اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - 11 September 2022
سخنگوی صنعت آب:
سخنگوی صنعت آب اشاره به اینکه امسال به لحاظ وضعیت منابع آبی شرایط زیر نرمال است و خشکسالی ادامه دارد، اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته بارندگی 30 درصد افزایش یافته اما نسبت به نرمال 18 درصد کاهش داشته است.
خشکسالی ادامه داردبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری، با اشاره به اینکه امسال مخازن سدها 41 درصد پرهستند، افزود: طی برآورد 5 سال اخیر باید 50 درصد مخازن پر باشند ولی طبق آمار 5 سال گذشته نسبت به 35 درصد کاهش داشته ایم و با توجه به کنترل هایی که انجام شد میزان خروجی آب 18 درصد کاهش یافت.

به گفته سخنگوی صنعت آب علیرغم کاهش بارندگی و وضعیت نامناسب حجم سدها با تنش چندانی مواجه نبودیم.

قاسم زاده با اشاره اقدامات انجام شده در خصوص چاه‌های غیرمجاز، گفت: کاهش آب کشاورزی 40 درصد تعیین شد که این مساله در حال انجام است در حوزه رهاسازی آب نیز از زمان تصویب این مساله رهاسازی صورت می‌ گیرد و اکنون براساس این چارچوب در حال حرکت هستیم.

رفع مشکل کیفیت آب شهر آذربایجان غربی 

وی درباره افت کیفیت آب شرب در آذربایجان غربی نیز، گفت: کاهش کیفیت آب به دلیل ورود تراز پایین سد به تصفیه خانه بود که منجر به بوی نامطبوع و کدری آب شده بود که بلافاصله وارد عمل شدیم و مشکل برطرف شد و اکنون آب با کیفیت مناسب و استاندارد تحویل داده می شود.

تنش آبی در 300 شهر کشور

سخنگوی صنعت آب در ادامه با بیان اینکه طبق ارزیابی های دولت 300 شهر و بیش از 8 هزار روستا تنش آبی دارند، اظهار داشت: برنامه ما در دولت این بود که مردم تنش آب شرب نداشته باشند و در این خصوص نیز طرح های زیادی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: 10 هزار روستا در دستور کار طرح جهاد آبرسانی قرار دارد که از این تعداد7 هزار روستا توسط قرارگاه خاتم و 3 هزار روستا توسط بخش خصوصی آبرسانی خواهند شد و پیشرفت آن تاکنون  17 درصد بوده است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت پایدار آب خوزستان با تکمیل شدن طرح غدیر، گفت: با اجرای این طرح 27 شهر و 1000 روستا از این مسیر آبرسانی شده و به صورت بلندمدت طی 25 سال اجرایی خواهد شد.

قاسم زاده ادامه داد:این طرح تا 1425 کیفیت آب استان را تضمین می کند و در سفر رئیس جمهور به استان طرح میان مدت تعریف و قرار است تا 10 ماه آینده کیفیت و کمیت آب پایدار شود.

سخنگوی صنعت آب، گفت: طبق برنامه بنا بود این طرح با 25 هزار میلیارد تومان اجرایی شود اما ما با یک بیست و پنجم این اعتبار و طی مدت 10 ماه طرح را اجرا کردیم.

قاسم زاده درباره وضعیت آب همدان نیز، گفت: قرار بود تصفیه خانه تا اواسط شهریور وارد مدار شود اما باتوجه به افزایش دما و کاهش بارندگی این اتفاق نیفتاد و ما طی یک هفته با منابع جایگزین، آب مورد نیاز را تامین کردیم.

آب سد تالوار به شهر همدان می رسد

وی گفت: باتوجه به در مدار نبودن تصفیه خانه ناپایداری وجود دارد و افت فشار و قطعی هم به همین دلیل است. احتمالا این هفته آب سد تالوار به شهر می رسد تا مشکل برطرف شود.

سخنگوی صنعت آب در ادامه تصریح کرد: علیرغم اینکه پیش بینی بارش برای پاییز مناسب نیست و زیر نرمال خواهد بود اما در زمستان پیش بیین این است که بارش فراتر از نرمال باشد بنابراین برای تامین آب شرب مشکلی نخواهیم داشت. 

وی درادامه با بیان اینکه باروری ابرها در دولت دنبال می شود، گفت: زمانی که توده هوا فعال باشد نسبت به باروری اقدام می کنیم.

قاسم زاده، گفت: در سفر وزیر نیرو به افغانستان و طی مذاکراتی که انجام شد قرار شد آب به سمت گودزره نرود و سازه اصلاح شود.اکنون 19 میلیون متر مکعب آب وارد چاه نیمه ها شده و در مجموع در سال جاری 27 میلیون متر مکعب آب به ایران رسیده است.

وی درباره حقابه زاینده رود نیز گفت: یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب باید وارد سد می شد اما با تغییرات پیش بینی ها مقرر شد 950 میلیون متر مکعب ورودی داشته باشیم که تاکنون 958 میلیون متر مکعب محقق شده است.

قاسم زاده ادامه داد: این میزان آب پاسخگوی نیاز پایین دست و کشاورزی و شرب نبود، ما جلسات متعددی بامردم و کشاورزان داشتیم و در شرق و غرب اصفهان آب شرب تامین و 5 نوبت آب به غرب و 3 تا نوبت هم برای شرق رهاسازی شد.

سخنگوی صنعت آب گفت: بنا بود براساس برنامه های مشخص شده 320 میلیون متر مکعب برای کشاورزان اصفهان و 75 میلیون متر مکعب برای کشاورزان چهار محال تامین شده، که آب شرب بدون مشکل با همراه مدیریت مصرف تامین خواهد شد.

کاهش 21 درصدی آب زاینده رود

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر زاینده رود 194 میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش دارد.

شایعه خشک شدن دریاچه ارومیه 

وی درادامه با بیان اینکه علیرغم اظهارنظرها درباره خشک شدن دریاچه اما هنوز تراز آب به میزان سال 94 نرسیده است، گفت: در آن زمان حداقل تراز دریاچه 1270.4 بوده اما اکنون 1270.18 رسیده است. مساحت دریاچه 1000 کیلومتر است در حالی که آن زمان 700 کیلومتر بوده است، حجم آب دریاچه اکنون یک میلیارد و 360 میلیون متر مکعب است در حالی که در سال 94 این رقم یک میلیارد متر مکعب بوده است.

قاسم زاده با تاکید براینکه نگرانی بابت دریاچه وجود ندارد هرچند شرایط تغییرات اقلیمی، مصارف و تلفات وجود دارد، گفت: با توجه به افزایش دما و کاهش بارندگی  اما این امیدواری وجود دارد که در زمستان نوار غربی بارش های خوبی داشته باشد و به سطح آب دریاچه کمک کند همچنین اقدامات ستاد احیا نیز تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: سدها باید در فصل پاییز آب شرب را تامین کند، بنابراین پس از رهاسازی آب به دریاچه اگر با مشکل آب شرب مواجه شویم، اولویت در تامین آب شرب خواهد بود.





خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: