اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۳۱۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - 16 September 2022
آیت‌الله رئیسی تاکید کرد:
توافق‌های اساسی درباره توسعه همکاری‌های راهبردی اقتصادی و تقویت چندجانبه‌گرایی، محور مذاکرات روسای جمهور ایران و چین بود.
توسعه همکاری های راهبردی اقتصادی ایران و چینبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس،آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و «شی جین پینگ» روسای جمهور ایران و چین صبح امروز در نخستین دیدار خود در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شهر سمرقند ازبکستان درباره مهمترین مسائل مربوط به مناسبات دوجانبه برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی گفتگو و تصمیم‌گیری کردند.

رئیس جمهور در این دیدار ضمن تبریک روز ملی خلق چین به رئیس جمهور و ملت چین، از مواضع سازنده این کشور در روند عضویت ایران در پیمان شانگهای قدردانی و از نقش‌آفرینی چین برای عضویت ایران در سازمان بریکس استقبال کرد.

آیت الله رئیسی گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود همه دشمنی‌ها هرگز متوقف نشده و نمی‌شود و توانسته است مسیر پیشرفت و توسعه خود را ادامه دهد.

رئیس جمهور کشورمان برنامه همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین را نشانه و نماد اراده دو کشور برای توسعه همه جانبه روابط دانست و اظهار داشت: ظرفیت‌های گسترده موجود در زمینه‌های نفت و انرژی، ترانزیت، کشاورزی، تجارت و سرمایه‌گذاری بستر بسیار مناسبی برای تعمیق و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.

آیت الله رئیسی با اشاره به بدعهدی طرف‌های آمریکایی و اروپایی در عمل به تعهدات رفع تحریم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مقابل قلدری آمریکا کوتاه نخواهد آمد.

 روابط راهبردی ایران و چین فارغ از هر تحول بین‌المللی توسعه خواهد یافت

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین هم در این دیدار از مواضع مستقل جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین‌المللی تقدیر کرد و گفت: روابط ایران و چین روابطی راهبردی است و فارغ از هر تحول بین‌المللی توسعه خواهد یافت.

رئیس جمهور چین همچنین بر آمادگی کشورش برای استفاده مفید از ساز و کارهای تعاملی، بخصوص ساز و کار تعامل هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور تاکید کرد.

«شی جین پینگ» با اشاره به نقش مهم ایران در امور منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: چین از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بریکس حمایت می‌کند.

در این دیدار همچنین شی جین پینگ بصورت رسمی از آیت‌الله رئیسی برای سفر به چین دعوت کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: