اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - 20 December 2022
قالیباف در گفتگوی زنده تلویزیونی:
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بستر فنی انتخاب مردم بین سبد کالا و یارانه نقدی را فراهم کرده است، گفت: باید قدرت خرید مردم حفظ شود، تثبیت قیمت اشتباه است.
دولت بستر فنی انتخاب بین سبد کالا و یارانه نقدی را فراهم کردبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، محمدباقر قالیباف در گفت و گوی زنده تلویزیونی که شامگاه دوشنبه (۲۸ آذر ماه) پخش شد، به ارایه گزارشی از عملکرد مجلس یازدهم در ۳۰ ماه گذشته و مهم‌ترین مسائل کشور پرداخت.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات مجلس در تحول قوانین اقتصادی گفت: رویکرد ما در مجلس یازدهم رسیدگی به دغدغه های اقتصادی و فرهنگی بود، یکی از موضوعات مالیات و عدالت مالیاتی بود و در این رابطه مالیات بر عایدی سرمایه برای جلوگیری از سفته بازی و سوداگری همین روزها در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی دولت افزایش یافته است، اظهار داشت: تعداد مودیان از ۴ تا ۵ میلیون نفر به ۷ تا۸ میلیون افزایش یافته است و با سامانه محور شدن اخذ مالیات، معافیت های مالیاتی برای مودیان خرد در نظر گرفته می شود به طوری که چند میلیون نفر مشمول معافیت مالیاتی شدند و در مقابل نیز چند صد هزار نفر که درآمد بالایی داشتند، مشمول مالیات شدند.

قالیباف ادامه داد: یکی از وعده های مجلس، تهیه قانونی درباره مالیات بر خانه های خالی بود بخشی از این قانون اجرا شده است.

دولت بستر فنی انتخاب مردم بین سبد کالا و یارانه نقدی را فراهم کرده است

وی در پاسخ به سوالی در مورد کمک به سفره مردم گفت: سیاست های جبرانی نسبت به تورم برای بالابردن قدرت خرید مردم، توانایی لازم را نداشت و لذا در مورد حذف ارز ترجیحی مجلس برای جبران سبد کالا را در نظر گرفت تا حوزه معیشت مردم آسیب نبیند.

قالیباف با یادآوری اینکه در مجلس تصویب شده بود که قیمت کالاهای اساسی از شهریور سال ۱۴۰۰ بالاتر نرود، اظهار داشت: در اجرای قانون نقص وجود دارد و دولت در حال تلاش است تا به مردم سبد کالا بدهد و مردم بین سبد کالا و یارانه نقدی انتخاب کنند.

قالیباف در مورد حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۲ گفت: در اجرای قانون مربوط به حذف ارز ترجیحی اشکالاتی وجود داشت، باید با سبد کالا معیشت مردم مورد حمایت قرار می گرفت اما در بخش یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی که به همه نهاده ها می دادیم، ریخت و ریز زیادی انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی ناقص انجام شده است و باید تکمیل شود، تصریح کرد: دولت بستر فنی انتخاب مردم بین سبد کالا و یارانه نقدی را فراهم کرده است باید قدرت خرید مردم حفظ شود ، تثبیت قیمت اشتباه است.

وی در خصوص نظارت مجلس بر مصوبه رایگان شدن قبوض مختلف برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد نیز اظهار داشت: اکنون مشترکانی که مصرف آنها در حد استاندارد یا کمتر از آن بوده قبوضشان رایگان است و مشکلی در این حوزه نداریم.

قالیباف در خصوص اقدامات دولت و مجلس در حوزه سلامت گفت: در حوزه سلامت کار بزرگی انجام و سه دهک ضعیف جامعه بدون اخذ وجه با مبلغی که در مجلس تصویب شد، بیمه شدند به طوری که حدود ۶ میلیون نفر در ظرف سه ماه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر رفع موانع تولید و تسهیلگری در حوزه اقتصاد تاکید کرد و افزود: برای نمونه در حوزه آرد و نان، حداکثر مصرف آرد مورد نیاز کشور ۹ میلیون تن برآورد می شود ولی امروز مصرف ما بیش از ۱۴ میلیون تن است یعنی ۴ میلیون تن هزینه های برای تامین آرد می دهیم که مردم منفعت آن را نمی برند.

وی در خصوص اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: با تصویب این قانون جلوی امضاهای طلایی و سوء استفاده‌هایی که در حوزه‌های مختلف اعم از نانوایی‌ها و آرد آزاد و دارو و سرمایه‌گذاری اشتغال گرفته شده است. مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که همه مجوزها برای حوزه اشتغال یا تأیید محور باشند یا ثبت محور و مردم برای مجوزهای ثبت محور سه روزه و برای مجوزهای تأیید محور حداکثر سه ماهه نتیجه‌ی درخواست مجوز خود را دریافت کند.

قالیباف در مورد تامین مالی پروژه‌های بزرگ از طریق بورس، گفت: در حوزه سرمایه گذاری انواع سرمایه گذاری وجود دارد؛ از جمله سرمایه گذاری خارجی بازار سرمایه و بانکها که رویکرد صحیحی است؛ بانک‌ها باید در تامین نقدینگی در گردش صنایع کمک حال باشند اما به خاطر تحریم‌ها در حوزه سرمایه گذاری خارجی نمی‌توانیم سهمی را که باید را جذب کنیم قاعدتاً باید بر بازار سرمایه و بانکها تکیه داشته باشیم، بخشی از سرمایه شرکتهای دولتی که عمدتا در بورس هستند، برای پروژه‌های مهم در حوزه‌های زیرساخت و جاده‌ای و ریلی و پتروشیمی سرمایه‌گذاری می‌شود.

رئیس مجلس با یادآوری اینکه بخشی از سرمایه شرکت های دولتی برای اجرای پروژه های مهم سرمایه گذاری می شود، افزود: در بحث موضوع حکمرانی آب، سرمایه گذاری برای انتقال آب و حوزه ریلی و جاده ‌ای از طریق شرکت های دولتی بورسی انجام می شود.

نباید دولت را مسئول ساخت مسکن بدانیم

قالیباف در پاسخ به سوالی در مورد قابلیت اجرای قانون جهش تولید مسکن گفت: قانون جهش تولید قابلیت اجرا دارد، در طرح جامع مسکن، مشخص شده است که کشور به چه میزان مسکن نیاز دارد، در دهه نود در ساخت مسکن عقب ماندگی ایجاد شد، بخشی از مسکنی که ساخته شده بود، از سوی بانک های خصوصی احتکار شد و از این ظرفیت استفاده نمی شد، یکی از علل بستن مالیات بر خانه های خالی همین بود.

رییس مجلس با بیان اینکه معضل مسکن امروز شدیدتر از معضل معیشت شده است و باید مسکن تولید شود، اظهار داشت: ما دولت را مسئول ساخت مسکن نمی کنیم بلکه طبق قانون جهش تولید، دولت تولی‌گری تولید مسکن را انجام می دهد و دولت تصدی گر ساخت مسکن نیست.

وی افزود: ما نباید دولت را مسئول ساخت مسکن بکنیم بلکه مردم باید این کار را انجام دهند و دولت باید امور مردم را تسهیل کند.

وی ادامه داد: بین ۴۰ تا ۵۵ درصد هزینه تولید مسکن، زمین است در این قانون دولت مکلف شده که زمین را در اختیار مردم بگذارد که ۲۰ درصد قیمت منطقه‌ای و یا یک درصد قیمت کارشناسی باشد. همه دستگاه ها باید ظرف ۳ ماه املاک خود را در سامانه املاک ثبت کنند. همه بانک ها باید ۲۰ درصد تسهیلات خود را به مسکن اختصاص دهند. بنده معتقدم قانون جهش تولید مسکن فرصت ها زیادی ایجاد کرده است.

قالیباف ادامه داد: طبق طرح جامع مسکن ۴ میلیون مسکن باید در ۴ سال ساخته شود تا عقب ماندگی یک دهه قبل جبران شود حالا شاید سالی یک میلیون نباشد اما در پایان ۵ سال، ۴ میلیون مسکن ساخته می شود، قانون جهش تولید مسکن قابل اجرا است.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در همه دنیا مالیات بر مسکن های خالی، قانون اجاره، تعادل بین تولید و عرضه مسکن برای پاسخگویی به تقاضا و مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد، اجرای این راهبرد های کوتاه مدت و بلند مدت می تواند بازار مسکن را متعادل کند.

وی با تاکید بر اینکه مولدسازی دارایی های غیر مولد از پروژه های نیمه تمام گرفته تا دارایی های در کنار افتاده دنبال می شود، اظهار داشت: دولت مکلف است ۵۰ درصد منابع حاصله از واگذاری دارایی ها را به خزانه واریز کند و ۵۰ درصد آن طبق برنامه در استان یا وزارتخانه مربوطه هزینه کند.

قالیباف ادامه داد: در قانون بیان شده که اگر این اموال متعلق به حوزه مسکن باشد، اولویت با مسکن است و طبق شنیده ها حدود ۱۸ هزار هزار میلیارد تومان میزان دارایی های دولت در این بخش است.

وی در مورد طرح شفافیت قوای سه گانه گفت: طرح شفافیت در مجلس تصویب شد در شورای نگهبان تایید شد فقط دو مورد به مجمع تشخیص ارجاع شده است و منتظریم تا نظر مجمع اعلام شود.

احتمال دارد، بودجه دو دوازدهم تصویب شود

رئیس مجلس در مورد بررسی لوایح برنامه و بودجه نیز گفت: در ماده ۱۸۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس، در ۱۵ خرداد ماه سال پایانی برنامه توسعه دولت باید برنامه پنج ساله بعدی را به مجلس ارایه دهد؛ماده ۱۸۲ هم دولت را مکلف می کند بودجه سالانه را ۱۵ آذر هرسال بر اساس برنامه پنج ساله به مجلس ارائه و بودجه شرکت ها هم باید یک ماه زودتر یعنی ۱۵ آبان به مجلس ارائه کند.

قالیباف با بیان اینکه تکالیف قانونی دولت و مجلس در این زمینه مشخص است، اظهار داشت: از آنجا که برنامه ششم یکسال تمدید و سیاست ها کلان مقداری با تاخیر ابلاغ شد، دولت نتوانست برنامه هفتم را تا پایان خرداد به مجلس ارائه کند و به همین دلیل اکنون بررسی بودجه و برنامه با یکدیگر هم زمان شده است.

وی با تاکید بر همکاری دولت و مجلس در بررسی این دو لایحه، افزود: دولت اکنون هم بودجه و هم برنامه را پیش می برد و به نظر می رسد باید مجلس نیز این دو را با هم پیگیری کند به طوری که ابتدا برنامه هفتم را بررسی کند و اگر نتوانیم بودجه سال آینده را تا آخر اسفند امسال به سرانجام برسانیم، ممکن برای بودجه به صورت دو دوازدهم بسته شود اما همه تلاش دولت و مجلس این است این اتفاق نیفتد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که در برنامه هفتم، برنامه‌های غلط گذشته تکرار نشود و با مسئله محوری برنامه هفتم تنظیم شود.

درآمد ارزی غیر نفتی کشور از درآمدهای نفتی پیشی گرفته است

رئیس مجلس ادامه داد: برای قطع وابستگی بودجه به نفت باید دید که درآمدهای دولت از مالیات، گمرک و مولد سازی دارایی ها چقدر افزایش یافته است؛ در این بخش‌ها درآمد دولت ۳ برابر افزایش یافته اما هزینه ها نیز افزایش داشته است.

قالیباف این را هم گفت که نفت را به خاطر تحریم ها با محدودیت می فروشیم البته الان فروش نفت بهتر از قبل است. مهم این است که درآمد های نفتی تبدیل به هزینه های جاری نشود باید با درآمد های جاری، هزینه های جاری را پرداخت کرد.

رییس مجلس همچنین گفت: در تجارت با کشورهای همسایه شاهد رشد خوبی هستیم؛ ایران در حال عضویت کامل در اوراسیا و شانگهای است و برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین موجب توسعه تجارت خارجی ایران شده به طوری که درآمد ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی کشور از درآمدهای نفتی پیشی گرفته است.

حکمرانی نو یعنی تغییر جدی در شیوه اداره کشور

وی با بیان اینکه در برخی حرفها، دروغ پردازی ها و دخل و تصرف هایی در رابطه با مجلس بیان می شود، اظهار داشت: مجلس بیمارستان خاص ندارد، آقای پزشکیان هم چنین حرفی نزده است، اگر چنین بیمارستانی وجود دارد آدرس بدهید مجلس هم با بیمه تکمیلی کار می کند.

قالیباف با اشاره به امپراتوری دروغ پردازی غرب گفت: اخیرا بیانیه ۲۷۰ نفری از سوی رسانه های بیگانه منتشر شده که برخی افراد که ادعا شده است که این بیانیه را امضا کردند، نماینده نیستند، گفتند که مجلس رای داد که ۱۵ نفر از معترضین اعدام شوند ، اصلا چنین ساز و کار قانونی وجود ندارد، این بیانیه بحث تفکیک معترضین از اغتشاش گران بوده است. هیچ کجای این بیانیه حرف از اعدام نیست.

وی در مورد حکمرانی نو گفت: در روند اداره کشور اشتباهات و کم کاری هایی وجود دارد، نیاز داریم که نوع نگاهمان را به برخی موضوعات تغییر دهیم، حکمرانی نو یعنی تغییر جدی در شیوه اداره کشور.

قالیباف تاکید کرد: قانون ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کردیم و جلوی رانت را گرفتیم و این قانون در حال اجراست.

بررسی وضعیت بازار ارز با حضور رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در مجلس

وی با انتقاد از ارز چند نرخی در اقتصاد ایران گفت: ما در حوزه ارز باید از رفتارهای ناموفق گذشته عبور کرده و نباید بر قیمت اسمی ارز اصرار کنیم زیرا در قانون هم گفته شده سامانه‌ای باید در نرخ مشخصی که دو درصد زیر قیمت بازار است، برای عرضه ارز راه‌اندازی شود.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید سبد ارزی کشور را متنوع کنیم، افزود: باید بر اساس نوع ارز خود، محل تامین برخی از کالاهای اساسی‌ مورد نیاز را تعیین کرده و برای کنترل نرخ ارز باید در حکمرانی‌مان در ریال و نقدینگی تجدیدنظر کنیم.

قالیباف اعلام کرد: رییس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی هفته آینده برای ارائه توضیحات در مورد بازار ارز به مجلس می‌آیند..

۸۱ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهایی است که باید اسقاط شوند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد اجرای قانون هوای پاک گفت: به خاطر مسئولیتی که داشتم این موضوع را خوب می شناسم، باید دید آلودگی کجاست، در شهرداری تهران گفتم که ۸۱ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهایی است که باید اسقاط شوند اما مسئول این کار مشخص نیست.

قالیباف افزود: در تهران ۲۰۰ کیلومتر مترو داریم و باید در هر دو دقیقه یک قطار حرکت کند که در این صورت ۸ تا ۹ میلیون نفر در روز از طریق مترو جا به جا می شوند اما امروز حدود ۲ تا ۳ میلیون نفر از طریق مترو جابه جا می شوند چون واگن نداریم.
نام:
ایمیل:
* نظر: