اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۱۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۶ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - 03 October 2022
مدیرکل دفتر راهبری و نظارت انتقال و توزیع برق وزارت نیرو:
مدیرکل دفتر راهبری و نظارت انتقال و توزیع برق وزارت نیرو با بیان اینکه حداقل 6 محصول تا پیک سال آینده برای استفاده شرکت های توزیع برق وارد بازار می شوند، گفت: نصب کنتورهای هوشمند زمان بر بوده چرا که نیازمند اعتباری بالغ بر 50 هزار میلیارد سرمایه گذاری است اما در حال حاضر با همکاری شرکت های دانش بنیان صرفا رویت پذیری و آشکار سازی بار مشترکین تا دو سال آینده اجرایی می شود.
6 محصول دانش بنیان تا پیک سال آینده وارد بازار می شوندبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، عبدالصاحب ارجمند مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو درحاشیه نخستین نمایشگاه تخصصی محصولات نوآورانه و فناورانه صنعت برق  با اشاره به اینکه هوشمندسازی شبکه برق مراحل مختلفی از رشد و توسعه در کشور را طی کرده، گفت: که استاندارد سازی، توسعه محصولات، ساخت و نصب کنتورهای هوشمند در نسل های مختلف را می توان نام برد.

وی در ادامه  بحث فنی و مالی را از مهم ترین  مشکل وزارت نیرو در اجرای  برنامه های نصب و ضریب نفوذ کنتور های هوشمند دانست و گفت: به همین دلیل وزارت نیرو نتوانست  به اهداف تعیین شده در سالیان گذشته  دستیابد اما در دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها در کشور برای حل این مشکلات اقدام نمود .

کنترل و رویت پذیری بار 700 هزار مشترک صنعتی با نصب کنتورهای هوشمند

ارجمند ادامه داد: سال گذشته قراردادی بسته شدکه برای عمده مشترکین دیماندی که صنعتی هستند کنتورهای هوشمند نصب شود که دراین خصوص  700 هزار کنتور هوشمند نصب گردید که به کمک این کنتورها در پیک سال جاری  50 درصد بار رویت و کنترل پذیر شد.

وی گفت: باید برای 38 میلیون و 600 هزار مشترک کنتور هوشمند نصب شود تا مابقی 50 درصد بار که عمده آنها مشترکان خانگی هستند رویت و کنترل پذیری صورت گیرد که در این رابطه مقرر گردیده تا محصولات دانش بینان روش های جدیدی برای رویت پذیری و مشارکت و تعامل مشترکین در حوزه مصرف برق و تعیین پرفیل بار، ای او تی و اینترنت اشیاء ایده های جدید را مطرح کرده و در 4 مرحله از آنها حمایت شود .

حضور 23 شرکت با 69 محصول در نمایشگاه هوشمند سازی صنعت برق

ارجمند در ادامه هدف از برگزاری نمایشگاه هوشمند سازی صنعت برق را معرفی ایده های نو در رخ داد فن بازار دانست و گفت: برای حضور دراین نمایشگاه بالغ بر 39 شرکت با 115 محصول اعلام آمادگی کردند که براساس شاخص ها و استاندارد های تعریف شده 23 شرکت با 69 محصول پذیرفته شده اند.

 مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو در ادامه از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه را شناسایی شرکت ها، ارزیابی انها و همچنین بررسی  مراحل مختلف از ایده تا اجرا طرح های ارائه شده دانست و گفت: این طرح ها  با حمایت های وزارت نیرو به مراحل بعدی سوق داده می شوند تا زیست بوم فناوری که در وزارت نیرو ایجاد شده کمک کند وارد مرحل بعد شده و تا تابستان سال آینده وارد بازار شوند.

6 محصول دانش بنیان تا پیک سال آینده وارد بازار می شوند

ارجمند با بیان اینکه پیش بینی می شود حداقل 6 محصول تا پیک سال آینده برای استفاده شرکت های توزیع برق وارد بازار شوند، گفت: در بحث رویت پذیری بار مشترکین 4 پارامتر مد نظر است که پایداری شبکه برق از مهم ترین آنهاست، همچنین از دیگر فواید آن می توان به لحاظ سرمایه گذاری در شبکه تولید، توزیع و انتقال برق باعث صرفه جویی شده علاوه برآن نیز مشترکین با اطلاع  از نحوی بار خود می توانند به لحاظ اقتصادی صرفه جویی کنند.

 مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو در ادامه با اشاره به اینکه باید برای مردم سودمندی هوشمند سازی کنتورها شفاف سازی شود، گفت: وقتی مشترکین و وزارت نیرو امکان رصد بار مصرفی را داشته باشند تعامل دوطرفه بیشتر شده و علاوه برآن نیز امکان سوء استفاده کمتر و مدیریت قیمت مصرف در ساعت مختلف روز توسط مشترک امکان پذیر خواهد شد.

نصب کنتورهای هوشمند نیازمند 50 هزار میلیارد سرمایه گذاری است 

ارجمند با تاکید براینکه نصب کنتورهای هوشمند زمان بر بوده چرا که نیازمند اعتباری بالغ بر 50 هزار میلیارد سرمایه گذاری است، گفت: در حال حاضر با همکاری شرکت های دانش بنیان صرفا رویت پذیری و آشکار سازی بار مشترکین تا دو سال آینده اجرایی می شود.

مدیرکل دفتر راهبری و نظارت انتقال و توزیع برق وزارت نیرو ادامه داد: ما از لحاظ دانشی، تدوین استانداردها و ظرفیت تولید کنتورهای هوشمند در سطح کشورهای مطرح دنیا هستیم و در حال حاضر نیز شرکتهای کنتور ساز ظرفیت تولید سالانه چندین میلیون کنتور هوشمند با قابلیت صادرات به کشورهای اروپایی را دارا است اما و مشکل اصلی ما مالی و ارزی بوده که این بخش را با کندی مواجه کرده اما از نظر فنی چیزی از دنیا کم نداریم.
 



خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: