اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۳۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - 07 November 2022
مدیرکل دفتر فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 724 هزار قطعه نیروگاهی به مبلغ هزار و 206 میلیارد تومان ساخت داخل شده است، گفت: در سال جاری نیز حدود 30 قرارداد ساخت داخل به مبلغ حدود 418 میلیارد تومان منعقد شده است.
انعقاد 418 میلیارد تومان قرارداد ساخت داخل قطعات نیروگاهیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، علی عیسی‌پور مدیرکل دفتر فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه حدود 20 سال است که نیروگاه‌ها توسط شرکت مپنا بومی‌سازی می‌شوند، گفت: در گذشته واحدهای v94.2 ساخت داخل شدند و اکنون به واحدهای کلاس F رسیده‌ایم که این روند همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون در ساخت نیروگاه‌های گازی و سیکل‌ترکیبی نیازی به خارج از کشور نداریم، ادامه داد: داخلی‌سازی قطعات نیروگاه‌های قدیمی که اکثرا خارجی هستند آغاز شده است و در حال حاضر 85 درصد قطعات آنها ساخت داخل است.

وی یادآور شد: تا پایان سال گذشته بیش از 724 هزار قطعه را به مبلغ حدود هزار و 206 میلیارد تومان ساخت داخل کردیم. در سال 1401 هم حدود 30 قرارداد ساخت داخل به مبلغ حدود 418 میلیارد تومان منعقد شده است.

مدیرکل دفتر فناوری و بومی سازی نیروگاهی شرکت برق حرارتی به تشریح جزییات قراردادهای منعقد شده پرداخت و گفت: در بخش ارتقای بهره‌وری در تولید برق پنج قرارداد به مبلغ 26 میلیارد و 700 میلیون و در بخش افزایش امنیت، تاب‌آوری، بومی‌سازی و خودکفایی در صنعت آب و برق 15 قرارداد به مبلغ 336 میلیارد تومان منعقد شده است.

وی افزود: امسال وزیر نیرو توسعه استفاده از هوش مصنوعی را در برنامه صنعت آب و برق قرار داده‌اند که در این حوزه هم دو قرارداد به مبلغ 700 میلیون تومان منعقد شده است. همچنین جهت کاهش تلفات سه قرارداد به مبلغ 80 میلیارد تومان و در بخش هوشمندسازی صنعت آب و برق هم پنج قرارداد به مبلغ 46 میلیارد و 700 میلیون به امضا رسیده است.

عیسی پور با اشاره به اینکه امسال مجموعا 418 میلیارد تومان قرارداد ساخت داخل منعقد شده است، ادامه داد: این مهم در کنار صرفه‌جویی ارزی، خودکفایی و کاهش وابستگی و اشتغال‌زایی، موجب توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.

عیسی‌پور با تاکید بر به روز شدن تکنولوژی‌های ساخت نیروگاه‌ها، گفت: در حال حاضر گروه مپنا بومی‌سازی نیروگاه‌های کلاس F را آغاز کرده است و زمانی که همه نیازها رفع شوند سراغ کلاس‌های بعدی خواهیم رفت.
مدیرکل دفتر فناوری و بومی سازی نیروگاهی شرکت برق حرارتی همچنین از صادرات تکنولوژی به عراق، سوریه و کشورهای همسایه خبر داد.




نام:
ایمیل:
* نظر: