اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۳۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۲۸ تير ۱۴۰۱ - 19 July 2022
در اولین نشست هم­اندیشی دفاتر تولیدی و خدماتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با انجمن نشان­سپاری (فرانچایز) ایران، راهکارهای توانمندسازی شرکت­های ارائه دهنده خدمات نشان سپاری یا فرانچایز بررسی شد.
امضای تفاهم­نامه همکاری مشترک بین وزارت صمت و انجمن نشان­سپاری ایرانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شاتا،در این نشست که به همت دفتر خدمات کسب­وکار و با حضور معاون تجارت و خدمات، مشاور رسانه ­ای وزیر و سخنگوی وزارت صمت و جمعی از مدیران ذیربط وزارتخانه و تشکل­ ها در محل معاونت تجارت و خدمات برگزار شد، تفاهم نامه ­ی مشترکی بین معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت و انجمن نشان­سپاری (فرانچایز) ایران به امضا رسید.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در این نشست، فرانچایز را جزو دغدغه­ های وزارت صمت در حوزه­ های تولیدی، توزیعی و خدماتی دانست و گفت: فرانچایز دهنده ­ها، نوعی از خدمات کسب ­وکار هستند که ارتباط بین صنایع و برندهای صاحب نام را با واحدهای تولیدی، خدماتی و یا توزیعی کوچک برقرار می­نمایند.

علیرضا شاه­ میرزایی به اهمیت ایجاد سامانه­ ای برای بهبود، سازماندهی و نظارتِ اطمینان ­بخش بر فرانچایزدهندگان و فرانچایزشوندگان اشاره کرد و افزود: اجازه تبلیغات با برند دیگران، براساس این سامانه باید مجاز شود و باید مشخص باشد که کدام برند برای چه کسب و کاری و توسط چه کسی و در چه زمان و شرایطی، اجازه تبلیغات دارد و انجمن ­ها بویژه انجمن فرانچایز در این حوزه بایستی به وزارت صمت کمک کنند.

وی ادامه داد: دبیرخانه شورای برند به دفتر خدمات کسب و کار محول شده است و از آنجایی که حوزه برند و فرانچایز در ارتباط با هم هستند، اقدامات لازم در این خصوص بایستی توسط این دفتر با همکاری سایر دفاتر وزارتخانه انجام شود.

شاه­ میرزایی ضمن اشاره به توصیه­ ای متنوع مسئولان به ویژه نمایندگان محترم مجلس درخصوص اولویت فروشگاه­ های زنجیره­ای یا خرده فروشی­ ها گفت: توصیه ­های کاملا متضاد می­شود به نحوی که برخی معتقد هستند باید فروشگاه ­های زنجیره­ای را تقویت کنیم چرا که عملکرد شفاف ­تری دارند و دارای سامانه ­های لازم هستند و امکانات لجستیکی قوی­تری دارند. ولی برخی برعکس معتقد هستند نباید اجازه دهیم این فروشگاه­ های بزرگ تقویت شوند چرا که نماد اقتصاد سرمایه­ داری هستند و ممکن است انحصار و شبه انحصار ایجاد کنند.

وی افزود: یکی از راهکارهای جمع بین مزیت­ های این دو، استفاده از فرانچایز یا برون­ سپاری است.

در ابتدای جلسه و پیش از صحبت­های معاون تجارت و خدمات، امیرحسین اسدی مدیر کل دفتر خدمات کسب­ وکار و مجیدکرباسچی رئیس هیأت مدیره انجمن فرانچایز ایران در خصوص مبانی صنعت فرانچایز، اهمیت این صنعت، کاهش زمان ورود کسب­ وکارها به بازار، کاهش هزینه­ ها و در نهایت قیمت تمام شده کسب و کارها و ... مطالبی را بیان کردند. در پایان جلسه نیز به سؤالات حاضران در این­ باره توسط مدیران و کارشناسان حاضر پاسخ داده شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: