اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۴ - ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - 22 November 2022
مسئول محیط‌ زیست شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه تمایلی به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها نداریم، گفت: براساس مستندات در ۱۰ سال گذشته، شاخص خارج از استاندارد در حوزه آلودگی هوا مربوط به شاخص ذرات و مربوط به آلودگی ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها نبوده است.
جعفرزاده: تمایلی به استفاده از سوخت مازوت نداریمبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، ساناز جعفرزاده، مسئول محیط زیست شرکت برق حرارتی در نشست خبری بیست و دومین دوره از نمایشگاه صنعت، اظهار داشت: با وجود تصور عموم درباره تاثیر نیروگاه‌ها بر روی آلودگی هوا باید توجه داشت که ۵ شاخص آلودگی وجود دارد که اگر یکی از این شاخص ها حد استاندارد را رعایت نکند آن روز هوای ناسالم تلقی می شود.

وی ادامه داد: براساس مستندات در ۱۰ سال گذشته، شاخصی که بالاتر از حد استاندارد بوده است، شاخص ذرات بوده است در حالی که آلودگی منتسب به مصرف مازوت در نیروگاه‌ها، انتشار ترکیبات اکسید گوگردی است.

جعفرزاده با بیان اینکه در تمام کلان شهرها درگیر بحث ذرات هستیم، بیان کرد: براساس ترازنامه انرژی کشور، در دوره گذشته حدود ۸۱ درصد ذرات معلق منتشر شده به حوزه حمل و نقل مربوط بوده است.

مسئول محیط زیست شرکت برق حرارتی افزود: از زمان تصویب قانون هوای پاک و براساس تکالیف قانونی مشخص شده درخصوص انجام فیلتراسیون توسط نیروگاه‌های حرارتی، با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد با توجه به آب بر بودن تجهیزات گوگردزدایی از دود، در ایران چنین منابع آبی وجود ندارد که تجهیزات مورد نیاز در نیروگاه ها احداث شوند.

وی اضافه کرد: با این حال در دی ماه ۱۴۰۰ فراخوان عمومی برای شناسایی سایر تکنولوژی ها برگزار و کمیته ای فراسازمانی مشتمل بر نمایندگان سازمان های محیط زیست، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت نفت، پژوهشگاه نیرو و نفت تشکیل و پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مشخص گردید گوگردزدایی از دود تبعات زیست محیطی بسیار زیادی دارد.

جعفرزاده تصریح کرد: براساس فراخوان برگزارشده و  روش هایی دریافت شده برای گوگردزدایی از دود و سوخت، با توجه به اینکه نیروگاه ها ۱۵ درصد مازوت تولیدی کشور را مصرف می کنند از منظر ارزآوری و صادرات به صلاح است که گوگردزدایی از سوخت و از مبدا(پالایشگاه) انجام شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: