اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۲۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 02 May 2017
مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور خبر داد
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به توسعه فاضلاب روستایی در کشور گفت: با همکاری بانک توسعه اسلامی،عملیات اجرایی 111 پروژه فاضلاب در سال96 آغاز می شود.

اجرای 111 پروژه فاضلاب کشور در سال 96

سرویس اقتصادی عصرپرس: حمید رضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در کنفرانس امنیت آبی در سکونتگاه های انسانی در شرایط کم آبی،گفت: مساله آب به یک چالش جدی در تمام جهان تبدیل شده که یکی از مشکلات اصلی آن است که منابع آب در سطح جهان به صورت یکنواخت توزیع نشده است .

به گزارش خبرنگار عصرپرس، جانباز گفت: امنیت آب در سکونت گاه های انسانی به اندازه ی حائز اهمیت است که به یکی از اولویت های اصلی کشور مبدل شده و همه دستگاه های درگیر داخلی و بین المللی در این راستا برنامه های منسجمی را پیش گرفته اند .

وی افزود: ایران نیز به واسطه شرایط اقیلمی همواره در تامین آب دچار چالش های متعددی بوده است و با مطالعه روند تامین منابع آبی از آمار بارش ها تا سفره های زیر زمینی خواهیم یافت که شرایط خشکسالی موجود، چشم انداز مطلوبی را از وضعیت آب کشور به همراه نخواهد داشت .

جانباز درادامه گفت: سرانه مصرف خانگی ما در این اقلیم خشک، بیشتر از متوسط دنیا است و  متوسط مصرف آب هر نفر به کمتر از 200 لیتر در روز کاهش پیدا کرده، باز هم این عدد برای یک اقلیم خشک زیاد است.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه با اشاره به موضوع مهاجرت و مشکلاتی که این مساله برای آبرسانی ایجاد کرده است، گفت: در کشورهای در حال توسعه، مردم از روستاها به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ تر مهاجرت می کنند؛ این مهاجرت باعث می شود شهرهای بزرگ به کلانشهر تبدیل شوند و در حاشیه آنها، سکونت گاه های غیر رسمی ایجاد شود.

وی ادامه داد: این سکونت گاه های غیررسمی در شرایطی ایجاد می شود که زیرساخت های اولیه مانند شبکه آب و فاضلاب در آن مناطق فراهم نیست؛ این مساله ای برای آبرسانی است و شرکت های خدمات رسان باید تحت فشار این جابجایی خدمات رسانی کنند.

جانباز در ادامه به تشریح چالش های کم آبی اشاره کرد و گفت: نخستین چالش کم آبی، تغییرات کیفی منابع آب زیرزمینی و سطحی است.

وی در این ارتباط افزود: در نقاطی از کشور شاهد هستیم که منابع آب زیر زمینی به آلاینده هایی نظیر نیترات و فلزات سنگین آلوده شده اند؛ هر چند آب تحویلی به مصرف کنندگان سالم و عاری از این آلاینده ها است اما تامین آب سالم و عاری از این آلاینده ها بسیار هزینه بر است.

 وی درادامه افزود: خوشبختانه ما در بخش فاضلاب ارتقاء خوبی در زمینه فنی و مهندسی با اتکا به مهندسین ایرانی داشته ایم  و دراین راستا تصفیه فاضلاب مدرن در تراز بین المللی در کشور وجود دارد و بخش عمده ای از این تصفیه خانه ها حذف آلاینده ای نیترات و فسفر را نیز انجام می دهیم .

وی افزود: در بخشی از تصفیه خانه های کشور از لجن های حاصل از فاضلاب برق تولید می شود و درحال حاضر توسعه تصفیه خانه های محلی و منطقه ای در دستور کار آب و فاضلاب کشور قرار گرفته است.

جانباز درادامه با اشاره به توسعه فاضلاب روستایی در کشور گفت: با همکاری بانک توسعه اسلامی عملیات اجرایی 111 پروژه فاضلاب در سال 96 آغاز میشود که این پروژه ها سازگار با محیط زیست می باشند.

وی در ادامه با اشاره به اقتصاد آب در کشور گفت: روند افزایش هزینه های خدمات آب و  و نرخ صعودی اجزاء تشکیل دهنده آب بها ودر مقابل عدم تناسب بهای تمام شده آب باعث می شود در کیفیت و تامین آب اثر گذارد .

جانباز گفت: ما همچنان در کشور یک سوم تعرفه آب را دریافت می کنیم و کسانی که از متوسط مصرف بیشتر استفاده می کنند بهای بیشتری را باید پرداخت کنند.

به گزارش عصرپرس، دست آورد این رویداد بین المللی تهیه، تدوین و انتشار کتابی تحت عنوان «تجارب موفق کشورهای خشک و نیمه‌خشک در مدیریت آب شهری» خواهد بود که توسط نمایندگان حدود 10 کشور خشک و نیمه خشک دنیا تهیه و با همکاری مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تهران و سازمان یونسکو ویرایش و چاپ خواهد شد./

 

 اجرای 111 پروژه فاضلاب کشور در سال 96

نام:
ایمیل:
* نظر: