعداد قابل توجهی کولر گازی با راندمان بسیار ضعیف وجود دارد که مصرف برق این کولرها سه برابر شرایط استاندارد است.

وی اظهار امیدواری کرد با استفاده از این ظرفیت قانونی و فعالیت تولیدکنندگان‌، تامین‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان با مصرف برق کمتر، به شکل مطلوب‌تری پاسخگوی نیاز هموطنان باشیم.

پیشتازی وزارت نیرو برای جبران ناترازی موجود در صنعت برق

همچنین "مهدی اسلام پناه" در جمع خبرنگاران با اشاره به تدوین استاندارد ملی در حوزه انرژی گفت: وزارت نیرو و وزارت صمت پیشتاز حرکت در این مسیر شدند و این مهم می‌تواند ناترازی موجود در صنعت برق را در آینده نزدیک در حوزه مصرف جبران کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر ضرورت تکمیل این زنجیره، افزود: امید است در سایر حوزه‌ها استانداردهای جدیدی با تعامل و همکاری دستگاه‌های مربوطه ایجاد و به‌روزرسانی شود.

وی خاطرنشان کرد: باید قدر و ارزش انرژی به عنوان ثروت ملی را دانسته و از آن صیانت شود؛ در این باره امید است دیگر دستگاه‌های اجرایی از پیشتازی وزارت نیرو الگوگیری کنند.

استاندارد ملی برچسب انرژی کولرهای آبی رونمایی شد

همچنین در حاشه این مراسم، آیین رونمایی از «استاندارد جدید برچسب انرژی کولرهای آبی» امروز شنبه با حضور "علی اکبر محرابیان" وزیر نیرو، "مهدی اسلام پناه" رئیس سازمان ملی استاندارد، "محمود کمانی" معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا، معاونان و مدیران مربوطه در وزارت نیرو، وزارت صمت، شرکت‌های توزیع نیروی برق و همچنین تولیدکنندگان کولرهای آبی و موتورهای پربازده برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم ضمن اعلام رسمی توقف تولید الکتروموتورهای پرمصرف کولرهای آبی، تولید کورهای آبی صرفا با موتورBLDC  از ابتدای سال 1403 الزامی شد.

در راستای اهداف کلان وزارت نیرو در تحقیق امر بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌وری انرژی برق، برنامه «بازنگری و ارتقای استانداردهای مصرف انرژی در تجهیزات برقی و فرآیندهای انرژی بر» در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفت و انتظار می‌رود با اجرای کامل این برنامه، امکان دستیابی به هدف «کاهش 3000 مگاوات توان برق مصرفی کشور» طی چهارسال آتی میسر شود.

در برچسب جدید استاندارد کولرهای آبی که بعد از ۱۳ سال بازنگری شده، رتبه‌های «E،‌F ،‌G » از برچسب انرژی حذف و سه رتبهA+++،‌A++ ،A به بالای رده‌های برچسب انرژی اضافه شده است.

با توجه به اینکه طبق گزارش‌های سازمان ملی استاندارد، حدود ۷۰ درصد نمونه‌های آزمون کولر آبی موجود در رده‌های G، E، F برچسب انرژی جای می‌گرفتند، با اصلاحیه جدید این استاندارد، این کولرهای پرمصرف امکان تولید نداشته و باید با بهینه‌سازی مصرف برق و استفاده از الکتروموتورهای با راندمان بالاتر، حداقل حائز رتبه D  برچسب انرژی شوند تا اجازه تولید پیدا کنند.

در ادامه با حضور مسئولان حاضر ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران تصویب و اجرای استاندارد جدید مصرف انرژی کولر آبی و فعالان صنعتی این عرصه، سه آزمایشگاه انرژی کولرهای آبی بر اساس روش آزمون جدید و چهار خط تولیدی کولرهای آبی فوق کم مصرف با موتورهای پربازده برای اولین بار در کشور به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد.

همچنین با هدف ایجاد زمینه مذاکرات تجاری و توسعه استفاده از موتورهای پربازده در کولرهای آبی، شرکت‌های دانش‌بنیان، الکتروموتورهای پربازده PMSM  و BLDC  تولیدی خود را در نمایشگاهی به همین منظور عرضه کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: