اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - 07 June 2022
وزیر نیرو در دومین کنفرانس «دهه بین المللی آب برای توسعه پایدار» مطرح کرد:
وزیر نیرو گفت: سياست و راهبرد جمهوري اسلامي ايران در رودخانه‌هاي مرزي و منابع آب مشترك ، تعامل و همكاري با كشورهاي همسايه در چارچوب قراردادهاي دو جانبه و همكاري هاي ديپلماتيك است.
تعامل و همكاري با كشورهاي همسايه، راهبرد ايران در رودخانه‌هاي مرزي و منابع آب مشتركبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، علی‌اکبر محرابیان امروز در دومین کنفرانس «دهه بین المللی آب برای توسعه پایدار» از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۸ که در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد، حضور در این اجلاس را برای تبادل تجربیات در زمینه مدیریت منابع آب و توسعه پایدار عنوان کرده و افزود: امروزه اهميت آب در توسعه كشورها و نيز نقش آن در پايداري و حفظ حيات بشر بر كسي پوشيده‌ نيست. آب شيرين و قابل دسترس، يک منبع طبيعي، کمياب و حياتي و درعين حال تجديدپذير است که انسان به‌ طور مستمر در هر زمان و مکان به آن نياز دارد.

​وی ادامه داد: همچنين آب يک کالاي با ارزش و غيرقابل جايگزين در توسعه اقتصادي و اجتماعي کشورها است كه نقش محوري را در آمايش سرزمين برعهده داشته و زيرساخت توسعه اغلب بخش‌ها است.

وزیر نیرو با بیان اینکه بحران آب در هزاره سوم چالش اصلي دنيا بوده و تأمين امنيت آبي در قرن 21 دغدغه اصلي حكومت‌ها است، خاطرنشان کرد: طی 10  سال گذشته و براساس گزارش سالانه مجمع جهاني اقتصاد، بحران آب همواره بيشترين ريسك را در پيش روي اقتصاد جهان قرار داده است.

وی با اشاره به اهداف حکومت‌ها نسبت به موضوع کم آبی، گفت: كشورهای دنیا، بالاخص کشورهای کم‌آب به دنبال استقرار حكمراني مطلوب آب، كاهش مصرف آب و بهره وري بيشتر آب، بازچرخاني آب و تعادل بخشي در عرضه و تقاضاي آب  هستند كه با اين اقدامات مي‌توان به پايداري سرزمين، امنيت آبي، امنيت غذايي، امنيت ملي، حفظ اكوسيستم و سلامت جامعه دست يافت.

محرابیان با اشاره به نقش فراملی آب در ایجاد صلح و زمینه گفت‌وگو و همکاری بین کشورها گفت: همانگونه که در گذشته رودخانه‌ها و منابع آبی منطقه، بستر ایجاد و بالندگی تمدن‌های بشری بوده‌اند، در حال حاضر نیز می‌توانند زمینه ساز صلح و آرامش و بستر گفت‌وگو و مفاهمه به شمار آیند. 

وی تاکید کرد: در اين ارتباط سياست و راهبرد جمهوري اسلامي ايران در رودخانه‌هاي مرزي و منابع آب مشترك ، تعامل و همكاري با كشورهاي همسايه در چارچوب قراردادهاي دو جانبه و همكاري هاي ديپلماتيك است، لذا استفاده بهينه از منابع آبي و حفظ محيط زيست مي‌تواند زمينه‌اي براي تعامل بيشتر و مذاكرات سودمند و همكاري در خصوص مديريت منابع آب در منطقه فراهم كند.

وزیر نیرو ادامه داد: خوشبختانه جمهوري اسلامي ايران با همه كشورهاي همسايه در چارچوب قراردادهاي موجود و در قالب كميسيون‌هاي مشترك جلسات مشترك متعددي در طول سال‌هاي گذشته در خصوص همکاری در زمینه آب برگزار كرده و سعي شده است كه معضلات و مسائل آبي مشترك به سمت مذاكرات و توافقات حقوقي و فني هدايت شده و از سياسي شدن موضوع آب اجتناب شود.

محرابیان با تشریح اهداف این کنفرانس اضافه کرد: به عنوان رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای آب شهری وابسته به یونسکو از وزرای آب 16 کشور عضو شورای حکام مرکز دعوت می‌کنم در اجلاس آتی این شورا که به زودی با رویکرد همکاری‌های منطقه‌ای با هدف "آب محور توسعه و صلح"  برگزار خواهد شد، حضور پیدا کرده و در عملیاتی کردن این موضوع مشارکت جدی داشته باشند.

رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای آب شهری یاد آور شد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، جمعيت جهان در سال 2050 بالغ بر 9.1  ميليارد نفر خواهد بود که از اين تعداد جمعیت بسیاری در مناطق پرجمعيت و فاقد بهداشت و آب شرب مناسب زندگي خواهند کرد که حدود 90 درصد از این افراد در آسيا و آفريقا می باشند.

وی افزود: خوشبختانه در كشور ایران اقدامات مناسبي پس از پیروزی انقلاب اسلامي صورت گرفته به گونه‌ای که هم‌اکنون حدود 100 درصد جمعيت شهري و 82 درصد جمعيت روستايي دسترسي به آب شرب سالم دارند و طی یک سال گذشته طرح های عظیم آبرسانی به بیش از 10 هزار روستای ایران به صورت فوق العاده در حال اجرا است و در موضوع خدمات فاضلاب 53 درصد جمعيت كشور ، تقريبا معادل متوسط جهاني تحت پوشش خدمات فاضلاب هستند.

محرابیان با بیان اینکه آب در کشور ایران از دیرباز دارای ارزش والایی بوده و ایرانیان در استفاده پایدار از منابع آب زیرزمینی از طریق احداث قنات پیش‌رو بوده‌اند، گفت: در حال حاضر نیز اگرچه بروز خشکسالی‌ها شدت گرفته و این امر در پهنه سرزمین مشکلاتی را برای تأمین پایدار آب برای مصارف مختلف فراهم‌آورده، اما تلاش شده تا در سطح دولت جمهوری اسلامی ایران در قالب شوراي عالي آب با رياست رئيس جمهور و تعدادي از وزرا، نمايندگان مجلس، خبرگان آب سياستگذاري و هماهنگي صورت بپذيرد تا با بهره‌گیری از دانش فنی و بومی، برنامه‌های سازگاری با کم آبی در سطح هر استان و هر حوضه آبريز با مشارکت کلیه ذی‌نفعان تهیه و به اجرا گذاشته شود.

به گفته وزیر نیرو، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با برگزاری نشست‌های مشترک نسبت به تبادل تجربه در زمینه های مرتبط اقدام کند.

وی در پایان با قدردانی از دولت جمهوری تاجیکستان، گفت: اميدوارم کارشناسان و متخصصین آب، بهبود شرایط زندگی برای نسل فعلی و نسل‌های آتی را رقم زنند و همکاري‌هاي کشورهای منطقه در اين زمينه بيش از پيش گسترش يافته و مودت و دوستی بين کشورهای منطقه پابرجا بماند. صلح و دنیای بدون جنگ برای همه ملت‌های دنیا آرزومندم.



نام:
ایمیل:
* نظر: