اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۳۲۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۰ دی ۱۴۰۱ - 31 December 2022
مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب آبفای کشور در نشست تخصصی:
مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب شرکت مهندسی آبفای کشور در نشست تخصصی «تصفیه فاضلاب و بازچرخانی پساب» که در حاشیه نمایشگاه «صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب» برگزار شد، به بررسی شرایط تاسیسات فاضلاب کشور پرداخت.
53 درصد از جمعیت شهری کشور تحت پوشش تاسیسات فاضلاب قرار دارندبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، بهنام وکیلی در این نشست که برای بررسی چالش‌ها و راهکارهای مرتبط با تصفیه فاضلاب و بازچرخانی پساب در شهرسازی، صنعت و کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۵۳ درصد از جمعیت شهری کشور یعنی بیش از ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش تاسیسات فاضلاب هستند.

وی طول شبکه‌های جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب در مدار بهره‌برداری کشور را ۷۲ هزار کیلومتر و تعداد انشعاب‌های فاضلاب را که در حال حاضر مورد بهره‌برداری قرار دارند، ۸ میلیون و ۵۶۵ هزار عنوان کرد.

مدیر شرکت مهندسی آبفای کشور با اشاره به اینکه در ابتدای تاسیس شرکت‌های آب و فاضلاب در سال ۱۳۶۸ تنها ۱۵ تصفیه خانه فاضلاب در کشور وجود داشته است، افزود: در حال حاضر ۲۵۲ تصفیه‌خانه فاضلاب فعال مربوط به 347 شهر وجود دارد؛ ظرفیت در دست بهره‌بردای این تصفیه‌خانه‌ها 5 میلیون و 706 هزار متر مکعب در روز است که پساب سالیانه آن حدود یک میلیارد و 494 میلیون متر مکعب می‌شود.

وکیلی خاطرنشان کرد: درصد برخورداری شهرها و استان‌های ما از تاسیسات فاضلاب متفاوت است؛ بیشترین درصد برخورداری از این تاسیسات را به ترتیب استان کردستان، شهر مشهد، استان همدان و شهر شیراز دارند و کمترین میزان برخورداری در این زمینه هم مرتبط به استان کرمان، شهر کاشان و استان فارس است.

وی مجموعه کارهایی که شرکت‌های آبفا در راستای نگه‌داری و بهره‌برداری اصولی تاسیسات فاضلاب انجام می‌دهند را چنین برشمرد: شست‌و‌شو و ویدئومتری شبکه فاضلاب، بازسازی و نوسازی تاسیسات، حذف ریشه‌های گیاهان، جلوگیری از ورود نشتاب از طریق اتصالات، ترمیم ترک‌ها، شکستگی‌ها و اصلاح انشعابات و اتصالات است

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب آبفای کشور اضافه کرد: در زمینه استفاده مجدد از پساب سهم بخش کشاورزی 47.98 درصد، صنعت 4.69 درصد، تغذیه آبخوان 0.69 درصد، تخلیه آب‌های سطحی 42.28 درصد و آبیاری فضای سبز 4.26 درصد است.
نام:
ایمیل:
* نظر: