اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - 18 October 2022
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی اعلام کرد:
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با تاکید بر نقش شیمی در حفظ و نگهداری نیروگاه های کشور،گفت: تا امروز بیش از ۹۰ درصد قطعات نیروگاهی را در داخل کشور تولید کرده و در ساخت توربین گازی رتبه چهارم دنیا را داریم علاوه بر آن نیز ۵۰ درصد نیروگاه های کشور ساخت داخل است اما باید گفت موفقیت های ما در ساخت بویلر چندان نبوده که با تلاش همکاران به زودی در این بخش هم اقداماتی صورت می گیرد.
تولید ۹۰ درصد قطعات نیروگاهی در داخل کشوربه  گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس،  عبدالرسول پیشاهنگ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی چهل و یکمین همایش شیمی نیروگاه های کشور که در محل نیروگاه طرشت برگزار شد، گفت: نقش نیروگاه های بخار در امنیت شبکه نقش پر رنگی است و در همین راستا نیز دیسپاچینگ های سراسر دنیا در برنامه‌های  تامین آب اول  نیروگاه های بخار بعد نیروگاه های سیکل ترکیبی و در آخر نیروگاه گاز را  قرار می دهند به همین دلیل نیروگاه بخار بسیار نقش پر رنگی در پایداری شبکه دارد . 

رتبه چهارم ایران در تولید توربین گازی در دنیا 

پیشاهنگ در ادامه با تاکید بر نقش شیمی در نیروگاه های شیمی کشور، گفت: تا امروز  بیش از ۹۰ درصد قطعات نیروگاهی را در داخل کشور تولید شده و در بخش توربین گازی رتبه چهارم دنیا و ۵۰ درصد نیروگاه های کشور ساخت داخل است اما موفقیت های در ساخت بویلر چندان نبوده که با تلاش همکاران به زودی در این بخش هم اقداماتی خوبی صورت می گیرد بنابراین حفظ و نگهداری بویلرها به عهده بخش  شیمی است. 
 
وی ادامه داد: اهمیت بخش شیمی به دلیل تغییرات اقلیم نقش ویژه ای خواهد داشت و جنگ های بعدی دنیا به خاطر آب است و ازسال ۲۰۲۵ شروع می شود و شرایط بارندگی کیفیت و ‌کمیت آب تغییر یافته و روی سیستم های ما در بخش بخار اثر گذار است.

مصرف سالانه ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب در نیروگاه ها 

پیشاهنگ با اعلام اینکه در نیروگاه های بخار سالانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب مصرف شود، گفت: که ۷۷ درصد آن در برج های خنک کننده است که حجم آب بسیاری است و از این مقدار آب ۱۰۰ میلیون در برج های خنک کننده استفاده می شود.

وی ادامه داد: در ایران ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی، ۸ درصد آب شرب و ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می شود که از این دو درصد حدود ۷ درصد صرف نیروگاه ها شده که معادل یک دهم درصد آب است، برخی فروچاله ها را به دلیل حجم مصرف آب در نیروگاه ها می بینند که این دید اشتباهی است چرا که با بررسی های صورت گرفته کمتر از یک درصد آب مصرفی در نیروگاه است  اما همیشه عمده مصرف ها رو از نیروگاه ها می بینند.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان اینکه در خیلی از نیروگاه ها از باز چرخانی آب استفاده می شود، گفت: در نیروگاه های  بخار  سراسر کشور تکلیف شده از پساب منطقه استفاده کنند و در همین راستا نیر در دو نیروگاه اصفهان و همدان این اقدام صورت گرفته است و علاوه بر آن نیز اقدامی دیگری که صورت گرفته تبدیل برج های تر را به برج های خشک است که در همدان یک برج انجام شده و دومین برج نیز درمراحل پایانی است علاوه بر آن نیز در اصفهان هم در حال انجام است. 

پیشاهنگ،  ادامه داد: در شرایط تحریم محدودیت های در بخش شیمی داریم که با همکاری دانش بنیان ها بتوانیم مواد در داخل کشور تهیه و استفاده کنیم. 

وی در ادامه با بیان اینکه از وظایف سنگین  ما  در نیروگاه ها تهیه روغن ترانسفورماتور است که باید به نحوی عمل کنیم تا از وابستگی خارج شویم، اظهار داشت:بحث خوردگی از دیگر اقداماتی است که باید دقت بیشتری را داشته باشیم و هیچ معنی ندارد که سالی ۶۰ کیلومتر لوله  در بویلر ها به دلیل  خوردگی عوض شود و این نیازمند تلاش و توجه بیشتر شما عزیزان است. 

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در ادامه به نقش دانش بنیان ها در حل مشکلات نیروگاهی اشاره کرد و گفت: با همکاری دانش بنیان ها در نگهداری توربین و بویلر ها می توانیم کاهش  هزینه ها را داشته باشیم چرا که در برخی از کشورها با حمایت شیمی ۴۰ درصد هزینه های جاری خود را کاهش داده اند.

به گزارش عصرپرس، چهل یکمین همایش شیمی نیروگاه‌های کشور روزهای ۲۶ و ۲۷ مهرماه در محل نیروگاه طرشت در حال برگزاری است. 




خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: