اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۳۰۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - 04 September 2022
مدیرعامل توانیر اعلام کرد:
مدیرعامل توانیر با اشاره به ميزان ناترازي صنعت برق در سال جاري اظهار كرد: ميزان ناترازي نسبت به سال گذشته كه عددي بين 12 تا 13هزار مگاوات بود، حدود 35 درصد كاهش يافته و مي‌توان گفت كه ميزان ناترازي امسال كمتر از 10 هزار مگاوات است که با اقدامات و برنامه‌ريزي‌هايي كه صورت گرفت از 370 هزار كيلومتر شبكه هوايي 210 هزار كيلومتر را به كابل‌هاي خودنگهدار تبديل كرديم.
نصب 1میلیون و 100 هزارکنتور هوشمند تا پیک سال آیندهبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، آرش کردی مدیرعامل توانیر در نشست خبری با اشاره به ناترازی موجود در صنعت برق اظهار کرد: این مساله یک بیماری مزمن آزاردهنده است اما با این حال در بحث مدیریت مصرف توانستیم اقداماتی را انجام دهیم که از آن طریق بتوانیم پیک مصرف را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به احداث 10هزارمگاوات نيروگاه از سوي صنايع، افزود: اين كار اكنون در حال انجام است و پيش بيني مي‌شود تا سال آينده 1500 مگاوات از طريق صنعت وارد مدار شود.

کردی درباره میزان واردات و صادرات برق صورت گرفته در سال جاری گفت: سال گذشته میزان واردات یک دوم صادرات بوده است چرا که باید محدودیت مصرف اعمال می‌شد اما امسال شرایط تغییر کرد.

رمزارزهای غیرمجاز هزینه برق را به طور واقعی پرداخت نمی‌کنند 

وی درباره آخرین وضعیت رمزارزها و علت کاهش فعالیت آن‌ها در سال جاری گفت: با توجه به این‌که رمزارزهای غیرمجاز هزینه برق را به طور واقعی پرداخت نمی‌کنند و معاملات آنها با رقم‌های بین‌المللی است، این موضوع سودآور بوده و پیش‌بینی نمی‌شود که فعالیت آنها کاهش یافته باشد.

مدیرعامل توانیر با بیان این‌که کاهش قیمت منجر به کاهش مصرف رمزارزها نشده است و این مساله هیچ منطق اقتصادی ندارد، گفت: در حوزه رمزارزها اعتقاد ما این است که اکنون یک پراکندگی گسترده در این بخش صورت گرفته و به جای مجتمع‌های غیرقانونی در سطح کشور پخش شده‌اند.

هوشمندسازی ابزاری برای کشف رمز ارزهای غیر مجاز 

کردی در پاسخ به عصرپرس در خصوص اینکه آیا قانونی در مقابله با رمز ارزها تدوین شده یا خیر؟ گفت: در این رابطه قانون لازم تدوین و ابلاغ شده اما باید در آینده فرآیند کشف و ضبط رمزارزهای غیرمجاز به صورت جدی‌تر دنبال شود، البته هوشمندسازی می‌تواند ابزاری برای کشف رمزارزهای غیرمجاز باشد.

وی افزود: آن طور که کارشناسان اعلام کردند میزان مصرف غیرمجاز آنها 1200 تا 1400 مگاوات در سال جاری پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل توانیر، اظهار کرد: یک کنسرسیوم در رفسنجان با ظرفیت 160 مگاوات به صورت مجاز در حال فعالیت است که این فعالیت هیچ فشاری را به شبکه وارد نمی‌کند چراکه در پیک مصرف فعالیت آن‌ها قطع می‌شود و در فصل زمستان نیز اگر با کمبود سوخت مواجه باشیم، مصرف این بخش را مدیریت می‌کنیم.

100 درصد مناطق شهری از نعمت برق برخوردار هستند

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این‌که 100 درصد مناطق شهری و 99.7 درصد مناطق روستایی از نعمت برق برخوردارند، گفت: این در حالی است که در دنیا به طور متوسط 85 درصد جمعیت روستایی و 97.2 درصد در مناطق شهری از نعمت برق برخوردارند.

40 هزار میلیارد تومان مطالبه تولیدکنندگان و فروشندگان از صنعت برق 

وی با بیان این‌که کل تولیدکنندگان و فروشندگان برق 40 هزار میلیارد تومان مطالبه از صنعت برق دارند، اظهار کرد: علت این مساله ناترازی ناشی از فروش تکلیفی و قیمت‌گذاری تکلیفی برق است.

کردی در ادامه با تاکید برقیمت تمام شده برق در کشور، گفت: باید به تدریج به سمت قیمت تمام شده با رعایت اصول و ضوابط که به اقشار نیازمند فشار وارد نشود پیش برویم.

وی، گفت: ظرفیت‌های متنوعی در این حوزه وجود دارد، طبق قانون مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی باید از سوی دولت به صنعت برق پرداخت شود که این موضوع اکنون از طرق مختلف صورت می‌گیرد و دولت در ادوار گذشته همکاری خوبی در این حوزه داشته است.

36 هزار میلیارد تومان بدهی بانک‌ها از صنعت برق است

کردی ادامه داد: در حال حاضر 36 هزار میلیارد تومان بدهی بانک‌ها از صنعت برق است که دولت همکاری خوبی در این حوزه داشته است و با روش‌های مختلف در حال پرداخت بدهی‌ها هستیم.

افزایش تساعدی قیمت برق برای مشترکانی که دوبرابر الگو مصرف می کنند

وی درباره قبوض برق مشترکان پرمصرف گفت: نوع قیمت‌گذاری به شکلی است که کسانی که دو برابر الگو مصرف می‌کنند. اعداد و ارقام به صورت تساعدی برای آنها افزایش می‌یابد و این مساله تنها در ایران نیست و در کل دنیا سیاست‌های این چنینی اعمال می‌شود.
کردی با بیان این‌که مشترکانی که قبوض بسیار بالا پرداخت می‌کنند، کمتر از دو درصد هستند، گفت: عمده مشترکان صنعت برق الگو را رعایت می‌کنند و برای آنها مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته شده است.

کاهش 33درصدي مصرف برق در بخش های اداری و عمومی 

مديرعامل توانير،با بيان اينكه در بخش عمومي و اداري با اقداماتي كه صورت گرفت شاهد كاهش 33درصدي مصرف بوديم، اظهار كرد: شاخص آمادگي شبكه به گونه‌اي بود كه از ابتداي امسال تاكنون حتي يكبار رله‌هاي حذف بار از مدار خارج نشدند و اين نشان دهنده پايداري شبكه برق است.

کردی درباره  بيشترين ميزان پيك در سال جاري، گفت: در 25 مردادماه اوج تقاضاي بار 69 هزار و 458 مگاوات بود كه 3.64درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وي افزود: در بخش خانگي ميزان مصرف 4.5 درصد نسبت به سال گذشته كاهش داشت و اين درحالي است كه هرسال شاهد پنج درصد رشد مصرف هستيم. اين عدد در بخش كشاورزي سه درصد، در صنايع بزرگ 14.5 درصد و در صنايع كوچك چهار درصد بوده است.
سياست‌هاي برنامه‌هاي مشوق محور مديريت بار در بخش صنعت

كردي با اشاره به سياست‌هاي برنامه‌هاي مشوق محور مديريت بار در بخش صنعت، گفت: سال گذشته صنعت آلومينيوم در حوزه مديريت مصرف همكاري نداشت اما امسال با صحبت‌هايي كه با وزارت صنعت داشتيم، قرار شد كه صنعت آلومينيوم نيز در اين بخش مشاركت داشته باشد اما ميزان اجراي برنامه‌هاي مديريت بار  118 درصد كمتر از ساير صنايع بود.

وی گفت: 39 میلیون و 500 هزار قبض صادر شده که 16 میلیون و 700 هزار مشترک مشمول تخصیص شدند که این میزان معادل 42.3 درصد مشترکان است. از این طریق 800 میلیارد تومان پاداش مدیریت مصرف به مشترکان صنعت برق داده شده است.

1193 مگاوات مدیریت مصرف توسط مشترکان خانگی

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر، 1193 مگاوات مدیریت مصرف توسط مشترکان خانگی صورت گرفته و مطلقا در این حوزه خاموشی یا قطع برق را نداشته‌ایم.

قطع برق مشترکان پرمصرف از راه دور

مدیرعامل توانیر با تأکید بر فرهنگ‌سازی در بخش خانگی، گفت: تا زمان اجرای کامل هوشمندسازی نمی‌توانیم سیاست دیگری را پیش بگیریم و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، مشترکان پرمصرف صنعت برق به کنتورهای هوشمند مجهز خواهند شد.

وی افزود:از این طریق می‌توانیم میزان مصرف آنها را دریابیم و اگر رعایت مصرف صورت نگیرد، از راه دور نسبت به قطع برق این مشترکان اقدام کنیم.

نصب یک میلیون و صد هزار کنتور هوشمند تا پیک تابستان سال آینده

در ادامه مدیرعامل شرکت توانیر در پاسخ به سوال دیگر عصرپرس در خصوص هدف گذازی توانیر برای نصب کنتور هوشمند، گفت: تا پیک سال آینده یک میلیون و صد هزار کنتور هوشمند در کشور نصب خواهدشدو این برنامه در حال اجرا و راه‌اندازی است و برای سال 1402 برای آن برنامه‌هایی را در دستور کار داریم.

تامین سوخت زمستانی نیروگاه ها با همکاری وزارت نفت

کردی در باره تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها، گفت: از خیلی‌وقت‌پیش جلسه‌های هماهنگی با وزارت نفت در حال انجام است و مرتبط این جلسه‌ها برگزار می‌شود تا سوخت موردنیاز تأمین شود،همچنین ذخیره‌سازی مناسب هم در حال انجام است تا  در زمستان با مشکلی مواجه نشویم.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: تجربه زمستان سال گذشته و تابستان امسال کمک خواهد کرد زمستانی بدون مشکل داشته باشیم.





خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: