اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۳۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - 02 October 2022
سخنگوی صنعت آب:
سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه بارش‌های سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ کاهشی ۱۸ درصدی نسبت به سال‌های نرمال داشته اما باحداقل تنش، سال آبی را پشت سر گذاشتیم، گفت: شرایط بارشی کشور در پاییز امسال نیز مانند تابستان است که نیازمند همراهی مردم و رعایت الگوی مصرف است.
حداقل تنش در سال آبی که گذشت
خبرنگار: پروین مرادی
به گزارش خبرنگارسرویس اقتصادی عصرپرس، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری با اشاره به اینکه در دو سال اخیر شرایط کم‌آبی در کشور حاکم بوده و رتبه‌های کم‌بارشی قابل‌توجه بوده، گفت:  سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ کم‌آب‌ترین سال نیم‌قرن اخیر بود و سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در بین ۵۳ سال اخیر، رتبه ۴۴ را از نظر میزان بارش‌ها داشت و جزو ۲۰ درصد سال‌های کم‌آب نیم‌قرن اخیر کشور بود.

تنها سه استان کشور بارشی بیشتر از نرمال داشته است

سخنگوی صنعت آب درباره پراکندگی نامتوازن بارش‌ها در کشور نیز گفت:  استان‌های ایلام، کرمانشاه، سمنان، همدان، زنجان و خوزستان، استان‌هایی هستند که بالای ۳۰ درصد کاهش بارش نسبت به سال‌های نرمال، در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ داشتند و تنها ۳ استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بودند که بارش‌هایی بیشتر از سال‌های نرمال داشتند و در بقیه استان‌ها، بارش‌هایی کمتر از سال‌های نرمال به ثبت رسید.

قاسم‌زاده در ادامه با بیان اینکه در فصلی که کشاورزی فعال است، امید داریم که بارندگی‌ها بخشی از نیاز آبی را تأمین کند،ادامه داد: در بهار امسال ۵۰ درصد بارش‌ها نسبت به سال‌های نرمال کمتر بود و این کاهش بارش‌ها، ذخایر سدها را نیز تحت‌تأثیر قرارداد.

وی گفت: در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ میزان آب ورودی به مخازن سدها ۳۰.۷ میلیارد مترمکعب بود که این مقدار، نسبت به میزان ورودی آب به سدها در سال‌های نرمال، بیش از ۳۰ درصد کاهش داشت.

ذخیره ۱۹ میلیارد مترمکعبی آب در مخازن سدها

سخنگوی صنعت آب گفت: در پایان شهریورماه و شروع سال آبی جدید، میزان پرشدگی مخازن سدها ۳۹ درصد بوده و هم‌اکنون حدود ۱۹ میلیارد مترمکعب آب در مخازن سدها ذخیره شده است.
قاسم‌زاده با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی در خصوص پاییز کم‌بارش و خشک، افزود: پاییز مناسبی را از نظر بارش‌ها در پیش نداریم و باید برای همه مصارف آب، برنامه‌ریزی داشته باشیم و از مردم درخواست داریم تا نسبت به رعایت الگو مصرف آب، توجه لازم را داشته باشند.

حداقل تنش در سال آبی که گذشت

وی افزود: بارش‌های سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ کاهشی ۱۸ درصدی نسبت به سال‌های نرمال داشته، بااین‌وجود، با حداقل تنش، سال آبی را پشت سر گذاشتیم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه شرایط بارشی کشور در پاییز امسال نیز مانند تابستان است که نیازمند همراهی مردم در راستای رعایت الگوی مصرف است، گفت: پاییز امسال در کلان‌شهر تهران با وجود کاهش دما و خنک شدن هوا میزان مصرف آب همچنان بالا است؛ لذا ضروری است مردم همچنان نسبت به رعایت الگوی مصرف همکاری داشته باشند.

تأمین آب موردنیاز بخش کشاورزی 

سخنگوی صنعت آب در ادامه با بیان اینکه امسال با وجود کاهش بارش‌ها و شرایط منابع آبی آب موردنیاز بخش کشاورزی تأمین شد، گفت: به‌گونه‌ای که در برخی محصولات استراتژیکی با رشد محصولات روبرو شدیم.

قاسم‌زاده در باره شرایط تأمین آب شرب خاطرنشان کرد: اولویت نخست تأمین آب شرب است و برای آن اقدام‌های لازم انجام شده و می‌شود.

تقویت اعتبارات طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی
 
وی درادامه با تاکید براینکه  برای طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی سیاست‌گذاری‌های خوبی در دولت سیزدهم انجام شده و اعتبارات این بخش تقویت شده است ،ادامه داد: امسال در طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی ۲ برابر سال گذشته هدف‌گذاری شده است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به پیشرفت طرح کنتورهای هوشمند گفت: ظرفیت‌هایی قانونی خوبی برای این طرح ایجاد شده است و طرح‌ها به جد در حال پیگیری است همچنین ساختار آب کشور سال گذشته تغییر کرد و ۹ حوضه آبریز در کشور مشخص شد.

قاسم‌زاده بااشاره به تدوین سند ساختارآب کشورو ابلاغ آن پس از تأیید نهایی در شورای‌عالی آب کشور ، ادامه داد: بر اساس این سند کارگروه‌ها و کمیته‌های کاری مشخصی ایجاد خواهد شد که مسائل آب را به طور تخصصی دنبال خواهند کرد و سازمان‌های مسئول همکاری خواهند داشت.

پایداری آب شرب در همدان 

وی درادامه با بیان اینکه مردم شریف همدان، ۴۰ روز گذشته با سختی در تأمین آب روبرو بودند، گفت: با صبوری و همراهی مردم استان همدان طرح‌های جایگزین و طرح‌های تعطیل مانده آبرسانی به این شهر تکمیل و اجرایی شد و در حال حاضر شاهد پایداری آب در این شهر برای بلندمدت هستیم.

سخنگوی صنعت آب افزود: همچنین با اجرای طرح غدیر، در خوزستان تا افق ۱۴۲۵ هیچ مشکلی در زمینه کمیت و کیفیت آب نخواهیم داشت.

پیشرفت ۵۰درصدی زیرساخت‌های فاضلاب در اهواز 

قاسم زاده در ادامه با اشاره به توسعه طرح‌های فاضلاب در استان خوزستان و شهر اهواز ،گفت: طرح‌های خوبی در استان خوزستان آغاز شده و شهر اهواز تبدیل به کارگاه ساخت شده است.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: طرح توسعه فاضلاب در شهر اهواز یک سابقه ۳۰ساله دارد که در طی این ۳۰ سال درصد پیشرفت طرح ۳۰ درصد بود؛ اما در یک سال دولت سیزدهم میزان پیشرفت طرح به ۵۰درصد نزدیک شده است.

قاسم‌زاده درباره تخصیص آب به صنعت، گفت: بخش صنعت نیاز به آب تصفیه شده ندارد و آب موردنیاز از منابع پساب فاضلاب و یا آب‌های غیرمتعارف و یا طرح‌های انتقال آب تأمین می‌شودهمچنین تخصیص از آب دریا به صنعت نیز برنامه‌های آن تدوین شده و در حال تدوین سندهای لازم برای این کار هستیم.

۲۸ میلیون مترمکعب مجموع آبی که از افغانستان در هیرمند وارد ایران شد

سخنگوی صنعت آب درباره اهمیت دیپلماسی آبی در کشور، گفت: دولت سیزدهم در همه سفرهای خارجی به کشورهای همسایه موضوع آب را یکی از محورهای گفتگو خود قرارداده و در خصوص حقابه ایران از هیرمند نیز طرف افغان به ما قول داده که در سریع‌ترین زمان، نسبت به اصلاح زیرساختی و سازه‌ای اقدام کرده تا آبی که قرار است به سمت ایران بیاید، در محل سد کمال خان منحرف نشود.

وی خاطرنشان کرد: مجموع آبی که از افغانستان در هیرمند وارد ایران شد در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بالغ بر ۲۷ تا ۲۸ میلیون مترمکعب بود و  این در حالی است که طرق، افغان به معاهده فی‌مابین پایبند نبوده است.

سخنگوی صنعت آب در باره همکاری آبی با ترکیه گفت: مقرر شد تا کمیته مشترکی بین دو کشور ایران و ترکیه تشکیل شود تا مسائل آبی مشترک در این کمیته بحث‌وبررسی و جلسه‌ای نیز در آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

شناسایی ۷ هزار و ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز در رودخانه‌ها

قاسم‌زاده با اعلام شناسایی ۷ هزار و ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز در رودخانه‌های کشور،گفت:  این نقاط که در راستای کاهش خطرات سیلاب شناسایی شده‌اند به دستگاه‌های مختلف اعلام شده‌اند تا نسبت به اصلاح سازه‌ها و رفع این نقاط حادثه‌خیز اقدام شود.

سخنگوی صنعت آب در ادامه بابیان اینکه  برای اعلام وضعیت کشت پاییزه، باید جلسات مربوط به بررسی وضعیت منابع آبی برگزار شود، گفت: بخشی از تصمیم‌ها در پایان مهرماه و بخشی دیگر تا ۱۵ آبان‌ماه اتخاذ و اعلام خواهد شد.

تولید ۱.۶ میلیارد مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌ها

قاسم‌زاده از تخصیص ۴۵ درصد پساب به بخش کشاورزی خبر داد و گفت اکنون ۱.۶ میلیارد مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌ها تولید می‌شود که تا انتهای دولت سیزدهم این به ۲.۷ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

ایران یکی از بهداشتی‌ترین آب‌های جهان را دارد 

سخنگوی صنعت آب درپاسخ به سوالی در خصوص آلودگی آب، گفت:  علاوه بر وزارت نیرو و آزمایشگاه‌هایی که این وزارتخانه برای سنجش کیفیت آب توزیعی دارد، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت نیز دو نهادی هستند که روی کیفیت آب شرب توزیعی کشور نظارت دارند و تضمین کیفیت در آب وجود دارد.

شرایط دریاچه ارومیه بحرانی است
 
قاسم زاده درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: در حال حاضر تراز آب دریاچه ۱۲۷۰.۱ متر است، وسعت آب دریاچه ۷۸۰ کیلومترمربع و حجم آب آن، یک میلیارد مترمکعب است و هنوز این مقدار با کمترین مقدار آب دریاچه که در سال ۱۳۹۴ ثبت شده بود، فاصله دارد؛ اما شرایط دریاچه ارومیه بحرانی است و باتوجه‌به پیش‌بینی کاهش بارش‌ها، این بحران تشدید خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب  ادامه داد: تونل انتقال آبی که برای انتقال آب به دریاچه ارومیه بهره‌برداری شده اما دچار ریزش است، در حال رسیدگی و اصلاح است و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی چالش اصلی دریاچه ارومیه را برداشت‌های غیرمجاز دانست و ادامه داد: در توسعه‌های که اتفاق افتاد از برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری نشد و این برداشت‌ها وضعیت دریاچه را بحرانی کرد.

آب‌های ژرف در کشور در حال مطالعه است

سخنگوی صنعت آب در خصوص استفاده از آب‌های ژرف در استان سیستان و بلوچستان، گفت: این طرح در دولت سیزدهم باهدف تنوع‌بخشی به منابع تأمین آب موردمطالعه وزارت نیرو قرار گرفته است و اکنون وزارت نیرو در این زمینه در حال تکمیل مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها است و فعلاً درباره برداشت برنامه‌ای ندارد.

وی  با بیان اینکه "کشورهایی چون تونس، لیبی، عربستان و استرالیا سابقه سال‌ها برداشت از منابع آب ژرف دارند"، گفت: در ایران بحث کمیت و کیفیت آب ژرف، توسط وزارت نیرو در حال مطالعه و بررسی است.

تأمین آب مطمئن برای روستاها در طرح جهاد آبرسانی 

سخنگوی صنعت آب در ادامه اجرای طرح جهاد آبرسانی را با هدف تأمین آب مطمئن و پایدار برای روستاها دانست و گفت: این طرح زیرساخت‌های تأمین آب پایدار و مطمئن در روستاهای هدف را توسعه می‌دهد تا مردم این روستاها به آب سالم و پایدار دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: این طرح تا کنون در کل کشور ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که البته در برخی استان‌ها بین ۱۷ تا ۱۸ درصد و در برخی استان‌ها بیش از ۷۵ درصد پیشرفت دارد و  تا کنون حدود ۶۰۰ روستا وارد شبکه آب مطمئن شده‌اند.





نام:
ایمیل:
* نظر: