اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۳۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - 09 February 2023
در سفر وزیر نیرو به کرمان؛
پروژه تامین اضطراری آب شرب به کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب خلیج فارس به میزان 30 میلیون متر‌مکعب در سال و با ظرفیت انتقال 1000 لیتر بر ثانیه با حضور "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو رسما آغاز شد.
عملیات اجرایی پروژه تامین آب شرب کرمان و رفسنجان از خلیج فارس کلید خوردبه گزارش عصرپرس از وزارت نیرو‌، همزمان با ایام الله دهه فجر در سفر وزیر نیرو به استان کرمان، طرح  تامین اضطراری آب شرب شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب خلیج فارس کشور آغاز شد.

بهره‌برداری از آب دریا برای اطمینان بخشی به تامین آب پایدار کشور است

علی‌اکبر محرابیان در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه اضطراری انتقال آب آشامیدنی به شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه‌ انتقال آب خلیج فارس که همزمان با ایام دهه فجر صورت گرفت، تامین آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی را از اولویت‌های اصلی وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: با توجه به با تقاضایی که به صورت صعودی در این بخش وجود دارد، مسئولیت سنگینی بر عهده وزارت نیرو است و باید این مسئولیت را برای همه مردم ایران اجابت کرده و به ثمر برسانیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: وزارت نیرو دو وظیفه مهم به صورت کلان برای تامین آب دارد، مدیریت منابع موجود و همچنین تأمین آب از منابع جدید و طرح‌های توسعه منابع. در بخش اول باید با مدیریت مصرف آب، کاهش تلفات و استفاده مناسب از آب، بخش قابل توجهی از منابع آب را برای مصارف جدید تخصیص داد. در بخش دوم وظیفه اجرای پروژه‌ها از جمله تکمیل سدها، بازچرخانی در منابع آب و تأمین منابع از روش‌های غیرمتعارف را عهده‌دار هستیم.

محرابیان یکی از روش‌های مهم غیرمتعارف تامین آب را استفاده از آب دریا عنوان و خاطرنشان کرد: در کشور ما هزاران کیلومتر ساحل وجود دارد که از این سواحل می‌توانیم بهره ببریم.

وزیر نیرو با اشاره به طرح انتقال آب خلیج فارس به صنایع یادآور شد:‌ طرحی که در بخش اول برای تأمین آب بخش صنعت اجرا شده است، خیلی مهم و راهبردی است و از همه عزیزانی که در اجرای این طرح تلاش کردند، قدردانی می‌شود. در حال حاضر باید تلاش‌کنیم خط اول با اجرای تصفیه‌خانه دومی که در کنار ساحل اجرا شده و به مرحله انتهایی نرسیده است، به ظرفیت کامل برسد.

محرابیان افزد: خوشبختانه در مسیر خط هرمزگان به استان کرمان و یزد زیرساخت‌ها برای سه خط اجرا فراهم شده است که خط اول لوله‌گذاری شده و خط دوم هم حدود یک ماه پیش با حضور رئیس جمهور کلنگ عملیات اجرایی آن زده شد. همچنین خط مجزایی برای استان اصفهان پیش‌بینی شده است که این خط در این استان برای تامین آب صنعت و صنایع بزرگ که بعضا صنایع آب‌بری هم هستند ضرورت دارد.

علی اکبر محرابیان همچنین اضافه کرد:‌ ما امروز خط انتقال آب دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان و در ادامه به استان‌های خراسان جنوبی و رضوی را داریم که این پروژه با سرعت بسیار خوبی در حال اجراست. بیش‌ از ۹ درصد پیشرفت در طول چند ماه دارد که با یاری خدا امیدواریم با سرعت بیشتری انجام و منابع لازم برای استان‌ها تامین شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در سیاست‌های اخیر پیش‌بینی شده در کنار تامین آب صنایع، آب شرب شهرها و روستاهای کنار مسیر نیز تامین شود، تصریح کرد: در این راستا از مسیر خط اول برای تامین آب یزد استفاده شده است که به مرحله عملیاتی رسید و در سفر رئیس جمهور بهره‌برداری از آن خط انجام گرفت.

وی با اشاره به اهمیت تامین آب از منابع غیر‌متعارف، اظهار داشت: مهمترین ویژگی تامین آب از منابع غیرمتعارف استمرار آن است،این منابع مشمول خشکسالی و افت سفره نمی‌شوند و یک آب مطمئن حداقلی را تامین می‌کنند که در کنار دیگر منابع آب متعارف، می‌توانند باعث استمرار و اطمینان بخشی به تامین آب باشد.

به گزارش عصرپرس، هدف از اجرای این طرح بزرگ، انتقال تامین اضطراری آب شرب به کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب به صنایع جنوب شرق کشور به میزان 30 میلیون متر مکعب در سال است.

طول خط انتقال این پروژه 145 کیلومتر را شامل می‌شود که تاکنون 37 کیلومتر مقدماتی آن اجرایی شده است.

این گزارش حاکی است، تاکنون 100‌میلیارد تومان اعتبار قطعی به پروژه تامین آب شهرهای کرمان و رفسنجان در شرایط اضطراری تخصیص داده شده است که 200 میلیارد تومان دیگر نیز در آستانه تامین اعتبار است.

ظرفیت انتقال آب خط یک هزار لیتر بر ثانیه و طول خط اصلی 145 کیلومتر است و 2 باب مخزن 5000 متر مکعبی، یک مخزن به ظرفیت 30 هزار متر مکعب و 2 واحد ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 1000 لیتر بر ثانیه در طول مسیر نصب و اجرا می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: