اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۰۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - 31 July 2022
سخنگوی صنعت آب:
سخنگوی صنعت آب کشور گفت: در بخش آب برای بهره‌برداری و حفاظت از تاسیسات آبی، آمادگی لازم فراهم و پیش‌بینی‌های لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث و اتفاقات در تاسیسات صورت پذیرفت تا در صورت بروز حوادث، تیم‌های عملیاتی در اسرع وقت وارد عمل شده و ساماندهی لازم را صورت دهند.
علی‌رغم سیلاب‌های اخیر حداقل آسیب به زیرساخت‌ها در بخش آب و برق وارد شده استبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سیلاب اخیر ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون متر مکعب ورودی آب به سدهای کشور را افزایش داد، اظهار داشت: سامانه مونسون جنوب و جنوب شرق کشور را تحت تاثیر قرار می دهد اما امسال بارش ها تا البرز هم رسید، این سامانه ناپایدار و بارش رگباری منجر به سیلاب شد.

وی با بیان اینکه این بارندگی روی منابع آبی تاثیری نداشته، افزود: علیرغم اینکه عدد بارش ها در مرداد ماه خوب بود اما برخی خارج از حوضه آبریز سدها بوده است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه بارش ها روی منابع آب زیرزمینی در فلات مرکزی تاثیر مثبت داشته، گفت: ورودی آب به سدهای تهران حدود ۱۰ میلیون متر مکعب و زاینده رود ۹ میلیون متر مکعب بوده که این اعداد کمک کننده است.

قاسم‌زاده افزود: در بخش آب برای بهره‌برداری و حفاظت از تاسیسات آبی، آمادگی لازم فراهم و پیش‌بینی‌های لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث و اتفاقات در تاسیسات صورت پذیرفت تا در صورت بروز حوادث، تیم‌های عملیاتی در اسرع وقت وارد عمل شده و ساماندهی لازم را صورت دهند.

وی با تشریح نشست‌های ستاد فرماندهی سیل در وزارت نیرو، بیان داشت: این جلسات بصورت روزانه برگزار و بدون وقفه وضعیت سامانه را در کشور ارزیابی می‌کنند تا اگر تاسیسات یا زیر ساختی از آب و برق در سطح کشور تحت تاثیر قرار گیرد، توصیه‌های لازم به استان‌ها صادر شود.

سخنگوی صنعت آب کشور ادامه داد: در چارچوب این توصیه‌ها، مدیریت بحران استان‌ها در سطح استان‌های درگیر سیل به ریاست استانداران تشکیل و به مسائل آب و برق نیز پرداخته شده که خوشبختانه تاکنون به‌رغم وقوع سیلاب‌های بسیار شدید، حداقل آسیب به زیرساخت‌ها در بخش آب و برق وارد شده است.

وی اعلام داشت: پس از هرگونه حوادث در زیرساخت‌های آب و برق، تیم‌های عملیاتی بلافاصله موضوع را برطرف کردند و تقریبا می‌توانیم ادعا کنیم که حداقل اختلال در تامین آب و برق را در طول این سامانه بارشی داشتیم.

هیچ کدام از سدهای کشور آسیب ندیده است

قاسم زاده اظهار کرد: هیچ کدام از سدهای کشور آسیب ندیده و تنها در استان کرمان یک بند خاکی ظرفیت 350 هزار مترمکعب شکسته شد و با توجه به این‌که پیش‌بینی‌هایی که در مورد این مساله صورت گرفته بود، از دو روز قبل اطلاع داده بودیم و در همین راستا فرماندار منطقه اقدامات لازم را انجام داد.

وی اضافه کرد: بخش عمده آب قبل از وقوع سیل تخلیه شد و شکسته شدن این بند مشکل چندانی را ایجاد نکرد، چرا که در پایین دست یک منطقه آبرفتی وجود داشت.

قاسم‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان افت فشار و کاهش کیفیت آب در کشور گفت: کمترین میزان آسیب وارد شد و در بخش‌هایی که شکستگی در حوزه توزیع صورت گرفت، با مشکلات موقتی روبه‌رو بودیم که آن هم در زمانی کوتاه برطرف شد و اکنون مشکلی وجود ندارد.

وی  درباره سفر اردوغان به ایران و تصمیم‌گیری درباره پروژه کاپ گفت: ما با کشور ترکیه حوضه آبریز مشترک نداریم اما سرشاخه‌های آب در این کشور است و اگر اقداماتی روی سدها داشته باشند روی ایران هم تأثیر منفی دارد،  مثلاً عملیات روی دجله و فرات منجر به ریزگرد در عراق و تحت‌تأثیر قراردادن ایران می‌شود.

سخنگوی صنعت آب  با بیان اینکه ساخت ساز ترکیه در حوضه ارس نیز ورودی به ایران را کاهش داده و کشور ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: در سفر اخیر اردوغان به ایران این چارچوب‌ها بررسی شد اکنون فضای همکاری بین دو کشور وجود دارد، قول دادند که کمیته فنی فعال شود و تفاهماتی داشته باشیم در کل فضا مثبت ارزیابی می‌شود.

 در سفر وزیر نیرو به افغانستان  موضوع حقابه هیرمند بررسی می شود

قاسم‌زاده درباره حقابه هیرمند گفت: قرار شد که در سفر وزیر نیرو به افغانستان این موضوع بررسی شود، طبق قرارداد در زمان ترسالی باید 820 میلیون مترمکعب آب وارد ایران شود و در زمان خشکسالی نیز این رقم کاهش خواهد یافت. امسال در کل 4 میلیون مترمکعب آب از سوی افغانستان رهاسازی و وارد چاه نیمه‌ها شده است.

سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که سیلاب‌های اخیر تأثیری در میزان حقابه در هیرمند نداشته است، ادامه داد: در مرز جنوبی افغانستان بارش‌ها صورت گرفت به همین دلیل در میزان حقابه نقشی نداشته است.

وی  درباره وضعیت سد بختیاری و معشوره گفت: اکنون این دو سد جز پروژه های اولویت دارد هستند چراکه از جمله اهداف آنها کاهش رسوبات و پروژه های برقابی بوده است، این پروژه ها علیرغم اینکه 15 سال از زمان آن می گذرد تنها 10 درصد پیشرفت داشتند اما در حال حاضر کارگاه فعال است و در نظر داریم از فاینانس و سرمایه گذاری خارجی کمک بگیریم تا ساخت سرعت بگیرد.

کدورت آب در مناطق مختلف کشور صحت ندارد

قاسم‌زاده با اشاره به شایعاتی که درباره کدورت آب در مناطق مختلف کشور مطرح شده است، تصریح کرد: هیچ کدام از این شایعات صحت ندارد و آبی که در تصفیه‌خانه‌ها وجود دارد بدون کدورت است.

وی با اشاره به میزان ورودی آب به سدهای کشور پس از وقوع سیلاب‌ها گفت: حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب ورودی آب به مخازن سدهای کشور بوده است.

او با بیان این‌که در تصفیه‌خانه هفتم تهران به دلیل آبی که وارد سد ماملو شده بود، با مشکلاتی مواجه شدیم اما اکنون هیچ نگرانی وجود ندارد و آب موجود قابل استحصال است، درباره آخرین وضعیت لایروبی سدها و رودخانه‌های کشور و تاثیر آن در وقوع سیلاب‌های اخیر گفت: انجام این کار برعهده وزارت نیرو بوده و از سال ۱۳۹۸ به بعد میزان لایروبی سه برابر افزایش یافته است و اکنون سالیانه ۱۰۰۰ کیلومتر لایروبی صورت می‌گیرد.

قاسم‌زاده افزود: لایروبی در بازه‌های دشت و کوهستان اتفاق می‌افتد که میزان آن در کوهستان کمتر بوده و سیل‌های اخیر عمدتا در مناطق کوهستانی اتفاق افتاده است.

آخرین وضعیت احیای تالاب‌ها و حق‌آبه‌های زیست‌محیطی 

وی با اشاره به آخرین وضعیت احیای تالاب‌ها و حق‌آبه‌های زیست‌محیطی گفت: اولویت وزارت نیرو پس از تخصیص منابع شرب حق‌آبه‌های زیست‌ محیطی بوده امسال نیز این رهاسازی صورت اما در جاهایی که وزارت نیرو سازه‌ای ندارد، این موضوع وابسته به بارندگی‌هاست که در سیلاب‌های اخیر نیز شاهد ورودی‌های خوبی بودیم.

قاسم‌زاده درباره اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: قطعا دریاچه اورمیه احیاپذیر است چرا که در سال‌های ترسالی تراز دریاچه ارومیه رشد پیدا کرد و مثبت شد. اما در سال‌های خشک اثرات نامطلوبی را شاهد بودیم.

وی اظهار کرد: در شرایط ترسالی و تحقق طرح‌های پیش‌بینی شده می‌توانیم نسبت به احیای دریاچه امیدوار باشیم اما اگر خشکسالی‌ها ادامه داشته باشد، نمی‌توان چندان به احیا امیدوار بود.

سخنگوی صنعت آب در پاسخ به این سوال که چرا سدهای بیشتری برای مقابله با سیلاب ساخته نشد، گفت: براساس طرح توسعه که در کشور داریم، از روش‌های سنتی به روش‌های با تکنولوژی بالاتر حرکت کردیم. برای این مساله در حوزه آب در سال‌های اخیر به موضوع سدسازی توجه شده است.

وی ادامه داد: دلیل احداث سدها نیاز آبی و میزان آورده در آن منطقه است. هنگام وقوع سیلاب آب موجود وارد تالاب‌ها، دریاچه‌ها و یا رودخانه‌ها می‌شود؛ به همین دلیل برای سیل‌های یکباره سد طراحی نمی‌شود.

به گفته قاسم‌زاده حداقل ۵۰ سال آورد منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر حداکثر ظرفیت وجود داشته باشد، سدسازی صورت می‌گیرد، گفت: اهداف برخی سدها کنترل سد است که آن هم ممکن است در برخی مناطق پاسخگو نباشد.

خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: