اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۳۲۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - 15 December 2022
به منظور ارزیابی روند پیشرفت طرح تامین و انتقال آب؛
وزیر نیرو در ادامه سفر به استان خراسان جنوبی، ضمن بازدید از فرایند اجرای طرح "تغذیه مصنوعی گزیک" شهرستان درمیان با آورد سالیانه ۳.۶ میلیون مترمکعب، روند پیشرفت این طرح را ارزیابی کرد.
وزیر نیرو از طرح به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، در ادامه پیشبرد و پیشرفت پروژه‌های تغذیه مصنوعی در نواحی مرزی استان خراسان جنوبی، فرآیند اجرای طرح "تغذیه مصنوعی گزیک" شهرستان درمیان در حال پیشرفت و انجام است، به همین منظور "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو امروز از نزدیک مراحل پیشرفت این طرح را ارزیابی کرد.

این طرح با اهدافی چون حفاظت خاک، جلوگیری از فرسایش و انتقال رسوب، جلوگیری از سیلاب و زیان‌های آن، تغذیه سفره آب زیرزمینی و جبران بخشی از افت سالانه سطح آبخوان اجرایی شده و در حال پیشرفت است.

طرح "تغدیه مصنوعی گزیک" شهرستان درمیان شامل دو خاکریز با ارتفاع ۱۲ و ۶.۵ متر بوده و ظرفیت ذخیره‌سازی یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب از سیلاب رودخانه را دارد.

ارتباط دو مخزن از طریق لوله‌های تخلیه کننده تحتانی به قطر ۵۰۰ میلی‌متر و سرریزهای کنگره‌ای به عرض ۳۰ و ۱۵ متر و دیواره‌های حائل جانبی صورت گرفته که ظرفیت عبور دبی سیلاب ۵۰۰ ساله طرح معادل ۱۳۵ و ۲۰ مترمکعب بر ثانیه را دارد.

این طرح در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر بیرجند و در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر اسدیه بر روی رودخانه گزیک با مساحت حوضه آبریز ۶۴۸.۷ کیلومتر مربع و آورد سالیانه ۳.۶ میلیون مترمکعب واقع شده است.

عملیات اجرایی طرح تامین و انتقال آب از سال ۱۳۹۰ آغاز و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته احداث آن تا سال ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد.

مجموع اعتبار این طرح بر اساس موافقتنامه ۴۵ هزار میلیون ریال پیش‌بینی شده بود و اعتبار هزینه شده تا پایان سال گذشته ۶۸۸۰ میلیون ریال را شامل می‌شود.

بر اساس این خبر، اعتبار مصوب طرح "تغذیه مصنوعی گزیک" شهرستان درمیان در سال جاری ۶۰۰ میلیون ریال عنوان شده است.




نام:
ایمیل:
* نظر: