اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - 24 May 2017
فرونشست دشت ورامین جان مسافران راه آهن تهران- مشهد را تهدید می کند.
گودال غفلت سر راه قطار مشهد

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی خبرگزاری عصر پرس، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران ضمن هشدار در مورد پدیده فرونشست و حفره های ایجاد شده در شرق پایتخت گفت: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و کاهش بارندگی موجب ایجاد فرونشست زمین در بخش‌های مختلف کشور از جمله در دشت ورامین در راه آهن تهران، مشهد موجب ایجاد نگرانی شده است.

محمدرضا بختیاری در بازدید خبرنگاران از فرونشست‌های دشت ورامین با اشاره به وضعیت بحرانی این دشت، افزود: افت سطح آب زیرزمینی در دشت ورامین سالانه به یک متر و 30 سانتی متر می رسد که این افت باعث بروز پدیده فرونشست زمین شده است .

وی اضافه کرد: هم اکنون متوسط فرونشست زمین در دشت ورامین به 16 سانتی متر در سال رسیده که در همه جای دشت یکسان نیست و این اتفاق مخاطره آمیز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران درادامه گفت: در حال حاضر سفره‌های زیرزمینی دشت تهران حدود ۳۰ میلیون مترمکعب، سفره‌های زیرزمینی شهریار حدود ۸۵ میلیون مترمکعب و سفره‌های زیرزمینی ورامین حدود ۳۵ میلیون مترمکعب در سال بیلان منفی دارد که نقش چاه های غیر مجاز حفر شده در کاهش سطح این آب ها بسیار موثر است.

وی با بیان این‌که 3هزارو 200 حلقه چاه در دشت ورامین وجود دارد، اظهار کرد: هزار و 760 حلقه مجاز و مابقی غیرمجاز هستند که سالانه ۳۰ میلیون مترمکعب آب از همین چاه‌ها برداشت می‌شود و این مساله اثر مخربی را برجای گذاشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در ادامه گفت: سال گذشته 180 حلقه چاه غیرمجاز در دشت ورامین مسدود و مسلوب المنفعه شد که این کار موجب جلوگیری از برداشت 10 میلیون مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی گردیده است.

بختیاری با بیان اینکه علاوه بر بستن چاه های غیرمجاز باید میزان برداشت از چاه های مجاز هم کنترل شود، گفت: در حال حاضر در جهت احیا و طرح تعادل بخشی سفره های زیرزمینی سه برنامه از قبیل بستن چاه های غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند چاه های مجاز و تغذیه مصنوعی سفره ها را انجام می دهیم.

وی افزود: بستن چاه های غیرمجاز مباحث اجتماعی هم به همراه دارد. وزارت نیرو در چندسال اخیر، فرمولی را برای مسدود کردن چاه های غیرمجاز دنبال کرده که هم مساله اجتماعی حاد پیش نیاید و هم سفره های آب زیرزمینی احیا شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به رهاسازی آب از برخی سدهای استان تهران برای تغذیه مصنوعی دشت ها، گفت: یکی از دلایل رهاسازی آب سدها برای کشاورزان، کمک به منابع آب های زیرزمینی که فشار کمتری در اثر برداشت آب کشاورزی به آنها وارد شود.

وی افزود: شهریار ، شهر قدس و پردیس مناطقی است که در پایین دست سد امیر کبیر قرار دارند و بیش از 100 میلیون متر مکعب سالانه تغذیه آب صورت می گیرد.

بختیاری در ادامه گفت: از سالیان گذشته، دشت ورامین از رودخانه جاجرود تغذیه می شد اما با ذخیره سازی آب این رودخانه در سدهای لتیان و ماملو برای مصرف شرب، بخشی از پساب تصفیه خانه جنوب را برای جبران آب جاجرود به دشت ورامین منتقل می کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت بارندگی در استان تهران، اظهار کرد: میزان بارندگی در استان تهران از اول مهرماه 1395 تاکنون به 289 میلی متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 15 درصد افزایش داشته است.

وی میزان بارندگی تهران را در سال گذشته 258 میلی متر اعلام کرد و افزود: خوشبختانه امسال ذخیره برف استان تهران بهتر از سال قبل بوده و در حال حاضر حجم ذخیره آب سدهای پنج گانه استان تهران، یک میلیارد و 90 میلیون مترمکعب است. 
نام:
ایمیل:
* نظر: