اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۰۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۸ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - 24 July 2022
معاون صنایع عمومی وزارت صمت:
معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: بیش از ۳۵ هزار اشتغال جدید درحوزه فرش دستباف طی سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ ایجاد شد همچنین ۴۶ درصد رشد تولید و ۱۰ درصد افزایش صادرات ثبت شده است.
۳۵ هزار اشتغال جدید در حوزه فرش دستباف ایجاد شدبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شانا، محمدمهدی برادران درآیین اختتامیه اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای احیای جایگاه فرش دستباف در عرصه بین‌المللی جشنواره‌های مختلف، مسابقات متنوع وکارهای مقدماتی در راستای جایگاه و اصالت فرش دستباف و برند و شناسنامه آن برگزار شده است.

وی با بیان اینکه اکنون مجموع صادرات فرش دستباف عدد قابل توجهی نیست، ادامه داد: هنوز به نسبت سایر اقلام صادراتی عدد پایین است و با ایده‌آل فاصله دارد و برای دو برابر شدن نرخ صادرات هدف‌گذاری کرده ایم.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت افزود: در قالب جشنواره قالی فاخر تلاش داریم که ضمن سنجش اصالت فرش قیمت واقعی آن را از جهان مطالبه کرد و سرمایه در گردش تولیدات و صادرات فرش را با همکاری دستگاه‌هایی چون میراث فرهنگی، کمیته امداد و بنیان علوی و سایر نهادها تسهیلات و منابع مالی که امسال به صورت ویژه از سوی دولت و با همکاری خوب مجلس شورای اسلامی افزایش دهیم.

رئیس مرکز ملی فرش نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بدنبال اعتلای فرش دستباف در سطح ملی و جهانی و الگوسازی آن در نخستین جشنواره قالی فاخر هستیم، ادامه داد: در آینده نزدیک دبیر خانه دائمی و بین‌المللی فرش فاخر در استان اصفهان با همکاری اتحادیه صادر کنندگان، اتاق بازرگانی و سازمان صمت راه اندازی خواهد شد.

فرحناز رافع با بیان اینکه در جشنواره آتی از فرش تاجیکستان، ازبکستان و آذربایجان و دیگر کشورها در صورت کسب رسته تجلیل خواهد شد، افزود: مدیریت دانش فرش در جهان با ایران است و با اعطای جایزه به فرش دستباف دیگر کشورها، ارزش افزوده برای فرش دستبافت ایجاد خواهد شد.

وی همچنین به راه‌اندازی نظام ارزیابان فرش دستباف اشاره کرد و افزود: این نظام برای ارزشیابی و مشاوره فرش دستباف راه‌اندازی و همچون نظام مهندسی، پزشکان و پرستاری، انجمن فرش دست‌باف و دانش اموختگان آن نظامی خواهند داشت و در شناسنامه فرش گواهی اصالت آن قید شود

رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به اینکه یکسال و نیم تلاش شد که فرش دستباف را شناسنامه‌دار و ارزش افزوده برای فرش ایجاد کنیم و این در حالی است که امروزه با ربات و بدون گره فرش را می بافند و تولید می‌کنند که برای حمایت از مشتری و مصرف کننده شناسنامه برای فرش تعریف شده است.

تخصیص تسهیلات ارزان قیمت برای تولید کننده به عنوان پیشران و پشتیبانی از فرش‌دستباف به صورت مجتمع‌ها و کارگاه‌های قالی‌بافی و سری‌بافی، توسعه بازار و بازار سازی و راه‌اندازی نمایشگاه فرش دستباف در حاشیه بازی‌های جام جهانی قطر از دیگر اقدامات و اهداف جشنواره قالی فاخر است.

وی با بیان اینکه هر کشور با یک نام و نشان تجاری شناخته شده است که سفیر فرهنگی ایران در جهان فرش دستباف است، اضافه کرد: فرش دستبافت در عرصه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی می‌تواند نقش‌آفرین باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: